הערכות: דוח חלש לדיסקונט ברבעון 1 בשל הסכמי השכר

לפי אומדן ראשוני, ההוצאות הנוספות האלו יעמדו על 141 מיליון שקל, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010

על פי הערכות במערכת הבנקאית, בנק דיסקונט יציג תוצאות חלשות ותשואה על ההון חד-ספרתית נמוכה ברבעון הראשון של 2011. הסיבה לכך היא הוצאות שכר גבוהות במיוחד ברבעון זה, הנובעות מעדכון הסכמי השכר השנתיים במרכנתיל דיסקונט ובדיסקונט, ועדכון שנתי של ההתחייבויות בגין ההפרשות הפנסיוניות של עובדי הבנק. לפי אומדן ראשוני שמפרסם הבנק, ההוצאות הנוספות האלו יעמדו על 141 מיליון שקל, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010. מנכ"ל דיסקונט הוא ראובן שפיגל.

למרות זאת, סבור סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון אלון גלזר, כי דיסקונט נסחר בזול, וממליץ לרכוש את המניה. "דיסקונט הופך למניה מעניינת. הבנק נסחר במכפיל של 0.7 על ההון (מכפיל הון - שווי השוק חלקי הון העצמי, מהווה מדד מקובל להערכת שווי של בנק, כאשר מקובל כי בנק נסחר סביב מכפיל 1 - ע.פ)". גלזר מוסיף ואומר כי "למרות תוצאות חלשות יחסית שמציג הבנק, הוא יודע לעשות גם בשנה קשה תשואה של 7%, ולכן מבחינת תמחור, המנייה זולה".

צמצום עלויות

דיסקונט סיים את 2010 עם רווח של 724 מיליון שקל, ותשואה על ההון של 6.9%. זאת, בהשוואה לתשואה ממוצעת של 9.6% במערכת הבנקאית. הבנק נמצא כעת בתהליך שינוי אסטרטגי ופרסונלי, שפוגע בביצועיו בטווח הקצר. אנליסטים סבורים כי ללא טיפול אמיתי בנושא ההוצאות - בעיקר הוצאות השכר - לא יוכל דיסקונט להציג שיפור בתוצאות, ולהתקרב ליתר הבנקים.

שפיגל מנהל כעת מו"מ עם ועד העובדים בראשות ריקי בכר על מנת להגיע אתו להבנות, שיאפשרו טיפול בהוצאות השכר בבנק. במקביל שכר שפיגל חברת ייעוץ חיצונית העורכת בדיקה מקיפה במערך ה-IT של הבנק, בדגש על האפשרות לייעל את מערך המחשוב לאחר השלמת פרויקט "אופק" (החלפת ליבת המחשב של הבנק שהסתיימה לפני שנתיים - ע.פ), מתוך כוונה לצמצם עלויות.

גלזר התייחס למהלכים שמוביל שפיגל, ואמר כי "אני לא מצפה בשנה הקרובה לשיפור בתוצאות הבנק, אלא לראות איך שפיגל מתכוון לפעול. הבעיה בדיסקונט היא שההוצאות כבר גבוהות בבסיסן (עלות השכר של עובדי הבנק היא הגבוהה במערכת הבנקאית - ע.פ). לכולם ברור, כולל לעובדים, שצריך לעשות משהו. פיטורים לא יהיו, אלא הבנות והתנהלות חכמה מול ועד העובדים".