תמורה לשוכרה: 5 יינות ישראלים שמעניקים תמורה טובה בעד המחיר

פרויקט מיוחד לקראת פסח והאביב המשכר ■ שתייה נעימה

העוצמתי: בזלת הגולן

שם היין: קברנה סוביניון ריזרב 2009

איכויות: יקב בזלת הגולן, מחלוצי יקבי הבוטיק בישראל, זכה לעדנה רק ברגע שהפך ליקב כשר. זה קרה ב-2004, שש שנים לאחר שנפתח. מאז, כמות הייצור הוכפלה, וכיום מייצר היקב כ-50 אלף בקבוקים מדי שנה, מחצית מהם לייצוא.

על אדמת הבזלת הפורייה של רמת הגולן, מגדלים כורמי היקב רק ענבי קברנה סוביניון, מהם מופקים היינות. היין שמייצר היקב הוא יין מחוספס, במובן המחמיא של המילה. יין טוב מאוד, טעמו משובח, אלכוהולי במידה רבה (בדקנו וזה נכון: 14.4%). יש שיאמרו "בעל עוצמה", אנחנו נאמר שטעמו חזק.

אנשי היקב מדגישים כי בכל שלבי היצור מושקע ידע וניסיון מקצועי רב, המשלב עתיק עם חדש. כלומר: הבציר מבוצע כולו ביד, דבר המאפשר פיקוח על איכותו ובשלותו של כל אשכול. כמו כן, היין מופק מטובי הענבים בבציר ומיושן בחביות עץ אלון - ללא סינון - כ-22 חודשים).

מחיר: 120 שקל

הבינלאומי: רקנאטי

שם היין: פטיט סירה-זינפנדל

איכויות: בשנת 2000 הוקם יקב רקנאטי על-ידי איש העסקים חובב היין לני רקנאטי, יחד עם קבוצת משקיעים שבהם אורי שקד (הבעלים של רשת חנויות דרך היין וחברת שקד, המשווקת בין השאר את יינות היקב). היקב מייצר יין בהיקפים בינוניים יחסית לשוק הישראלי (כמיליון בקבוקים מדי שנה), באיכויות גבוהות שזכו לפרסים בינלאומיים רבים.

יין הדגל של יקבי רקנאטי הוא הספיישל רזרב, אשר עבור הפקתו מוקדשים הענבים הטובים ביותר העומדים לרשות היקב, ולדברי אנשי היקב גם חביות עץ האלון הטובות ביותר. על היין אמונים היינן הראשי גיל שצברג והיינן עידו לוינסון. היין מעולה, ומחירו המומלץ הוא 180 שקל, אך עבור מי שידיהם אינה משגת, רקנאטי מציע יינות מוצלחים מאוד במחירים נוחים יותר, כאשר הטוב שבהם הוא הפטיט-סירה זינפנדל.

היין, שצבעו סגול משהו, הוא שילוב של 80% ענבי פטיט סירה עם 20% ענבי זינפנדל, ובעיקר מורגשים בו העסיס והטעם האדמתי (לא כמו שיש לכוסברה, הרבה פחות חריף). אם לאמץ לרגע את שפת המומחים המפולפלת, זהו יין בעל גוף מלא ועשיר, בעל חומציות מעודנת.

מומלץ להגישו לקראת סוף הארוחה, כל עוד עברו שלוש-ארבע שנים משנת הבציר. אחרת, לא לפתוח. הוא עתיד להתיישן היטב בבקבוק במהלך השנים הקרובות.

מחיר: 89 שקל

הצבעוני: טוליפ

שם היין: סירה ריזרב 2008

איכויות: יקב טוליפ הינו יקב בוטיק משפחתי, בבעלות ובניהול משפחת יצחקי, בקריית טבעון. אפרופו תמורה למחיר, התמורה במקרה זה כפולה, וחלק מהרווח מועבר לקהילת כפר תקווה, בה מתגוררים בעלי מגבלות וצרכים מיוחדים.

היין, שצבעו בורדו כהה, יושן תקופה ארוכה בחביות, מה שהעניק לו גוון וטעם מיוחדים. למרות תקופת התיישנות ארוכה (היין התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקני) היין לא עדין במיוחד (וטוב שכך) ויש בו מידה של כבדות עשירה, עם סיומת ארוכה. לא נרחיק לכת ונתור הרחק אל דומדמניות החורש הסגלגלות אשר (כנראה) גדלות בצמרות צוקי נמיביה או פקיסטן, אבל בהחלט אפשר לזהות בו טעמי פירות וטעמים מעושנים. מעט, כמו תבלון דק. היין יוצר מ-90% ענבי סירה, מהכרם הצפוני שבכפר יובל ליד מטולה. לבלנד הסופי הוסף 10% קברנה סוביניון מ"כרם עלמה", למי שמכיר. למי שלא מכיר: כרם עלמה שבמבואות מושב עלמה אשר ברמת דלתון, יושב בקרקע שבה תנאי אקלים אידיאלים לגידול ענבי קברנה סוביניון, ואכן הכרם מניב תוצרת טובה ביותר.

מחיר: 98 שקל

התלת-זני: טריו

שם היין: Trio Secret, 2009

איכויות: יקב טריו הוא יקב בוטיק משפחתי זעיר וצעיר (נוסד בשנת 2006) שיינותיו מיוצרים מענבים המגיעים מכרמים שבהרי ירושלים. אפשר יהיה לומר כי בעליו - שלושה במספר ומשם שם היקב, נולדו עם אשכול ענבי סירה ביד. שלושתם בני דודים, בני הדור השני למשפחת שקד (בעלים משותפים ביקב רקנאטי ובעלי רשת החנויות "דרך היין") שנדבקו בחיידק. היקב מייצר כיום כ-18 אלף בקבוקים מדי שנה, ו-5,500 מתוכם הם מסדרת "Trio Secret" - יין עשיר טעם, המיוצר משילוב תלת-זני (66% ענבי קברנה סוביניון, 22% מרלו, 12% סירה). היין התיישן במשך שנה בחביות עץ אלון, ומומלץ לחלוץ ממנו את השעם כבר עכשיו, על אף שאנשי היקב מסבירים כי הוא עתיד להתיישן היטב, וטעמו עוד ישתבח.

אפשר גם לשתות אותו לבד ובהנאה רבה, אולם חג הפסח מתקרב, ויהיה נחמד באם שאר המשפחה תזכה להתענג. היין אמנם חצה את קו 100 השקלים, אולם קשה מאוד למצוא דומה ברמתו במחיר כזה.

מחיר: 110 שקל

המפתיע: יפתחאל

שם היין: פטיט סירה 2007

איכויות: יקב יפתחאל נוסד באלון הגליל בשנת 1999 על-ידי צביקה אופיר, כורם ותיק ודור שני למשפחת כוורנים. היקב הוא אחד מאבני היסוד של משק אופיר, הכולל גם מכוורת וכרם ענבים משפחתי.

כשהוא לא מתפקד כמנהל השיווק של היקב, אופיר מזגזג בין הכוורות לבין חביות היין והכרמים שבהם הוא מגדל את הענבים החביבים עליו, חמישה במספר: פטיט סירה, סנג'בזה ושיראז. הסנג'בזה, הוא אומר, חביב עליו במיוחד, וזהו הזן היחיד שאותו הוא לא מוכר ליקבים אחרים. היקב מייצר כ-10,000 בקבוקים בשנה, שנמכרים בחלקם בחנויות מתמחות ובמסעדות, וחלקם בבקתה שבמשק, המשמשת כמרכז המבקרים של היקב.

מיין הפטיט סירה של בציר 2007, אשר זכה לאחרונה במדליית כסף בתחרות "אשכול הזהב 2010", יוצרו רק 600 בקבוקים.

כעת נותרו כ-500 מהם, ומי שימהר יזכה לאחת מתענוגות היין הנדירות. היין האדום היבש צבעו ארגמן ומרקמו סמיך למדי, ונדמה כי הטעם משתנה מעט מלגימה ללגימה. טעמו מרובה פרי, עשיר בניחוח, והוא בהחלט מפתיע, יחסית ליקב צעיר וצנוע.

מחיר: 140 שקל