רה"מ מתערב: נוטה לתמוך בהחזרת השר"פ לבתי-החולים

(עדכון) - נתניהו נוטה לקבל עמדת הרופאים בדבר הצורך בהשבת השר"פ - צעד שיוביל לסיום השביתה ■ מוקדם יותר הציע הממונה על השכר לפנות לבוררות כדי לסיים המשבר ■ מנכ"ל קופ"ח כללית: "השר"פ ייצור מערכת בריאות לעשירים בלבד" ■ נכון לעכשיו - השביתה נמשכת

הבוקר החלה שביתת האזהרה בת 48 שעות של הרופאים בשירות הציבורי. ביומיים הקרובים יעבדו בתי החולים במתכונת שבת, לא יבוצעו ניתוחים שאינם דחופים והמרפאות לא יפעלו. גם סניפי קופות החולים של שירותי בריאות כללית ולאומית לא יקבלו קהל למשך יממה אחת. במשרד האוצר הבהירו כי אם הרופאים יוותרו על שכרם על תוספת אחידה ויתמקדו בתוספות שכר לפריפריה ולרופאים בהתמחויות הסובלות ממחסור, יכול הדבר להביא לפריצת דרך במגעים.

הערב, פורסם בערוץ 2 כי ראש הממשלה נתניהו החליט להתערב בעצמו בסכסוך העבודה תוך שהוא מביע תמיכה בעמדת הרופאים לפיה יש להחזיר את שירותי הרפואה הפרטית (שר"פ) לבתי החולים ברחבי הארץ - וזאת בניגוד לעמדת בג"ץ בנושא, כמו גם בניגוד לעמדת משרד האוצר. סגן שר הבריאות, ליצמן, הביע את תמיכתו במהלך בעבר.

מי שמתנגדים נחרצות להשבת השר"פ לבתי החולים הם מנהלי קופות החולים - שם, טוענים כי הצעד ייצור למעשה "שתי מערכות בריאות נפרדות - לעשירים ולעניים" ולמעשה "יביא לקבורה את הרפואה הציבורית בישראל". מכתב בנושא נשלח הערב ע"י מנכ"ל קופת חולים כללית לראש הממשלה - ותוכנו פורסם בערוץ השני.

מוקדם יותר היום, נועדו הצדדים במשרד האוצר לישיבת משא ומתן נוספת. במסגרת הישיבה, הציע הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, ליו"ר הסתדרות הרופאים בישראל, ד"ר לאוניד אידלמן, שהצדדים יפנו לבוררות כחלופה לשביתה. "הפגיעה בחולים מיותרת כיוון שהמשא ומתן עדיין לא מוצא, אולם אם לאור פערי העמדות חשים הרופאים שלא ניתן להתקדם - יש לפנות מיד לבוררות".

"במידה ונציגי הרופאים יאשרו ההצעה" אומרים באוצר, "יתמקד הדיון בבוררות סביב סוגיית חיזוק הרופאים המתמחים ואלה העובדים בפריפריה".

טרם הפגישה, תקף שר הבריאות יעקב ליצמן את המהלך שנקטו הרופאים. "נכנסתי לעובי הקורה של המשא ומתן. אנחנו יושבים היום גם שר האוצר וגם סגנו, ונשתדל להגיע למצב שנוכל לסיים את השביתה. לרופאים הצעירים המתמחים והסטאז'רים בהחלט צריך לתת תוספת שכר". ליצמן גם הדגיש כי "האחריות היא על הרופאים. אי אפשר לזרוק אותה רק לעבר הממשלה ומשרד הבריאות. אני מוכן לתת תוספת שכר בפריפריה, אבל הם רוצים פתרון אחר. אני מקווה מאוד שהשכל יגבר וזה לא יגיע למצב רע".

לוין עצמו אמר בטרם נכנס לחדר המשא ומתן: "המשק הישראלי לא יכול לסבול את תוספות השכר, אנו מציעים לרופאים מה שקיבל יתר המגזר הציבורי, בשנות ה-90 קיבלו הרופאים תוספות שכר. כדי להקל על הרופאים צריך להוסיף תורנויות ". עוד אמר הממונה על השכר באוצר "אנחנו בתהליך של ריסון שכר במגזר הציבורי, האוצר מוכן לתוספות הגיוניות בלבד".

הרופאים דורשים העלאה של 50% בשכרם וכן תוספות תקנים ומיטות לבתי החולים. החל מהשעה 8:00 בבוקר יפעלו כל בתי החולים הציבוריים במתכונת שבת ויקיימו רק ניתוחים מצילי חיים. באוצר אומרים שהם לא מוכנים לתוספות שכר אחידות, ומציעים שהתוספות יתחלקו בצורה לא אחידה למי שמרוויחים פחות ולמי שעובדים בפריפריה. עוד מציינים באוצר, שרק לאחרונה קיבלו הרופאים תוספת של 24% בעבור עשר השנים הקודמות ולכן הם אומרים כעת שאין סיבה לתת שוב תוספת אחידה וגבוהה.