פישר רכש 47 מיליארד דולר - והדולר נותר במקומו

בנק ישראל: יתרות המט"ח של ישראל בשיא - 74.5 מיליארד דולר בחודש מארס ■ בנק ישראל: זה לא המדד להצלחת או כישלון מדיניות בנק ישראל

3 שנים מלאו לתחילת ההתערבות של בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, בשוק המט"ח. ב-18 במארס, כאשר הדולר צנח לכיוון ה-3.3 שקלים, החל בנק ישראל ברכישות דולרים פתאומיות בשוק והעלה אותו לכ-3.4 שקלים. היום (ה'), עם פרסום יתרות המט"ח של ישראל לחודש מארס בו החלה ההתערבות לפני 3 שנים, ניכרים 2 דברים בולטים: פישר רכש 47 מיליארד דולר, יתרות המט"ח בשיא - ושערו של הדולר נותר כשהיה.

ב-3 השנים האחרונות תפחו יתרות המט"ח של ישראל והגיעו במארס לשיא 74.5 מיליארד דולר. היתרות גדלו ב-737 מיליון דולר במארס; בנק ישראל אמנם לא רכש דולרים במארס, אך שערוך יתרות המט"ח הגדיל את היתרות ב-660 מיליון דולר. הסקטור הפרטי והעברות הממשלה תרמו כמעט 80 מיליון דולר גם כן.

יש לציין כי החודש חזר בנק ישראל לשוק ורכש מאות מיליוני דולרים, כך שייתכן שיתרות המט"ח יחצו באפריל את רמת ה-75 מיליארד דולר (במידה ולא יהיה שערוך מהותי של היתרות כלפי מטה). פישר אמר בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים כי הוא לא פוסל מצב בו יגיעו יתרות המט"ח של ישראל ל-100 מיליארד דולר.

במהלך 3 השנים האחרונות נע שערו היציג של הדולר בין רמת שפל של 3.23 שקלים במאי 2008 לרמת שיא של 4.256 שקלים באפריל 2009. מהשיא האחרון של הדולר ב-31 בינואר (3.71 שקלים) הוא נפל ב-7%. בנק ישראל אמנם רוכש דולרים, אך לא בכמויות גדולות כבעבר. למעשה, החודש האגרסיבי ביותר של בנק ישראל בשוק המט"ח היה אוגוסט 2009, אז הוא רכש יותר מ-4 מיליארד דולר בחודש.

את ההתערבות בשוק המט"ח החל פישר באופן פתאומי במארס 2008. יתרות המט"ח עמדו אז על 28.5 מיליארד דולר. זמן קצר לאחר מכן הודיע פישר על תוכנית להגדלת יתרות המט"ח באמצעות רכישת 25 מיליון דולר ביום. ביולי אותה שנה הגדיל פישר את היקף הרכישות הקבועות ל-100 מיליון דולר ביום, תוכנית שנמשכה עד אוגוסט 2009. מאז, נוקט בנק ישראל באסטרטגיית התערבות אקראית ורכש בתקופה זו 22.6 מיליארד דולר.

דובר בנק ישראל, ד"ר יוסי סעדון, אמר בתגובה ל"גלובס": "אין זה נכון להסתכל על רמת שער החליפין היום לעומת הרמה לפני שנתיים או שלוש כמדד להצלחה או כישלון של מדיניות בנק ישראל. בחינת הצלחת המדיניות צריכה להיות רחבה הרבה יותר: המדיניות המוניטרית ומדיניות שער החליפין מאז 2008 היוותה גורם מכריע לכך שהמשק הישראלי צלח את המשבר בצורה טובה בהרבה ממשקים אחרים. במהלך השנים האחרונות בהן פעל הבנק להקטין את ההשלכות של המשבר על המשק, צמיחת המשק הואצה והתבטאה בין היתר בעליה בהכנסות המדינה ממיסים ועליה בתעסוקה".

דולר
 דולר

הדולר ב-3 השנים האחרונות