רשת וקשת לביהמ"ש: החינוכית רוצה להיות ערוץ טלוויזיה כללי

זכייניות ערוץ 2 עתרו לביטול מכרז ההפקות של הטלוויזיה החינוכית ■ טוענות כי המכרז אינו חוקי ונעשה בחריגה מסמכותה של החינוכית לשדר "תכנים חינוכיים בלבד"

זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת עתרו היום (ה') לביטול מכרז ההפקות של הטלוויזיה החינוכית. הזכייניות טענו בפני בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי המכרז אינו חוקי ונעשה בחריגה מסמכותה של החינוכית לשדר "תכנים חינוכיים בלבד".

מוקדם יותר היום הבהירה הטלוויזיה החינוכית כי לא תכלול במכרז רחב ההיקף את מבזקי החדשות אותם שקלה לשדר. בכל זאת, הזכייניות מערערות כעת על סמכותה הכללית של החינוכית לצאת למכרז כזה, הכולל גם ז'אנרים שונים ובהם "אירוח", "סגנון חיים" וכאמור "מבזקי חדשות בשידור חי".

מדובר למעשה בערעור כללי על מהותה של הטלוויזיה החינוכית, בהיותה גוף השידור היחיד בישראל שהרגולציה שלו וסמכויותיו אינם מוגדרים על-פי חוק.

חוק הרחבת ה-DTT, המקודם בימים אלה, קובע לראשונה כי החינוכית תהיה תחת אחריות רגולטורית של משרד החינוך. ואולם רשת וקשת, באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי ודן סלע ממשרד צלרמאיר פילוסוף רוזובסקי צפריר טולידאנו ושות', טוענות כי יוזמתה של החינוכית לשדר חדשות עלולה ליצור מצב שאין לו אח ורע בדמוקרטיות: שידורי חדשות הממומנים מתקציב המדינה ונתונים למרותו הבלעדית של שר החינוך.

עוד נטען כי "לפי החוק, הטלוויזיה החינוכית רשאית לשדר אך ורק משדרים בעלי תוכן חינוכי-לימודי, אך העותרות טוענות כי המכרז שפירסמה החינוכית כלל אינו דורש כי התוכניות שיוגשו לו יהיו חינוכיות. להיפך - במכרז יש הבחנה בין תוכניות המוגדות כתוכניות 'לימוד והעשרה' לבין תוכניות מסוגים אחרים, שאין לגביהן כל דרישה שיכללו תכנים חינוכיים".

העותרות גם מצביעות על כך שהמכרז לא כולל כל הגבלה על התוכניות שיוגשו אליו, ואף קובע כללים לגבי סימון תוכניות הכוללות "תכנים פורנוגרפיים" ותכנים "המעודדים שימוש בסמים".

על-פי העתירה, "המכרז חותר להוציא את הטלווזייה החינוכית לחלוטין ממשבצת השידור החינוכית שלשמה היא קיימת, ולהפוך אותה לערוץ טלוויזיה כללי".

מהטלוויזיה החינוכית נמסר כי "המכרז לא יבוטל, והוא בסמכותה של החינוכית. עם זאת, הטלוויזיה החינוכית תבטל את הסעיף המדבר על הפקת חדשות למבוגרים בלבד".