קרן אורבימד תשקיע 10.5 מיליון דולר בחברת הביומד SMT

החברה מפתחת פילטר להגנה על המוח מפני תסחיפים בעת ניתוחים זעיר-פולשניים ■ ההשקעה תשמש להמשך פיתוח המוצר

חברת SMT מהרצליה גייסה 10.5 מיליון דולר מקרן OrbiMed העולמית. החברה מפתחת פילטר להגנה על המוח מפני תסחיפים בעת ניתוחים זעיר-פולשניים, כגון החלפת מסתמים בלב כפי שעשתה חברת ונטור שנמכרה למדטרוניק ב-325 מיליון דולר, וכן פרוצדורות אחרות של הלב. ההשקעה תשמש להמשך פיתוח המוצר.

בישראל קיימות עוד חברות בתחום הזה, כגון גרדיה, שביקשה לצאת להנפקה בבורסה בתל אביב לפני שבועות אחדים אך לבסוף ביטלה את המהלך. לדברי ד"ר ניסוים דרוויש, שותף בכיר בקרן אורבימד ישראל, "ההבדל בין SMT לחברות האחרות בתחום הוא שהמוצר שלה חוסם את כל כלי הדם המגיעים למוח, ואילו המוצרים האחרים חוסמים רק כלי דם אחד או שניים".

ההשקעה הנוכחית נעשתה על-ידי אורבימד העולמית ולא על-ידי אורבימד ישראל. עם זאת גם אורבימד ישראל, שמנהליה הם דרוויש, ענת נשיץ וארז חיימוביץ', תכריז בקרוב על סגירת הקרן הראשונה שלה, במסגרת מיזם קרנות הביומד הממשלתיות. אורבימד העולמית השקיעה עד היום בחברות הישראליות פרדיקס, גלסיס, סופרדיימנשן וגיוון אימג'ינג.

ד"ר דב שמעון הקים את SMT ב-2004 ומאז היא שוקדת על פיתוח הפילטר שלה עם צוות בראשות ד"ר יובל שזיפי. בעבר נקראה החברה Sagax. ב-2005 היא נרכשה על-ידי חברת MIV therapeutics האמריקנית בעסקת מניות ולפי שווי של מיליוני דולרים בודדים, והפכה למרכז פיתוח בישראל. ב-2007 רכש שמעון את הפעילות בחזרה מ-MIV, לאחר שהיא קרסה כלכלית. הוא ניסה להנפיק אותה בתל אביב ב-2005 ללא הצלחה. "הייתה לנו שנה קשה, לאחר מכן נכנסו משקיעים פרטיים, ובראשם יזם הנדל"ן מורי גולדמן מטורונטו, משקיע סדרתי בפעילויות ישראליות", כך אומר שמעון ל"גלובס". "לקח לנו זמן רב לפתח את המוצר כי לא היה טעם למהר. רק כעת נבנה עבורנו השוק", אומר שמעון.

עד היום לא היו בחברה סבבי גיוס מגורמים פיננסיים. לדברי שמעון, "החלפת מסתמים בצנתור (TAVI) נחשבת לאחד התחומים החשובים ברפואה. למרות השימוש בטכנולוגיה זעיר-פולשנית, עדיין קיימים סיבוכים לא מעטים כמו תסחיפים ומקרים של שבץ. המטרה בפיתוח הפילטר של SMT והפיכתו למוצר בשימוש יומי, היא הקטנת הסיכון הקיים בפרוצדורות להחלפת מסתמים בטכנולוגיות זעיר פולשניות, כמו גם בניתוחי לב אחרים".

דרוויש הוסיף כי, "התחום הזה נמצא בצמיחה. אלא שמחקרים שונים הראו כי אנשים שעברו החלפת מסתמים בניתוח או בפרוצדורה זעיר-פולשנית סובלים אחר כך מפגמים במוח, שנובעים ככל הנראה מתסחיפים. אנחנו מכירים את SMT כבר כמה שנים. עקבנו אחרי הגלגולים שלה, והמוצר שלה עשוי בחוכמה רבה".

ד"ר דיוויד בוניטה, מנהל באורבימד העולמית, ציין כי בתהליך הפיתוח הארוך של המוצר שולב ניסיון רב של מנתח לב בכיר, מה שמגביר את הסיכויים כי הפילטר יהווה בעתיד פתרון מוביל ואיכותי לתועלת החולים.