הכנסות אופ"ק יעלו לטריליון דולר אם מחיר הנפט יישאר 100 דולר לחבית

כך מעריכה סוכנות האנרגיה הבינלאומית ■ מחיר הנפט החל לפגוע בכלכלה הגלובלית, והכלכלן הראשי של ה-IEA ציין כי הוא מודאג מאד ביחס למדינות ה-OECD, במיוחד האירופיות

"אם מחיר הנפט ישאר מעל ל-100 דולר לחבית, הכנסותיו של ארגון המדינות יצואניות הנפט, אופ"ק, יעלה לראשונה לשיא של טריליון דולר השנה", כך מעריכה היום (ד') סוכנות האנרגיה הבינלאומית, ה-IEA.

קרטל אופ"ק הוא המרוויח הגדול מעליית מחירי הנפט והגדלת התפוקה שארעו לאחרונה על רקע ההתקוממויות האזרחיות במזרח התיכון ובמדינות צפון אפריקה. נזכיר כי סעודיה עשתה מאמצים משמעותיים להרגיע את שוק הנפט, כשהודיעה על הגברת התפוקה ממנה במטרה למתן את עליית המחירים.

נציין כי הנפט מסוג ברנט נסחר היום ברמה של 115 דולר לחבית ומחירו של הנפט הגולמי נסחר ברמה של 104 דולר לחבית.

בראיון לפיינשל טיימס העריך Fatih Birol, הכלכלן הראשי של ה-IEA הנחשבת לרשות הפיקוח של המדינות עתירות הנפט, מספר החביות שייצאו המדינות המשתייכות לאופ"ק ב-2011 יהיה נמוך במקצת מהכמות שייצאו ב-2008, השנה בה הסתכמו הכנסות הקרטל ב-990 מיליארד דולר. אך לדבריו, "אם המחיר הממוצע ישאר מעל ל-100 דולר לחבית - אזי ההכנסות יגיעו לשיא של טריליון דולר השנה".

ההערכות מבוססות על סך התפוקה של מדינות אופ"ק וכוללת גם תפוקה של גז טבעי נוזלי. ההערכות אינם מוצמדות לאינפלציה ולכן, "תלוי באיזה הצמדה לאינפלציה שתיבחר, ההכנסות הריאליות ב-2008 עשויות להיות גבוהות יותר".

רבות מהמדינות הגדולות המשתייכות לאופ"ק משתמשות בעליית מחירי הנפט להגדלת ההוצאה הציבורית, בחלקה, על מנת להגן על השילטון מפני אי-השקט של אוכלוסיותיהן. בערב הסעודית הכריז השלטון המלוכני על חבילת הוצאות רבת שנים בהיקף של 129 מיליארד דולר והיא צפויה להוציא כבר ב-2011 כ-35 מיליארד דולר. המשמעות היא שסעודיה צריכה שמחירה של חבית נפט יהיה לפחות 83 דולר בכדי לאזן את התקציב הלאומי השנה.

מרוויחה נוספת מהמחיר הגבוה של הנפט היא רוסיה. הכלכלן הראשי של IEA ציין כי אם ישאר מחיר הנפט מעל ל-100 דולר לחבית, עשויות לעלות ההכנסות של מוסקווה ב-100 מיליארד דולר ל-350 מיליארד דולר, סכום השווה ל-21% מהתמ"ג הרוסי.

עם זאת, הוא מציין כי מחיר הנפט הגבוה החל לפגוע בכלכלה הגלובלית וציין כי הוא מודאג מאד ביחס למדינות ה-OECD, במיוחד האירופיות. ה-IEA גם מודאג מההשפעה של חוסר היציבות הפוליטית במזה"ת ובצפון אפריקה, "מאחר ומדינות אלה צפויות לתרום 90% מצמיחת התפוקה בעשור הבא. על מנת שזה יקרה, אנו צריכים להשקיע עכשיו, אך אני רואה במצב הגיאופוליטי הנוכחי כגורם שיעכב משמעותית את ההשקעות הנדרשות".