המשנה לנגיד בנק ישראל: "נחזור להתערב בשוק המט"ח"

אקשטיין: "מי שלקח משכנתא ל-20 שנה, צריך היה להיות ער שהסיכון יכול להתקיים" ■ אריאל אטיאס: "הסיבה המרכזית להעלאת הריבית היא יעד האינפלציה ולא שוק הדיור"

ביום שאחרי העלאת הריבית המפתיעה ב-0.5%, התראיין הבוקר (ג') צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר לגלי צה"ל וציין כי מטרת העלאת הריבית הייתה לעמוד ביעד המרכזי של בנק ישראל - יציבות המחירים - שמתבטא בשיעור האינפלציה.

כידוע, שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומד על 4.2%, 1.2% יותר מהרף העליון שקבעה הממשלה (1-%-3%).

"בנק ישראל מסתכל על כל המשק, כולל מרכיב הדיור. אנחנו מנהלים מדיניות מאקרו כלכלית שמשפיעה על כולם. מי שלקח משכנתא ל-20 שנה, צריך היה לקבע את הריבית. ברגע שלוקחים סיכונים כשהריבית מאוד נמוכה, צריך להיות ער שהסיכון יכול להתקיים, במיוחד כשבנק ישראל הדגיש לאורך השנה וחצי האחרונה שאנחנו נמצאים בריבית נמוכה זמנית כדי לאושש את המשק", ציין אקשטיין.

- האם הפריים יעלה תוך שנה ב-1%?

"נגיד בנק ישראל לא ציין זאת אתמול אבל על פי מחלקת המחקר של בנק ישראל, אנחנו צופים כי המדיניות הנדרשת כנראה צופה עליות ריבית נוספות".

- האם הבנק ירכוש היום דולרים לתמוך בשער הדולר-שקל?

"בנק ישראל מנהל חלק מהמדיניות המוניטארית בתמיכה בתעסוקה, וחלק ממנו קשור לשער החליפין. בנק ישראל מנטר את שערי החליפין וכאשר ישנה סטייה, הוא מתערב".

אטיאס: "הסיבה המרכזית להעלאת הריבית היא יעד האינפלציה ולא שוק הדיור"

שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס התראיין אף הוא וציין כי שורש הרע של שוק הדיור הוא מחסור בהיצע הקרקעות. "זה מחסור שנמשך למעלה מעשור שנים, שהמדינה לא שיווקה מספיק קרקעות אל מול הביקוש. בישראל דרושים קרקעות לכ-40 אלף דירות בשנה", אמר אטיאס. "מאז נכנסתי לתפקידי, מינהל מקרקעי ישראל הגביר את קצב שיווק הקרקעות והיום אנחנו עומדים על איזור 34 אלף דירות בשנה. אנחנו נמצאים כעת בדרך הנכונה"

- איך אתה רואה את עליית הריבית אתמול?

"הסיבה המרכזית להעלאת הריבית היא יעד האינפלציה ולא שוק הדיור. הנפגעים העיקריים הם אלה שלקחו משכנתא בריבית פריים כאשר הריבית הייתה נמוכה".

- האם הצעד הזה יוריד את מחירי הדיור?

"הצעד הזה לא ממש יפחיד את המשקיעים אלא הזוגות הצעירים ימשיכו להיאבק. אני מסכים שראיית הנגיד היא רוחבית לכל המשק".