חודש חלש בקרנות הנאמנות: 2 מיליארד ש' פדיונות במארס

קרנות אי.בי.אי בלטו לטובה עם גיוסים של מעל חצי מיליארד שקל ■ נמשכת השחיקה בפסגות: איבד - יותר ממיליארד שקל בחודש מארס

התנודתיות בבורסה בתל אביב במהלך חודש מארס הביאה לבריחת כספים מענף קרנות הנאמנות. הענף, שמנהל 159.6 מיליארד שקל, סבל מפדיונות של כ-2 מיליארד שקל. בנטרול גיוסים שנרשמו בקרנות הכספיות, בהיקף של כ-530 מיליון שקל, מדובר בפדיון של קרוב ל-2.6 מיליארד שקל.

אלו מספרים די דרמטיים, שכן הפעם האחרונה שבה נרשמו פדיונות בסדר גודל כזה הייתה בחודש מאי 2010, אז נפדו מהקרנות המסורתיות 2.8 מיליארד שקל, אולם גויס סכום דומה בקרנות הכספיות, ולכן השורה התחתונה הייתה פדיון מינורי. לאור המספרים, ועל מנת לשקף נכונה את הלך הרוח בענף הקרנות, בחרנו החודש להציג בטבלה את הגיוסים והפדיונות בקרנות המסורתיות בלבד (כלומר בכל הקרנות שאינן כספיות).

מרבית הפדיונות נרשמו באפיק קרנות אג"ח מדינה, שמהן נפדו 1.1 מיליארד שקל. גם הקרנות השקליות סבלו מבריחת כספים, בהיקף של כ-650 מיליון שקל. שני אפיקים אלה סבלו מהעלייה בציפיות האינפלציוניות ומהעלאת הריבית בשיעור גבוה מהצפוי - שני גורמים שהביאו לסנטימנט שלילי כמעט בכל איגרות החוב.

באפיק הגדול בענף, קרנות האג"ח הכללי, שמנהלות למעלה מ-61 מיליארד שקל, נרשם קיטון של 784 מיליון שקל. מדד התל בונד ירד במארס בכ-1% ובהתאם ירדו גם נכסי קרנות האג"ח הכללי. למרות זאת, מעניין לציין כי במארס דווקא נרשמו גיוסים לקרנות אלה, בעיקר לאלה בעלות המח"מ הקצר, אולם התשואה השלילית הביאה לקיטון בנכסים כאמור. עוד נציין, כי גם בקרנות המנייתיות נרשמו פדיונות, למרות שהשוק עלה בסיכומו של חודש בכ-2%.

גם ביצועי מנהלי הקרנות החודש היו דרמטיים, לטובה ולרעה. מצד אחד פסגות, בית ההשקעות וחברת קרנות הנאמנות הגדולה בשוק ההון, שממשיכה לסבול מפדיונות, ומנגד קרנות בית ההשקעות אי.בי.אי, שמפגינות כמעט מדי חודש ביצועים מנותקים מהמגמה בשוק ורושמת גיוסים מרשימים. נציין כי החודש בלטו גם קרנות רוטשילד עם גיוסים של 45 מיליון שקל. המספרים של מארס לפניכם.

1.1 מיליארד שקל - זהו היקף הפדיונות של קרנות פסגות בחודש מארס. במקרה של פסגות, גם נטרול הנתונים של הקרנות כספיות לא עוזר לה, שכן גם מהן יצאו כספים - כ-190 מיליון שקל, ולכן השורה התחתונה של החברה שבניהול זיו שמש היא פדיונות של כ-1.3 מיליארד שקל. פסגות נמצאת בשליטת קרן אייפקס, שבראשה עומדת זהבית כהן.

המגמה השלילית בפסגות נמשכת כבר למעלה משנה, ולמרות שינויים פרסונליים ואחרים שנעשו בחברת הקרנות, נתח השוק שלה ירד בשנה האחרונה מיותר מ-22% ל-16.24%, עם היקף נכסים של קרוב ל-26 מיליארד שקל. בקצב הזה, של פדיונות של כ-4 מיליארד שקל בשנה, הראל-פיא עוד עשויה לעקוף אותה בסוף השנה הנוכחית ולהפוך לשחקנית הגדולה בענף.

545 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים לקרנות המסורתיות של אי.בי.אי בחודש מארס. זה כבר החודש השלישי מתחילת השנה שקרנות בית ההשקעות, המנוהלות על-ידי עודד גל, רושמות גיוסים בפער אדיר ממתחרותיהן. מתחילת השנה גייסו הקרנות קרוב ל-2 מיליארד שקל - פי שלושה וחצי מסך הגיוס שלהן ב-2010 כולה, ונראה כי השילוב של מוניטין חיובי לאורך שנים, ביצועים טובים ודמי ניהול נמוכים יחסית, מספקים את הסחורה. גיוסים נרשמו גם בקרנות כלל פיננסים שבניהול גיא שיקר. אלה הסתכמו ב-27 מיליון שקל - 12 מיליון שקל מתוכם בקרנות כספיות.

612 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות של הראל-פיא בחודש מארס מהקרנות המסורתיות שלה. הקרנות שבניהול סמי בבקוב גייסו 310 מיליון שקל בכספיות, ולכן השורה החתונה שלהן היא פדיונות של 302 מיליון שקל.

חברה נוספת שרשמה גיוסים נרחבים בכספיות היא אקסלנס. קרנות אקסלנס שבניהול מאיר מזוז גייסו 178 מיליון שקל בכספיות, אולם מהקרנות המסורתיות נפדו כ-266 מיליון שקל, ולכן השורה התחתונה היא פדיונות של 88 מיליון שקל.

גם קרנות דש שבניהול עידו בירמן ויאיר שני גייסו לכספיות, 135 מיליון שקל, אולם מהקרנות המסורתיות נפדו כ-143 מיליון שקל ולכן השורה התחתונה של דש היא פדיונות של כ-8 מיליון שקל בלבד.

חברה נוספת שסיימה את מארס באיזון עם נטייה לגיוסים היא ילין לפידות. קרנות בוטיק ההשקעות, שבניהול משותף של אורי קרן ואסף אלדר, גייסו 5 מיליון שקל, אולם רובם ככולם לקרנות מסורתיות שכן ילין לפידות אינה מנהלת קרנות כספיות.

קרנות נאמנות
 קרנות נאמנות