תגובות לריבית: "פישר הגזים; זה לא יוריד מחירי הדירות"

שלמה מעוז: "צפו לייסוף חד של השקל, מתחת ל-3.5 שקלים; כושר התחרות של ישראל ייפגע" ■ יהודה טלמון: "צעד שערורייתי שמראה על אטימות ביחס למתרחש במשק ובשווקים הבינלאומיים"

לאחר המהלך האגרסיבי של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שהעלה את הריבית במשק לחודש אפריל בשיעור של 0.5% ל-3%, התגובות בשוק לא מאחרות להגיע. נציין כי סטנלי פישר העלה היום את הריבית בחודש השלישי ברציפות, ומאז אוגוסט 2009 היא עלתה ב-2.5% במצטבר. ההערכות בשוק הן שהריבית תמשיך לעלות עוד השנה.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה אמר הערב לאחר פרסום ההחלטה של בנק ישראל, כי "העלאת הריבית מוגזמת, למרות שאנו נמצאים בסביבת אינפלציה גבוהה. זה יביא לייסוף חד של השקל, אל מתחת לרמת 3.5 השקלים ויפגע בכושר התחרות של ישראל, היות שאין אפשרות שתהיה עלייה בפיריון העבודה שתנטרל את הייסוף בשקל".

לדבריו, "אין בהעלאת הריבית כדי לפתור את בעיית שוק הדיור, מאחר שעל מנת לבלום את עליית מחירי הדירות, על הריבית במשק לעלות לרמה של 5%-7%. הבנק המרכזי אינו אמור להעלות ריבית בצורה פבלובית, כלומר להגיב לעליית המחירים בחודשים האחרונים, אלא על פי מודלים אקונומטריים ארוכי טווח. הלחץ הציבורי הוא שגרם להעלאת ריבית מוגזמת. ייסוף השקל יגרור הוזלת מחירי היבוא על חשבון היצוא - מה שעלול להתגלות כחרב פיפיות בטווח של חצי שנה מהיום".

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה במזרחי טפחות: "בנק ישראל שולח מסר ברור - יעד האינפלציה תחת איום ויש לנקוט צעדים חריפים כדי לבלום את הסכנה. האינפלציה במהלך 2011 תימצא מעל הגבול העליון של יעד יציבות המחירים (3%) והריבית תעלה ל-4% בעוד שנה. בהודעה הקודמת העריך בנק ישראל שקצב האינפלציה יהיה בסביבת הגבול העליון והעלאת הריבית תהייה מעט מהירה יותר - שינוי זה מקרין על מדיניות בנק ישראל החדשה, שהפכה מצמצמת הרבה יותר ותכלול במידת הצורך העלאות ריבית נוספות, חדות ותכופות יותר, בחודשים הבאים".

רפי גוזלן כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון: "החלטה נכונה של הבנק ועקבית עם הערכתנו להעלאת הריבית ל-4% עד לסוף השנה. הבנק המרכזי הפנים כי הסיכון האינפלציוני בישראל עלה מדרגה וכי אין עוד מקום לסחבת בתהליך העלאת הריבית. הנחישות שהפגין הבנק תסייע לירידה בציפיות לאינפלציה, גורם מכריע בהתפתחות האינפלציה לטווח הבינוני. סביבת הריבית הריאלית השלילית מציבה את הבנק עדיין רחוק מהריבית הנורמלית, אך נעשה צעד משמעותי בכיוון הנכון".

מיכאל שראל, ראש אגף הכלכלה ומחקר בהראל פיננסים: "אנחנו מברכים את בנק ישראל על ההחלטה הנכונה והאמיצה. נראה שהבנק חושש מאיבוד שליטה על העוגן המרכזי של המדיניות המוניטרית - האמינות של יעד האינפלציה - ומעוניין לשדר נחישות והחלטיות. במצב זה כל יתר השיקולים פחות משמעותיים בעיניו".

"לא אשתוק כי כלכלתי משנה את פניה"

אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו של כלל פיננסים: "למרות הצורך בקירור המחירים המבעבעים (במיוחד בדיור), העלאת ריבית שלישית ברציפות של חצי אחוז בזמן שבארה"ב אין עדיין סימני ריבית באופק וכשהשקל הופך להיות אחד המטבעות החזקים בעולם - היא לא פשוטה בכלל. היא באיזה שהוא מקום הודאה של בנק ישראל כי נשבר וכי הדורסים יכולים להתנפל על השקל, נגמר עידן היצוא. המשק הישראלי הולך לשנות את פניו ולהפוך מכלכלת יצוא לכלכלת צריכה, זהו מחיר שמירת יציבות המחירים".

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב: "הציפיות האינפלציוניות, בטווחים הקצרים, לא צפויות לשוב לרמה הנמוכה מ-3%, הואיל ושני המדדים הקרובים (מארס ואפריל) צפויים להיות גבוהים. לגבי שוק המט"ח, השקל צפוי להתחזק בשבועות הקרובים, תוך עלייה בהתערבות הבנק בשוק. בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהמשך השנה. ללא הפתעות מיוחדות ועצירה בפעילות בתחום הדיור במחצית השנייה של השנה, תגיע הריבית לכדי 3.5% בסופה. הפתעות שליליות בתחום האינפלציה והדיור עלולים להביא את הריבית לכדי 4%".

יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה באקסלנס: "פישר הראה פעם נוספת כי הוא מוביל שוק ולא מובל ע"י השוק, אין ספק כי במהלך זה הוא עשוי להרוויח מחדש את אמון המשקיעים להשגת יעד האינפלציה. הנגיד חוזר להתרכז ביעד האינפלציה ומזכיר לכולנו כי ציפיות אינפלציוניות הרבה מעל היעד (1-3%) לאורך זמן לא מקובלות!!! בנק ישראל מפתיע את המשקיעים ומציג נחישות - שוק הדיור ממשיך לבעבע, רמת השכר צפויה לעלות ולהמשיך לתדלק את האינפלציה המקומית - וכל אלה מזמינים העלאת ריבית כדי לדכא את הביקושים המקומיים".

"צעד שערורייתי שמראה על אטימות"

יוסי שווימר, הכלכלן הראשי של מגדל שוקי הון: "זו העלאה אגרסיבית שנועדה להביא לסביבת ריבית ריאלית חיובית, וניסיון למתן באופן אגרסיבי הן את קצב האינפלציה והן את מחירי הדיור, זאת על אף הפגיעה ביצוא בעקבות התחזקותו הצפויה של השקל ועל אף אי הודאות הנובעת מהאסון ביפן, המצב הגיאופוליטי במזה"ת ומשבר החוב באירופה. בהחלטתו, שאב בנק ישראל עידוד מבנקים מרכזיים נוספים בעולם הצפויים להעלות ריבית".

רן אליהו, מנהל השקעות באפסילון: "הבנק מאותת באופן חד משמעי כי בבחירה בין הגנה על שער החליפין לבין האינפלציה - הוא מעדיף להילחם באינפלציה גם בצעדים ניציים יותר. העלאת הריבית מהווה 'קיצור תהליכים' ועשויה להביא את הריבית הבסיסית לרמות גבוהות יותר מהצפוי, תוך זמן קצר יותר".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים: "כל העלאת ריבית מחזקת עוד יותר את מגמת הייסוף של השקל, ומביאה לפגיעה נוספת בפוטנציאל הצמיחה של היצוא הישראלי - והשחיקה בכושר התחרות של היצוא הישראלי הינה הגורם המאיים ביותר על המשך הצמיחה. את נזקי הייסוף ניתן לראות כבר בנתוני היצוא התעשייתי למחצית השנייה של 2010 המצביעים על נסיגה, אולם עיקר הפגיעה עוד לפנינו".

נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון: "זהו צעד שערורייתי שמראה על אטימות ביחס למתרחש במשק ובשווקים הבינלאומיים!, זהו צעד שגוי בתקופה זו, אשר מעמיד עסקים רבים בסכנה!. נגיד בנק ישראל עושה שגיאה קשה - יש סיכוי גדול למיתון דרסטי בצמיחה העולמית, עקב הטלטלות ברחבי העולם, שעלולות להכניס את ישראל והשווקים הבינלאומיים למצב קשה. נוצר מצב בלתי אפשרי להתמודדות עבור העסקים הקטנים והבינוניים הנלחמים על קיומם".