המעו"ף מרוחק רק 0.7% מהשיא ההיסטורי; רציו צללה 9%

הבנקים כבר רואים שיא חדש באופק: "המגמה החיובית צפויה להימשך" ■ נובל אנרג'י הודיעה ביום ו' על הפסקת הקידוח ב"לווייתן" בשל בעיות טכניות - והפילה את מניות "לוויתן"

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בנטייה לעליות שערים, כאשר מדד המעו"ף מרוחק רק 0.7% מהשיא ההיסטורי שלו. ב-19 בינואר סגר המעו"ף ברמה של 1,340 נקודות ומאז החל התיקון בשוק. עליות שערים בוול סטריט ובאירופה בסוף השבוע תמכו בעליות היום. עם זאת, ההודעה הדרמטית של נובל אנרג'י על הפסקת הקידוח ב"לווייתן" הפילה את השותפויות המעורבות בקידוח.

"מדד תל אביב 25 ממשיך להיסחר במסלול מגמת העליה במקביל לעליות השערים בעולם", מסר המנתח הטכני של "גלובס", זיו סגל. לדבריו, "מהלך מעל 1,330 נקודות יהווה סימן חיובי להמשך מגמת העלייה - בעוד מהלך מתחת ל-1,314 נקודות יהווה סימן שלילי".

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, כתב בסקירתו השבועית כי קיים סיכוי גבוה להותרת הריבית לחודש מאי ללא שינוי. עם זאת, הפתעה במדד או עלייה מחודשת בציפיות האינפלציה תזרז לדעתו העלאת ריבית נוספת. "סעיף הדיור במדד מארס, ומחירי הדירות (שלא נכנסים למדד) יהוו משקל מכריע בעת ההחלטה הקרובה לחודש מאי. כלומר, אין לפסול העלאת נוספת במידה ויחולו התפתחויות שליליות בסביבת האינפלציה", סבור אייכל.

האנליסטים, בכל אופן, ממשיכים להחזיק בעמדה חיובית ושורית באשר לביצועים הצפויים של השוק המקומי השבוע ובעת הקרובה בכלל: "באופן הדרגתי ירדו לוב ויפן מהכותרות הראשיות בעולם, והדבר איפשר לשווקים הגלובליים לחדש את המגמה החיובית , מה שהביא לירידה במפלס החששות של המשקיעים המקומיים, ולהתחדשות המגמה החיובית גם כאן", נכתב בסקירה השבועית של בנק הפועלים בסוף השבוע האחרון. בבנק ממליצים, לפיכך, להחזיק בחשיפה מנייתית מלאה.

כלכלני לאומי הציגו עמדה דומה בסוף השבוע וכתבו: "נתוני הכלכלה הריאלית החזקים של המשק הישראלי, כמו גם העלאת תחזית הצמיחה לשנה הקרובה, ורמת המחירים הנוחה אליה הגיעו שערי המניות כפי שמשתקף מהמכפילים, צפויים לתמוך בשוק המניות המקומי".

ירידות חדות במניות "לוויתן"

הפתעה מאוד לא נעימה חיכתה בסוף השבוע האחרון למשקיעים בשותפויות המערבות בקידוח לווייתן. חברת האנרגיה האמריקנית הודיעה במפתיע כי החליטה להשהות את הקידוח באתר "לווייתן" בשל בעיות טכניות הקשורות לדיפון. אסדת הקידוח תועבר בינתיים לאתר הקידוח "תמר". לא ברור האם ומתי יחודש הקידוח והאם תהיה להשהיה השפעה על לוח הזמנים לפרסום ממצאים ראשוניים לגבי הימצאות נפט בשכבת המטרה הראשונה בעומק של כ-5,800 מטרים, ממצאים שהיו אמורים להתפרסם בחודש מאי.

גורמים המעורבים בקידוח אמרו בסוף השבוע ל"גלובס" כי ייתכן ויעברו מספר שבועות עד אשר יגיעו ארצה החומרים הנדרשים על מנת להתגבר על הבעיות שנתגלו. הודעת החברה משפיעה לשלילה על המסחר במניות רציו , אבנר ודלק קידוחים שמאבדות היום מערכן. ישראמקו , מנגד, מגיבה בעלייה.

עוד בסקטור הגז-נפט, פירסמה גבעות ביום ה' באישון לילה (כמיטב מסורת החברה) את תוצאותיה הכספיות לשנת 2010. מהדוחות עולה כי החברה סיימה את השנה עם הפסד נקי של 43.4 מיליון שקל - פחות משנת 2009 אז ספגה בשורה התחתונה מינוס של 46.6 מיליון שקל.

הכשרה אנרגיה הודיעה היום כי היא ושותפותיה לרישיונות "שרה" ו"מירה", ביניהן מודיעין , נמצאות במשא ומתן מתקדם עם אחת החברות המובילות בעולם בתחום הקידוחים לחתימת חוזה על אסדה לקידוח ברישיונות החיפוש הימיים "שרה" ו"מירה". בנוסף הודיעה החברה כי היא ביקשה וקיבלה מהממונה על ענייני הנפט ארכה לחתימה על אסדת קידוח לסוף חודש אפריל, על מנת לאפשר לה לסיים את המשא ומתן ולהביא לגמר חתימה את חוזה הקידוח. החברה צופה את התחלת הקידוח הראשון בתחילת דצמבר 2011.

כלכלני פסגות פרסמו היום סקירה שלילית למדי על מניית אפריקה : "מגמה חיובית מאפיינת את פעילויות הקבוצה, מה שבין השאר בא לידי ביטוי בשווי נכסיה ששב לעלות לאחר 3 שנים. עתיד החברה נמצא בחידוש הייזום (במנהטן, במוסקבה ובמזרח אירופה) אך התהליך איטי ולכן בתקופה הקרובה איננו רואים אפסייד במניה. החברה נסחרת בפרמיה גם על שווייה הכלכלי כפי שהוא נגזר מהערכותינו לחברות הבנות. מכך איננו יכולים להתעלם ולכן אנו מורידים המלצתנו מ'תשואת שוק' ל'תשואת חסר'. אין ספק שכרגע עדיף להיחשף לקבוצה דרך החברות הבנות ובראשן אפריקה נכסים ואפי פיתוח".

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]