רתיחה בסחורות: שיא של שנתיים וחצי לנפט, הזהב ממריא

(עדכון) - הנפט חצה את רף ה-108 דולר לחבית והגיע לשיא מאז אוגוסט 2008 ■ הזהב העלה את ערכו ב-470% תוך עשור; הכסף בשיא של 31 שנים ■ אנליסטים: העליות יימשכו

המשך המהומות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, האינפלציה הגואה באסיה, משברי החוב באירופה והציפייה להעלאת הריבית ב-0.25% ע"י האיחוד האירופי מחר, יחד עם המשך היחלשותו של הדולר והמשבר התקציבי בארה"ב - מובילים כולם להמשך עליית מחירי הנפט והסחורות לשיא.

הנפט עולה שוב היום (ד') לסכומים אליהם הגיע לאחרונה רק באוגוסט 2008. הנפט שומר על רמתו הגבוהה ומתקרב בביטחון לעבר שער של כ-109 דולר לחבית. נציין כי מחיר הנפט עלה עד כה בלמעלה מ-18% מאז תחילת שנת 2011. בחודש שעבר, עת שככו מעט המהומות במזרח התיכון וצפון אפריקה, חלה ירידה במחירי הנפט בעולם. אולם, לאחר חודש סולידי יחסית נראה כי מחירי הזהב השחור חזרו להאמיר, וחצו שוב את רף ה-108 דולר לחבית - בין היתר על רקע היחלשות המטבע האמריקני.

"אם ביטחונה של יצואנית הנפט הגדולה בעולם הערב סעודיה יעורער על ידי הפיכה או משבר פוליטי רציני, מחיר הנפט עלול לזנק גם לרמות של 200 עד 300 דולר לחבית", אמר אמש שר הנפט הסעודי לשעבר, שייח' זאכי ימני.

הזהב מצידו, עלה בעשור האחרון ב-470%, ומגיע לשיאים חדשים. מעט מאד השקעות הניבו תשואות דומות - כאשר היכול לו הוא הכסף , שהאמיר ב-790% בשמונה השנים האחרונות, ונמצא כעת בשיא מזה 31 שנים.

אנליסטים בעולם גורסים כי מחיר הזהב יוסיף להאמיר, ויגיע אף למחיר של 1,500 דולר לאונקייה בתוך שלושה חודשים. זאת, כחלק ממגמת עלייה מתמשכת במחירי הזהב, מאז תחילת משבר המשכנתאות מזה כשנתיים וחצי. תומך נלהב בהשערה זו הינו מנג'ו לאדוו, אנליסט בכיר ב-ETX Capital: "למרות שמחירי הזהב לא עלו בצורה דרסטית בשלושת החודשים האחרונים, אני עדיין צופה לזינוק משמעותי שלו בחציון השני".

בתחזית זו תומכים גם בבתי ההשקעות המובילים UBS ו-BNP פאריבה: "ישנו צפי לעליית מחירי הזהב לממוצע של 1,600 דולר לאונקייה ב-2011", נכתב בסקירה שפורסמה שם היום. "הלחצים האינפלציוניים באירופה וסין מאיצים את הבריחה לזהב ותכשיטים".

מייקל היינס, מנהל בכיר בבורסת הסחורות בניו יורק, מדגיש כי לדידו הזהב יוסיף להוות בתקופה הקרובה תחליף יציב להתפתחויות הגיאו-פוליטיות והמשבר בכלכלה העולמית. "יש יותר ויותר צריכה של סחורות בשיעור עצום במזרח התיכון ובאסיה, כאשר החוב בגוש האירופי גדל. מניות ותעודות סל לא עושים את העבודה בנסיבות כאלה; המשקיעים מעוניינים לכפר על הירידה בתשואות מניירות הערך הרגילים, ומגדילים את נתח התיק שלהם המושקע בזהב".