הצונאמי בכבישים: טויוטה תעכב אספקתה לארץ

מדובר על כ-2,000 מכוניות, שהן כ-40% מקצב המסירות החודשי ■ טויוטה מייצרת כיום כלי רכב ללקוחות שהזמינו מראש; לקוחות חדשים עלולים להיתקל בעיכובים בהזמנות

סימנים ראשונים להשפעת המשבר ביפן על שוק הרכב המקומי. הסוכנים והמפיצים של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, קיבלו היום (ג') הודעה מהיבואן על הקטנה צפויה של אספקת רכבי טויוטה לישראל, שתורגש בשוק כנראה כבר החל ממאי-יוני.

בשלב הנוכחי, ובהנחה שמפעלי טויוטה יחזרו לפעולה מלאה בשבוע הבא לאחר השבתה של כחודש, מדובר ב"אובדן" אספקה של מעל 2,000 מכוניות, רובן מדגם קורולה, שאמורות היו להיות מיוצרות עבור השוק הישראלי. טויוטה מייצרת כיום כלי רכב עבור לקוחות שכבר הזמינו אותם. לקוחות "חדשים", שטרם הזמינו, עשויים להיתקל בעיכובים באספקה.

יש מלאים גדולים

יבואנים נוספים העריכו היום שלמצב תהיה השפעה על זמינות המלאי בחודשים הקרובים, אם כי בינתיים רובם ממתינים לעדכונים מיפן לגבי החזרה לקצב ייצור תקין. רוב יצרני הרכב היפניים מושבתים באופן מלא. אלה שעובדים, מפעילים את פסי הייצור באופן חלקי.

בהודעה הרשמית האחרונה של מאזדה ביפן, למשל, שפורסמה בשבוע שעבר, נמסר כי היא חוזרת לייצר השבוע כלי רכב באופן חלקי בשני המפעלים שלה, בכפוף לזמינות החלקים. החברה מסרה כי חזרה לפעילות מלאה של ייצור כלי רכב וחלקים "תתקבל במועד מאוחר יותר". היא לא מסרה אלו דגמים חוזרים לייצור.

בענף מעריכים כי אובדן היקף הייצור הרכב עבור ישראל, שכבר הצטבר עד כה אצל היצרנים, נאמד ביותר מ-12 אלף כלי רכב - כ-40% מקצב המסירות החודשי הממוצע של רכב חדש בישראל. עם זאת, לחלק מהיבואנים יש כבר בארץ מלאים גדולים שמספיקים לחודש עד שלושה חודשי אספקה, ומלאים נוספים, שיוצרו לפני המשבר, נמצאים בדרך.

אחרים מייבאים דגמי מפתח מאירופה, שבה ההשפעה על קצב הייצור עדיין זניחה. בענף מעריכים שבחלק מהמותגים יורגש המחסור בשלבים מאוחרים יותר השנה. גם מותגים לא יפנים צפויים להרגיש מחסור במלאי, אם כי בהיקפים נמוכים יותר.