חברת החשמל שוקלת לרכוש זכויות במאגר הגז נועה

חברת החשמל בודקת רכישת זכויות בפיתוח מאגר "נועה" ■ עלות הפיתוח של המאגר מוערכת בכ-200 מיליון ד' ■ שווייה הכולל של העסקה עשוי להגיע למעל 19 מיליארד דולר

חברת החשמל בודקת אפשרות לרכישה של זכויות בפיתוח מאגר הגז הטבעי נועה, כחלק ממסגרת של הסכם עתידי לרכישת הגז מהשותפות בתמר, כך נודע ל"גלובס". חברת החשמל מנהלת משא ומתן לרכישת גז טבעי מתמר, בהמשך למכתב הכוונות שנחתם בין הצדדים בינואר 2010.

אחד הרעיונות במו"מ הוא שחברת החשמל תשתתף במימון הפיתוח של מאגר נועה, ובתמורה תוכל להשתמש במאגר כגיבוי, בין היתר, למקרה שתופסק הזרמת הגז ממצרים. עלות הפיתוח של נועה מוערכת בכ-200 מיליון דולר ומשך הפיתוח המשוער - שנה. פיתוח המאגר מאפשר להקטין משמעותית את המחסור בגז הצפוי במשק עד תחילת ההזרמה של הגז מתמר, בסוף 2012.

נועה, בקרבת הגבול הימי בין ישראל לרצועת עזה, הוא מאגר שהתגלה ב-1999 והזכויות עליו מוחזקות בידי נובל אנרג'י (47%), דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%) ודלק השקעות (4.44%). המאגר לא פותח עד היום בשל חוסר כדאיות כלכלית.

במשרד התשתיות טוענים כי פיתוח המאגר נמנע בשל היעדר הסכם מדיני עם הרשות הפלסטינית בקשר לחלק מהמאגר בקרבתה (נועה דרום).

לפי מכתב הכוונות, הסכימה חברת החשמל לרכוש מתמר כמות שנתית של 2.8 BCM בחוזה ל-20 שנה, אולם "גלובס" דיווח כי החברה הגדילה את כמויות הגז ל-5 BCM לפחות. המחיר שדורשות השותפות בתמר עשוי להיות גבוה בכ-50% מהמחיר שעליו סוכם במכתב ההבנות ולהגיע ל-6.5 דולר ליחידת חום (mmbtu).

על סמך נתונים אלה ניתן לצפות כי שוויה הכולל של עסקת הגז בין חברת החשמל לשותפות בתמר יגדל מ-9.5 מיליארד דולר לסכום כפול ואף יותר.