מנכ"ל אסם גזי קפלן במשפט שופרסל: היה כאן ניצול בכוח

קפלן בעדותו: "אפי רוזנהויז אמר שאנחנו מאפשרים לאחרים להוריד את המותגים שלנו לזנות‏"

‎‎‏"שמענו ששופרסל החליטה להפסיק לרכוש את קפה רד מאג. זה נודע לי ממנכ"ל הסחר של אסם. זה לא שגרתי ולא מאפיין את מערכת היחסים בין שופרסל לבין אסם. אני בכל חיי לא זוכר הודעה חד-צדדית שניתנה בצורה כזאת כפי שהייתה במקרה הזה - בלי התדיינות, בלי דיבורים ובלי לנסות להגן על גזר דין המוות" - כך העיד היום (ה') גזי קפלן, מנכ"ל אסם, במשפט הפלילי שמתנהל נגד אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל, ואלי גידור, סמנכ"ל הסחר של הרשת, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

‏קפלן סיפר בעדותו כי באותו הזמן שבו פורסמו מודעות העיתונות בנוגע למבצעי רבוע כחול, התקשר אליו רוזנהויז. "המזכירה שלי קיבלה את השיחה מאפי, שאמר לה שהוא מחפש אותי דחוף. הוא שאל אותי אם ראיתי את המודעות, והשבתי לו שלא. הוא זעם. הוא אמר לי שאנחנו הורסים את המותגים שלנו, ושאי-אפשר לתת לזה להתרחש", העיד קפלן.

‏בעדותו נשאל קפלן האם מדובר בשיחה חריגה, ועל כך ענה: "יש לי שיחות עם אפי. מלבד זה שהוא מכביסט - שזה הדבר היחיד שמפריע לי - היחסים בינינו הם יחסים קרובים, שיש בהם כמובן מחלוקות לגיטימיות".

מנכ"ל אסם המשיך להסביר כי בשיחה הנדונה אמר לו רוזנהויז כי אסם לא יודעת לנהל את המותגים שלה. "הוא אמר שאנחנו מאפשרים לאחרים להוריד אותם לזנות... אפי היה מאוד נסער בשיחה, מאוד אופייני לו. הבנתי שהוא רוצה שאפסיק את המבצע שקיים ברבוע כחול".

‎‎כשהפיוזים עולים

‏מיד לאחר השיחה, כך העיד קפלן, הוא הבטיח לרוזנהויז לבדוק את הדברים. "אני לא ידעתי על המבצעים, ולכן דיברתי על כך עם מנהל קבוצת הסחר. הסיטואציה הזאת של המודעות של מגה יצרו אצל שופרסל כעס ועצבים חזקים מאוד. בעיניי כפרשן, אני חושב שהעובדה שהיה חיקוי של אותם מוצרים בדיוק מצד רבוע כחול העלתה את הפיוזים ואת הסעיף וגררה תגובה לא רציונלית. גם לרוחי המבצע לא היה ראוי", אמר קפלן.

‏אלא שקפלן לא היה יכול להיענות לדרישתו של רוזנהויז. "הבנתי שאין לנו שום יכולת לפעול בתחום הזה, כי לצערי ובהתאם לכללי ההגבלים העסקיים, לא נותנים ליצרנים לקבוע את מחיר המוצרים. מעולם לא התערבתי ולא אתערב באיזה מחיר נמכר אחד המוצרים על-ידי גורם אחד או שני", הסביר קפלן.

מנכ"ל אסם הדגיש בעדותו כי התנהלותה של שופרסל בהחלטה להוריד מוצרים מהמדפים לא הייתה ראויה - "היה כאן ניצול בכוחה של שופרסל", אמר קפלן.

‏עו"ד צבי אגמון, סנגורם של רוזנהויז ושופרסל, שאל את קפלן בחקירתו הנגדית האם הובא לידיעתו, מיד לאחר הורדת מוצרי רד מאג, כי שופרסל טענה כי הוא סובל מרווחיות שלילית, ועל כך ענה העד כי עובדה זו הובאה לידיעתו רק לאחר שהורדו המוצרים מהמדפים.

בהמשך החקירה נשאל קפלן לגבי סכסוכים נוספים שהיו לאסם עם רשתות אחרות, כאלה שגרמו להורדת מוצריהם מהמדפים. בין השאר נשאל על הסכסוך עם רשת חצי חינם, אז החליטה הרשת להוריד את כל מוצרי אסם מהמדפים, לאחר שלטענת קפלן אסם לא נענתה לדרישתה לממן את חנויות הרשת.

‏בראשית 2010 הוגש נגד רוזנהויז וגידור כתב אישום על עבירות של הפרת תנאי הגידול וניסיון לבצע הסדר כובל. לפי כתב האישום, בדצמבר 2008 יצאו רבוע כחול ושופרסל במבצעים על מוצרים זהים, שנמכרו במחירים נמוכים יותר בסניפי רבוע כחול מאשר בשופרסל.

רוזנהויז וגידור פנו לספקים הגדולים - אסם, קוקה-קולה, ויסוצקי ושטראוס - ודרשו מהם להפסיק את המבצע. לאחר שהספקים לא נענו לדרישה, הורידה שופרסל מהמדפים מוצרים של אותם ספקים.

לטענת הרשות להגבלים עסקיים, יש בפעולות אלה גם הפרה של תנאי המיזוג בין קלאבמרקט לשופרסל. ‏‎‎‏