התעשיינים: ייסוף ל-3.5 ש' יביא להפסד של 3.4 מיליארד ד'

ברוש: "חוסר המנהיגות הכלכלית במדינת ישראל מגיע לשיאים חדשים, במשרד האוצר לא מתקבלות החלטות, הספקולנטים חוגגים, הדולר מאבד גובה, היצואנים מפסידים מיליארדים"

התעשיינים מודאגים וחוששים כי ייסוף בשערו של השקל לרמה של 3.5 שקלים יביא להפסד עסקאות שנתי של 3.4 מיליארד דולר, שהם כ-3.3% מהפידיון השנתי של התעשייה. עיקר הפגיעה תיגזר מאובדן עסקאות בהיקף של 2.9 מיליארד דולר ביצוא, המהווים 6.6% מסך היצוא התעשייתי. מדובר בהפסד ממשי של עסקאות, בשל העדר יכולת לתת מחיר אטרקטיבי מספיק, לנוכח השחיקה בתמורה השקלית בגין כל דולר יצוא. לפגיעה זו יש להוסיף, כמובן, את הפגיעה המיידית ברווחיות העסקאות שכבר בוצעו. הממצאים הנ"ל עולים מסקר שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, אשר בחן את היקף הפגיעה בתעשייה הישראלית כתוצאה מהייסוף בשערו של השקל.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר היום (ג') כי "חוסר המנהיגות הכלכלית במדינת ישראל מגיע לשיאים חדשים, במשרד האוצר לא מתקבלות החלטות, הספקולנטים חוגגים, הדולר מאבד גובה, היצואנים מפסידים מיליארדים ובסופו של דבר המשק כולו ישלם את המחיר. שר האוצר חייב להבין שאי אפשר להמשיך ולטמון את הראש בחול, הוא חייב לעשות צעדים ממשיים כנגד אלו הפוגעים במשק הישראלי. אני קורא לו לבטל מייד את הטבות המס למשקיעים זרים כפי שהוא הבטיח לפני יותר מחודשיים, ולאחר מכן אף למסות תנועות הון ספקולטיביות. אני תקווה כי הצעדים הללו (אשר היו צריכים להיעשות כבר מזמן) יביאו לבלימת היחלשות הדולר אשר פוגעת באופן אנוש בייצוא ובכלכלה הישראלית".

בנוסף, מדווחים התעשיינים על פגיעה צפויה במכירותיהם לשוק המקומי, בהיקף של כ- 500 מיליון שקל, שהם כמעט 1% מהמכירות בשוק המקומי. פגיעה זו הינה תוצאה של שחיקת כושר התחרות של התעשייה המקומית מול יבוא שהולך ומוזל במונחי שקל לנוכח הייסוף. הפסד עסקאות זה בשוק המקומי וביצוא צפוי, להערכת התעשיינים להביא לאובדן מקומות עבודה (קיימים ו/או פוטנציאליים) בשיעור של כ-2.5%, כלומר כ-9,000 איש.