ארה"ב: מרוץ נגד הזמן למניעת השבתת מוסדות פדרליים

המחלוקת בין ראשי שתי המפלגות: מימון הממשלה בחצי השנה הקרובה, ותקציב 2012 ■ הנשיא קרא לצדדים "לנהוג בצורה בוגרת", אך פגישה שכינס הסתיימה ללא תוצאות

יומיים לפני השבתה כפויה של מוסדות הממשל בהעדר הסכמה על תקציב ביניים לששת החודשים הקרובים בקונגרס האמריקני, שתי המפלגות הגדולות הסלימו את הדו-קרב המילולי ביניהן שהפך למלחמה של ממש על תפקידה של וושינגטון בכלכלה הלאומית.

אתמול המשיכו מנהיגי שתי המפלגות לדבר למעשה אל הקיר על ההוצאה הפדרלית, ללא כל סימן נראה לעין שהם יוכלו לגבש פשרה של הרגע האחרון שתמנע את המבוכה הגדולה של סגירה זמנית של משרדי הממשל.

שני העימותים המפלגתיים - האחד בנושא מימון הממשל בחצי השנה הקרובה והשני בנושא תוכנית אב לשינוי פני הממשל בעשורים הבאים - הדגימו כמה רחוקות עמדות שתי המפלגות זו מזו בנושאים התקציביים הבסיסיים לקראת הבחירות לנשיאות של נובמבר 2012.

חילופי דברים מתסכלים

פגישה שכינס הנשיא אובמה בבית הלבן בהשתתפות מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הארי ריד (נבאדה) ויו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר (אוהיו), הידרדרה לחילופי דברים מתסכלים בין השניים הללו, כאשר ביינר, שירש את מקומה של ננסי פלוסי כאשר השליטה בבית הנבחרים עברה לידי הרפובליקנים בינואר, העלה את דרישותיו לקיצוצים תקציביים השנה ל-40 מיליארד דולר, לפי מקורות שנכחו בפגישה. הדמוקרטים מציעים לקצץ 33 מיליארד דולר. מוקדם יותר אמר אובמה כי האמריקנים מצפים מנבחריהם "לנהוג בצורה בוגרת".

גם לקונגרס האמריקני יש מסורת של הסכמה על תקציב ברגע האחרון, אך לפי שעה הסיכויים לכך נראים קלושים, וסגירת משרדי הממשל אמורה להתחיל בליל שבת בחצות.

המאבק התרחב אתמול כאשר הרפובליקנים בבית הנבחרים פרסמו את הצעת התקציב שלהם לשנת הכספים שתתחיל ב-1 באוקטובר. זהו מסמך פוליטי שגיבשה ועדת התקציבים בבית הנבחרים בראשות פול ראיין (מוויסקונסין), שיש לו פוטנציאל לעצב את העימות הבין-מפלגתי גם על התקציב וגם על השליטה בוושינגטון ב-2012.

לפי המסמך, הממשל צריך לחדול להיות ספק של שירותים ובמקום זאת להפוך לישות מוגבלת שתפקידיה הם גביית מסים והעברתם לממשלות של מדינות ארה"ב או לגופים פרטיים שיופקדו על מתן השירותים לאזרחים. ההצעה הרפובליקנית מצמצמת את תפקיד הממשל בתחום ביטוחי הבריאות (מדיקייר ומדיאייד, לגמלאים ומיעוטי יכולת) ומקצצת מסים בצורה חדה.

בתחילת השבוע נראה היה שההצעה הזו לשנת 2012, שקוראת להוצאה של כ-6 טריליון דולר פחות בעשר השנים הבאות ביחס להצעת הנשיא אובמה, תעניק לרפובליקנים מרחב תמרון לפשרה על רמת ההוצאה במאי-ספטמבר שנה זו, שהוויכוחים לגביה טרם הסתיימו אך הם נחשבים לניתנים יותר לגישור.

אך עד כה התברר שההיפך הוא הנכון, והדמוקרטים השתמשו בהצעותיו של יו"ר ועדת התקציבים ראיין ככלי לניגוח הרפובליקנים, גם כאשר הזמן לחידוש תקציב הממשל לחצי השנה הקרובה הולך ואוזל.

מימון מכוח צווים קצר מועד

הבעיה החלה בכך שהקונגרס לא הצליח בשנה שעברה להעביר תוכנית הוצאה לכל שנת 2011, והממשל ממומן באמצעות צווים קצרי מועד.

"אנחנו לא הולכים לאפשר לסנאט ולא לבית הלבן להכניס אותנו לפינה שבה אנחנו חייבים לבחור בין שתי אופציות גרועות - סגירת עסקה גרועה השבוע כדי שהממשל יישאר פתוח או סגירת הממשל בגלל חוסר פעולה של הסנאט", אמר אתמול יו"ר בית הנבחרים ביינר.

הסנטור ריד היה תקיף באותה מידה. "אני לא אופטימי, ממש לא", הוא אמר אחרי הפגישה בבית הלבן. "אנחנו היינו מוכנים לעשות את מה שהוגן בצמצום קשה מאוד של ההוצאה המקומית. איננו יכולים ללכת יותר ממה שהצענו".

אובמה, שהעדיף להישאר מאחורי הקלעים במשבר התקציבי הזה, אמר שהבית הלבן "מוכן להיפגש כמה זמן שנחוץ" עד שיושג הסכם מימון חדש. "אם הם לא יוכלו להתגבר על חילוקי הדעות, אני רוצה שיחזרו לכאן (לבית הלבן) מחר", אמר לכתבים.

עוזרים משתי המפלגות עובדים על עסקה שתממן את הממשל עד סוף שנת הכספים הנוכחית ב-30 בספטמבר באמצעות קיצוץ 33 מיליארד דולר מרמת ההוצאה הנוכחית. ביינר העלה, כאמור, את דרישתו לקיצוץ של 40 מיליארד דולר, כנראה כדי להפגין לאגף המיליטנטי במפלגתו שהוא מתכנן לסחוט כמה שיותר קיצוצי תקציב.

סקרי דעת הקהל מראים שהבוחרים יענישו את שתי המפלגות על כישלון באישור תקציב הממשל, אך מנהיגי שתי המפלגות טיפסו כנראה על עצים גבוהים מדי. ביינר חייב להתחשב ב-87 חברי בית הנבחרים הרפובליקנים החדשים שנבחרו בנובמבר במידה רבה על גבי חששות המצביעים מהגירעון הפדרלי.

מה יקרה אם הממשל ייסגר?

רוב 4.4 מיליון עובדי הממשל הפדרלי ילכו לעבודה מאחר שתפקידיהם מוגדרים חיוניים

החזרי מס יידחו

ייתכנו עיכובים במתן רישיונות ליבוא ויצוא

לא ינופקו דרכונים ולא יטופלו מקרי פשיטת רגל

פניות חדשות לביטוח לאומי לא ייענו, אבל תשלומי הגמלאות יגיעו בזמן

פארקים לאומיים ומוזיאונים יהיו סגורים

חולים חדשים לא יתקבלו בבתי החולים הממשלתיים

תקציב
 תקציב