"אנחנו רוצים ללמוד מההיי-טק בישראל - וליישם בצרפת"

נציגים של קרן ציבורית צרפתית שמנהלת 264 מיליארד אירו הגיעו לביקור בישראל

משלחת של Caisse des Depots, קרן ציבורית מצרפת, הגיעה לישראל ביומיים האחרונים כדי ללמוד על ההיי-טק וההון סיכון הישראלי. נציגי המשלחת ביקרו במכון ויצמן, במשרדי בטר פלייס, וכן נפגשו עם המדען הראשי במשרד התמ"ת, ועם אראל מרגלית מקרן ההון סיכון JVP.

Caisse des Depots הוקמה לפני 200 שנה והיא מנהלת 264 מיליארד אירו. מטרתה, בין היתר, היא להשקיע בעסקים קטנים, ביזמות, בחדשנות, בקידום פטנטים ובמוסדות אקדמיים. לפני שלוש שנים הקרן הקימה חברה-בת בשם CDC Entreprises, שמטרתה לקדם את ההון סיכון בצרפת ולהשקיע בקרנות ובחברות.

שניים מבכירי המשלחת - פסקל לגארד, מנכ"ל CDC Entreprises, ולורן ויז'ייה, מנהל המחלקה הבינלאומית בקרן - אמרו בראיון ל"גלובס" כי על אף שעיקר הביקור הוא ללמוד ולהכיר את היי-טק הישראלי, אם ייתקלו בהזדמנות השקעה הם יבחנו אותה.

ויז'ייה: "אנחנו המשקיע המוסדי הראשון בצרפת, ואנחנו פועלים כארגון רווחי ועסקי, אבל יכולים לקחת סיכונים לטווח הארוך. אנחנו מופקדים על קידום העסקים הקטנים ועל החדשנות, ובאנו להתרשם מההצלחות הישראליות. אנחנו מקווים שנוכל להתמקד בישראל בדרך של שותפות ועשיית עסקים".

* מה שיטת ההשקעה שלכם?

לגארד: "אנחנו משקיעים בקרנות במסגרת תוכנית שהיקפה 5 מיליארד אירו. עד היום השקענו ב-200 קרנות פרייבט אקוויטי צרפתיות. לפני 15 שנה כמעט שלא היו כאלה בצרפת. היום אנחנו הקרן השנייה בגודלה באירופה, אחרי בריטניה".

* מה יש לקרן כל כך גדולה לחפש בישראל?

ויז'ייה: "באנו ללמוד מהטובים ביותר. אנחנו מעוניינים לקבל השראה מהניסיון הישראלי; ללמוד איך מעבירים מחקרים באקדמיה למסחור בשוק הפרטי, ואיך מנפיקים חברה בנאסד"ק. אנחנו לא רוצים להעתיק, אלא ללמוד וליישם בצרפת. יש דברים שלא נוכל לשכפל, כמו למשל החוצפה הישראלית, הנכונות של החברה הישראלית לקבל כישלון, ליזמים להיכשל, ולהמשיך הלאה".

* באילו תחומים אתם מחפשים להשקיע?

לאגארד: "אנחנו נותנים עדיפות למכוני מחקר בתחום הקלינטק והאנרגיה".