בדרך לשיתוק כלכלי בארה"ב? 1.8 מיליון עובדים בסכנה

במקרה של שיתוק כלכלי: מעל מיליון עובדים חיוניים יתבקשו לבוא לעבודה - ולא יקבלו שכר, כ-800 אלף עובדים יישארו בבית ולא יהיו רשאים להפעיל את הטלפונים הניידים שלהם

דריכות גבוהה לקראת אישור התקציב בארה"ב: במשק האמריקני ישנם היום שני סוגים של עובדים פדרליים: חלק שהוא חיוני למערכת וחלק שאיננו. רוב העובדים אינם יודעים לאיזה קבוצה הם שייכים, ומה שבטוח הוא כולם לא יקבלו משכורת אם הממשל יקלע למצב של "שיתוק כלכלי" (Shut Down). משמעות הדבר היא שישנם 1.8 מיליון עובדים במגזר הציבורי בארה"ב שעתידם לא ברור.

כזכור, הממשל האמריקני הגיע לתקרת הגירעון ולא יכול לגייס עוד אג"ח אלא אם הקונגרס יאשר זאת. הבית הלבן והמפלגה הדמוקרטית מנסים לגבש בימים אלה הסכם עם הרפובליקנים למימון הממשל עד סוף שנת הכספים של 2011 שתסתיים ב-30 בספטמבר. ללא הסכם שכזה יקלע הממשל למצב של Shut Down חלקי כבר ביום שבת הקרוב.

"אם לא יצליחו להגיע להסכם, הממשלה תבצע רק פעולות חיוניות", מעריכים בכירים בממשל. המשמעות היא שמעל מיליון עובדים חיוניים יתבקשו לבוא לעבודה - ולא יקבל שכר.

לעומת זאת העובדים שאינם חיוניים לא יהיו רשאים לבוא לעבוד או לעבוד מהבית. הם אפילו לא יהיו רשאים להפעיל את הטלפונים הניידים שלהם ששייכים לעבודה. האומדן הרשמי של הבית הלבן היא כי שכ-800 אלף עובדים יתבקשו להישאר בבית.

"העובדים מחכים ומקווים שהשיתון הכלכלי ימנע", אמר הממונה על השכר במשרד האוצר קולין קלי. "אבל הם חרדים בגלל אי הוודאות. הם רוצים לדעת אם הם ימשיכו יעבדו".

בפברואר, כאשר הציג הנשיא אובמה את הצעת התקציב שלו ל-2012 לקונגרס בהיקף של 3.7 טריליון דולר, מיהרו הרפובליקנים לתקוף את תוכנית הנשיא במיוחד בהתייחס להוצאות המתוכננות לתחומים כגון אנרגיות מתחדשות ותשתיות. אובמה הגן על הצעת התקציב, אף שהיא מובילה לשיא בגירעון התקציבי ב-2011 שצפוי להאמיר ל-1.6 טריליון דולר.