הנקמה הקטנה של משקיעי הנפט-גז הקטנים: מתפקדים לקדימה במחאה על העברת חוק ששינסקי

המטרה: להפיל את הליכוד בבחירות ולהשתמש במפלגת קדימה כדי לערוך תיקונים בחוק ששינסקי ■ בימים הקרובים יוצבו ליד בתי הח"כים מכוניות עם הכיתוב "גז-לנים" ■ בהמשך, ח"כים יקבלו "שי" לא סימפטי לחג הפסח ■ אחד ממארגני המחאה: "אנחנו לא מוותרים"

כמעט שבוע עבר מאז אושרו מסקנות ועדת ששינסקי בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, והמשקיעים הקטנים לא נרגעים: לאחר שקדימה תמכה בהם, החליטו עשרות מהמשקיעים הקטנים להתפקד לקדימה במחאה. לפי הערכות, בישראל כ-300 אלף בתי אב המושקעים בשותפיות הגז השונות, ובהמשך צפויים להתפקד עוד כמה מאות מהם. בתחילה שקלו עשרות מהם להתפקד לליכוד על מנת להשפיע על תוצאות הפריימריז מבפנים, אולם בסופו של דבר הוחלט לדחות את ההצעה ולהתפקד לקדימה.

בתחילת הדרך, נלחמו חברי הכנסת מירי רגב, ציון פניאן וחברי ישראל ביתנו בוועדת הכספים את מלחמתם של המשקיעים הקטנים, עד שבמהלך הישיבות בוועדה הפכה הסוגיה הסבוכה לקרע של ממש בין חברי הוועדה. בסופו של דבר התבקשו חברי הוועדה להצביע פעמיים על הסעיף המשווה את רווחי המשקיעים הקטנים לאחוזי החברות הגדולות.

לאחר שחברי הליכוד וישראל ביתנו נדרשו להתיישר עם עמדת הקואליציה, הצביע חברי קדימה בוועדה, יעקב אדרי ורונית תירוש בעד המשקיעים הקטנים. כשהועלתה ההסתייגות להצבעה במליאה, 23 חברי קדימה תמכו בה ואליהם נוספו שני חברי כנסת מהבית היהודי: אורי אריאל ומיכאל בן ארי.

לנוכח ההצבעה החליטו המשקיעים הקטנים כי יהיה נכון מבחינתם להפגין תמיכה ומעורבות במפלגת קדימה, כמי שלטענתם מסתמנת כמנהיגת מעמד הביניים. זאת, מתוך הנחתם שבבחירות הבאות תהיה קדימה מפלגת השלטון או לפחות חברה בקואליציה.

שי לחג מהמשקיעים הקטנים

בחודש הבא צפויים המשקיעים הקטנים לקיים כנס תמיכה גדול ובו ישתתפו כמה מאות מהם. בשבוע הקרוב יישלחו המשקיעים הקטנים גלויות אל חברי הכנסת: אלו שתמכו בהם והצביעו בעד ההסתייגות, יקבלו ברכה לבבית לחג, ואילו חברי הכנסת שהתנגדו, יזכו לברכה עם הערה צינית: "חבר כנסת יקר, נתת יד לגזל של מאות אלפים".

כחלק מהקמפיין החדש, שוקדים בימים אלו המשקיעים הקטנים על הקמת אתר אינטרנט שאליו יתנקזו משקיעים רבים. האתר יהווה "בית חם" לכל המשקיעים שקשה להגיע אליהם. כמו כן בימים הקרובים ייצאו מכוניות "אוטו גלידה" (גזלנים) ועליהם הכותרת "גז-לנים".

"מכוניות הגזלנים" יוצבו על יד בתיהם של גורמים בולטים שתמכו בחוק והתעלמו מהמשקיעים הקטנים. הרכבים ישתמשו במערכת כריזה רעשנית מול הבתים של הגורמים השונים בתקווה להפריע את מנוחתם של הגורמים שלטענת המשקיעים הקטנים "אסור שישכחו את הפגיעה הקשה שנגרמה לאותם משקיעים".

הקמפיין החדש מחליף את הקמפיין שהתכוונו להשיק המשקיעים הקטנים בשבוע שעבר, ערב ההצבעה על הצעת החוק במליאת הכנסת, במסגרתו היו אמורים להתלות מאות שלטים בדרכים הראשיות של כביש 443 ולאורך כביש מספר 1 תחת הסיסמה: "ביבי, שטייניץ ויחימוביץ' דופקים את המשקיעים הקטנים". ברגע האחרון הוחלט להקפיא את הקמפיין, למרות שהמודעות כבר עוצבו.

עד היום כבר התפקדו עשרות בודדות של משקיעים לקדימה. לאחר הכנס הגדול שצפוי בעוד כחודש וחצי יוחלט על אופי המעורבות שלהם בהמשך. לדברי אחד מהם, "החודש האחרון במסדרונות הכנסת הבהיר לנו בדיוק מהם כללי המשחק. אין ערכים ואין אידיאולוגיה. יש משמעת סיעתית. אם הדבר היה פתוח למצפונם החופשי של כולם החוק היה נראה אחרת. הבנו שאם רוצים להשפיע יש לפעול עם לובינג בתוך המפלגות ולא מבחוץ. ככה זה לא יעבוד".

לדבריו, "חודש במזנון החלבי הוא חמש שנים עבודה של לוביטיסטים היושבים בתל אביב. בסוף הפוליטיקה מנצחת הכל. זו היתה אוניברסיטה למשקיעים. אנחנו לא נכנעים ואנחנו בטוחים כי קדימה כבר מבינה את העוול. אנחנו נעשה הכל בכדי שאלו יקדמו את האינטרס שלנו. אנחנו ראינו כיצד חברי כנסת משקרים לנו בפנים. כיצד מפלגות אתנן פולטי כזה או אחר והצבעתם משתנה מול העיניים במחי SMS. זו שחיתות מוסרית. עוד רבות ידובר ועוד יסופר מה עמד שם מאחורי הכללים. דמוקרטיה וערכים החברתיים זה שקר. לא היה שם כלום זולת אגו של שר אוצר".