דירוג קרנות הנאמנות: IBI ואנליסט מובילות באג"ח כללי

כך עולה מדירוג "גלובס" ומעלות לחודש פברואר ■ באפיק פעילות 78 קרנות נאמנות, המנהלות יחד כ-11.2 מיליארד שקל

פני כשבועיים פרסמנו כאן את דירוג קרנות הנאמנות האג"חיות בעלות רכיב מנייתי. בין אלו ידועות בעיקר הקרנות המורכבות המדמות תיק השקעות, דוגמת 80/20 ו-90/10 למיניהן.

עד לפני כחודש קרנות אלו ריכזו חלק ניכר מהגיוסים בענף הקרנות, על רקע התאמתן לפרופיל הסיכון שהומלץ על ידי בתי ההשקעות - הרבה אג"ח ומעט מניות. אולם התנודתיות של השווקים בחודש החולף, הפכה את קערת הגיוסים על פיה, והמומנטום החיובי בגיוסים נעצר. רק הקרנות הכספיות, המתאימות בעיקר ללקוחות הסולידיים ומשווקות בדרך-כלל כתחליף לפק"מ, הצליחו לגייס כספים החודש.

בימים האחרונים נראה כי סף הפחד נרגע מעט, והגיוסים בענף הקרנות, שמושפעים באופן מיידי ממצב השווקים, חזרו, אם כי בקצב נמוך. חלק מהגיוסים נותבו גם לקרנות האג"ח הכללי, ללא רכיב מנייתי כלל.

כהשלמה לדירוג שפורסם כאן לפני כשבועיים, נציג הפעם את דירוג קרנות האג"ח הכללי, ללא רכיב מנייתי.

כיוון שהתשואה בקרנות הכספיות הינה זניחה, ועבור משקיעים שבכל זאת רוצים לקבל תשואה על כספם, קרנות האג"ח הכללי ללא מניות עשויות לענות על הצורך. בעיקר מדובר באלו שמשקיעות באג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים, בעלות חשיפה נמוכה לאג"ח מדינה (שמושפעות לרעה מעליית הריבית) ובעלות מח"מ קצר.

קרנות אלו הן חלק מקטגוריית אג"ח בארץ אחר - כללי, ונכסיהן עומדים על 11.2 מיליארד שקל המנוהלים ב-78 קרנות. כל הקטגוריה של אג"ח בארץ כללי מנהלת כ-40 מיליארד שקל, והיא אינה כוללת את קרנות ה-High Yield (אג"ח בסיכון גבוה) ואלו המשקיעות במט"ח, אולם הן כוללות קרנות בעלות סימן קריאה בשמותיהן (!). הסימן מעיד על כך שהן עשויות להשקיע גם באג"ח לא מדורגות או בדירוג נמוך מ-BBB.

בחרנו אם כך, להציג הפעם בדירוג של "גלובס" ומעלות לחודש פברואר את דירוג קרנות האג"ח הכללי ללא מניות. בדירוג זה בולטות קרנות IBI ואנליסט עם דירוג של חמישה כוכבים - הגבוה ביותר. אלו לא תוצאות מפתיעות, שכן בקרנות האג"ח הכללי נדרשת מיומנות גבוהה בניתוח חוב, שנחשב מורכב יותר מניתוח מניות. כיוון שאין בקרנות אלה הגבלה על סוג החוב, נדרשים מנהליהן להתמצא גם בהשפעות מאקרו וגם בניתוח חברות - דרישות ששני גופים אלו עונים עליהן.

הקרן המובילה של IBI היא "IBI אג"ח ללא מניות". בית ההשקעות שבראשות צבי לובצקי, נחשב לאחד הוותיקים והמקצועיים בשוק, והקרן שלו היא הגדולה בקטגוריה ומנהלת כמיליארד שקל. קרנות אי.בי.אי מנוהלות על ידי עודד גל.

גם אנליסט הוא גוף בעל מוניטין חיובי, והקרן המובילה שלו אף מנוהלת בידי שמואל לב - ממייסדי בית ההשקעות ויו"ר, שנחשב לאיש השקעות מנוסה.

געגועים ל-2008

עוד נציין בדירוג זה את הראל-פיא. הקרנות שבניהול סמי בבקוב דורגו רק בשני כוכבים בקטגוריה זו, משום שתוצאות הדירוג של 2008 יצאו מהדירוג הנוכחי. לזכות הראל-פיא נציין כי ב-2008 זכו קרנות האג"ח שלה לתוצאות בין הטובות ביותר (או למעשה בין הגרועות פחות). עבור משקיע שקונה קרן סולידית, ומצפה כי תהיה כזו שאולי לא מזנקת בתקופות שיא אבל גם לא מתרסקת בשפל - הראל-פיא בהחלט התאימה ועמדה בהבטחה.

קרנות אגח
 קרנות אגח