הצעת אטיאס להוזלת קרקעות ב-50% - למועצת המינהל

ההחלטה שהייתה אמורה להיות חלק מתוכנית ראש הממשלה להאצת הבנייה ירדה מסדר היום בעקבות התנגדות האוצר ■ בינתיים, שוק הנדל"ן פסימי לגבי אפקטיביות ההצעה

החלטת משרד השיכון להנחה של 50% במחירי הקרקע במכרזי מחיר למשתכן, שהייתה אמורה להיות חלק מתוכניתו של ראש הממשלה להאצת הבנייה, ירדה מסדר היום בגלל התנגדות משרד האוצר. ממשרד השיכון נמסר כי הוחלט ששרי השיכון והאוצר יביאו לממשלה הצעה מוסכמת.

"בכוונת שר הבינוי והשיכון לנסות להגיע להסכמה עם שר האוצר", אמרו במשרד השיכון, והוסיפו כי "בכל מקרה, כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל יביא שר הבינוי והשיכון החלטה ברוח זו למועצה הקרובה. למרות המשך קידום ההצעה, גורמים בשוק הנדל"ן אינם אופטימים לגבי השפעתה.

"אני לא מאמינה שזה יקרה", אומרת ליאת דנינו-ישראלי, מנכ"ל חברת אמבסדור ישראל, "מדובר כאן בתהליך ארוך שעוד אמורים לעבור. שר השיכון לא הגדיר מכרזים ספציפיים, הם עוד לא יצאו לשיווק, עד שיהיו תוכניות וקבלנים יזכו במכרז ייקח עוד הרבה זמן. להערכתי מדובר בהצהרות פופוליסטיות של משרד השיכון ולא יותר מזה. הבעיה היא עכשיו וצריך פתרון שיכול לעזור עכשיו". דנינו-ישראלי מוסיפה ואומרת כי נשאלת גם השאלה למי תגיע ההטבה: "בתור מי שהגיע ממועדון צרכנות כמו חבר, אני מכירה את הריבים, למה הוא קיבל ולא אני".

דנינו-ישראלי מציעה פתרון אחר שיכול לעשות שינויי כבר מחר בבוקר: "יש פתרון רלוונטי, שהוא יותר ישים מכל ההצעות שעלו עד כה. להוריד את המע"מ על דירה ראשונה לזוגות צעירים. למשרד השיכון יש את כל הנתונים, אפשר להגדיר קריטריונים ברורים ולאפשר לעשות את זה רק מול הבנקים למשל. זו הטבה שמגיעה ישר לרוכשי הדירות, לא מגולגלת ליזמים, אי אפשר לסחור בה והיא זמינה כבר מחר בבוקר".

לעומת דנינו-ישראלי סבור דווקא אייל הנדלר, מנכ"ל חברת ב. יאיר, שבהחלט מדובר ברעיון טוב אבל על שר השיכון לעשות יותר כדי לגרום לו להצליח. "אין ספר שהנחה במחירי הקרקע תאפשר לנו להציע מחיר דירות נמוך יותר במסגרת מכרזי המחיר למשתכן. במצב הנוכחי, במכרז שהשתתפנו בו במצליח למשל המחירים היו די דומים למחירי השוק מה שלא נתן לנו את האפשרות למחיר מוזל. אין ספק שההטבה משמעותית אבל חשוב גם לפזר אותה בכל הארץ ולא לייעד אותה למקום אחד ולאוכלוסייה מסוימת".

עוד מוסיף ואומר הנדלר כי כדי שהתוכנית באמת תוכל להצליח צריך אטיאס לפרסם כבר בימים הקרובים את מיקום המכרזים הבאים ואת כמות יחידות הדיור, "זה יכול להיות הצעד המשמעותי הראשון שנעשה בנושא הקלה על שוק הדיור ואני מקווה שהבירוקרטיה לא תתיש גם את התוכנית הזו".

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, סבורה שההחלטה של אטיאס לא מחדשת: "זה נראה לי כמו שליפה מהמותן. כל יום שומעים דברים אחרים כדי לתפוס כותרות. ברור שאין יד אחת מכוונת את השוק וזה מצב מדאיג".

לגבי ההצעה עצמה אומרת בוגין כי לכאורה אם היא אכן תצא אל הפועל היא יכולה להשפיע על מחיר דירות סופי אולם בתנאי השוק הקיימים יש בעיה נוספת בנוגע למכרזים אלו באזורי הביקוש: "לא ידוע היכן יפורסמו המכרזים הללו. אם הם יהיו בתוך מתחמים שמסביב יבנו קבלנים שזכו במכרז במחיר רגיל, יווצרו פערי מחירים לא הגיוניים. יש סכנה שהיזם שירכוש את הקרקע יציע אומנם מחיר זול יותר מהשוק מסביב אך לא את מה שיתבקש מההנחה. כלומר חלק מההטבה יתגלגל ליזם ולא לרוכש הסופי".