בנק ישראל: הגידול בתעסוקה - לא בזכות נתניהו ושטייניץ

‎‎דוח הבנק מותח ביקורת חסרת תקדים: "במהלך שנת 2010 המשיכה הממשלה להצהיר על מדיניות שנועדה להרחיב את התעסוקה, אולם בפועל אופיינה שנה זו בפעילות ממשלתית מוגבלת"‏

בנק ישראל מותח ביקורת חסרת תקדים על מדיניות התעסוקה של ממשלת ישראל, ומעמיד באור מביך את ההצהרות של שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיהן מדיניות הממשלה היא שהביאה לירידה באבטלה. "את עיקר הגידול של התעסוקה במשק הישראלי בשנת 2010 אין לזקוף לזכותה של מדיניות התעסוקה הממשלתית", נאמר במפורש בדוח השנתי של הבנק.

‏"במהלך שנת 2010 המשיכה הממשלה להצהיר על מדיניות שנועדה להרחיב את התעסוקה, בעיקר במגזר החרדי והערבי, אולם בפועל אופיינה שנת 2010 בפעילות ממשלתית מוגבלת בתחום התעסוקה", קובעים מחברי הדוח. הממשלה אימצה אמנם את מסקנות הוועדה לבחינת מדיניות התעסוקה, שבראשה עמד המשנה לשעבר לנגיד בנק ישראל פרופ' צבי אקשטיין, אולם רוב המסקנות לא יושמו בפועל.

כך, למעט גידול ריאלי של 60% בתקציב הממשלתי למעונות יום לילדים ופריסה ארצית של מס ההכנסה השלילי (פריסה שיצאה לפועל בעיקר כניסיון לבלום את העלאת שכר המינימום - ש"נ), הממשלה לא הוציאה לפועל את הפריסה הארצית של תוכנית ויסקונסין (התוכנית בוטלה בכנסת); מספר העובדים הזרים לא צומצם; אכיפת חוקי העבודה לא מלאה ומספר פקחי העבודה נמוך מאוד בהשוואה בין-לאומית; לא שופרו השירותים הניתנים על ידי שירות התעסוקה ובכלל זה תחום ההכשרות המקצועיות.

‎‎שיעור התעסוקה עלה, השכר נשחק

‎‎שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ב-2010 הוא הגבוה בתולדות המשק הישראלי, 57.4% - גידול מצטבר של 1.5% בחמש השנים האחרונות. מדובר בבשורה חיובית בעיקר משום ששיעור ההשתתפות ירד בשנות השמונים והתשעים וקפא בראשית שנות האלפיים, אולם בבנק ישראל מציינים כי שיעור זה עדיין רחוק מהשיא ההיסטורי שנרשם בשנות השבעים, אז עמד שיעור ההשתתפות על 65%. שיעור ההשתתפות של נשים עלה בעשור האחרון ב-4% ל-52.7%, ובבנק ישראל מציינים כי ייתכן שאחד הגורמים שתרמו לכך הוא אותו גידול ריאלי של 60% בתקציב הממשלה עבור מעונות יום לילדים.

בקרב מבוגרים בני 60-69 נרשמה "עלייה חריגה", כהגדרת מחברי הדוח, בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה - 5% בתוך חמש שנים, וזאת בשל העלאת גיל הפרישה. בבנק ישראל מציינים כי העלאת גיל הפרישה חיובית משום שהיא מאפשרת למבוגרים להגדיל את סך ההפרשות שלהם לפנסיה, ומסבירים כי לצד הגידול בתוחלת החיים רבים מהעובדים המבוגרים מועסקים כיום ב"עבודות נוחות" בענפי השירותים, לעומת עבודות פיזיות בענפי התעשייה. עם זאת, בבנק ישראל מסייגים: סיכוייהם של עובדים מבוגרים לאבד את מקום עבודתם עוד לפני גיל הפרישה גבוהים, משום שהם נתפסים לעתים "כפחות יצרניים ופחות מעודכנים מעובדים צעירים".

בשנת 2010 נרשמה ירידה מהירה של 23 אלף איש במספר הבלתי מועסקים במשק, אולם במספר המובטלים שלא עבדו באותה שנה לא נרשמה ירידה משמעותית. בבנק ישראל מסבירים כי ציבור הבלתי מועסקים התאפיין בשיעור גבוה יחסית של גברים יהודיים מאזור המרכז, כאלה שלא מצאו קושי להשתלב מחדש בשוק העבודה לאחר המשבר. לעומתם, המובטלים שלא עבדו תקופה ארוכה זקוקים לתוכנית ממשלתית שתסייע להם להשתלב בשוק העבודה.

אבטלת הנשים רשמה ירידה מהירה בשנתיים האחרונות ולראשונה בתולדות המשק הישראלי שיעור האבטלה בקרב נשים (6.5%) נמוך מזה של הגברים (6.8%). הנתון הזה בולט במיוחד על רקע הגידול בשיעור השתתפותן של הנשים בשוק העבודה בשנים האחרונות.

על פי דוח הבנק, המגזר העסקי גדל ב-2010 ב-63 אלף איש (2.8%), ואילו המגזר הציבורי גדל ב-24 אלף איש (3.4%). בתחום השכר הבשורות פחות מעודדות: בשנתיים האחרונות נשחק השכר הריאלי, אולם שחיקה זו קוזזה, לפחות באופן חלקי, על ידי ירידה בשיעורי מס ההכנסה.‏‎‎‏