ממשלת יפן: "הכלכלה במצב חמור ולא תתאושש בקרוב"

פסימיות ביפן לאחר רעידת האדמה וגל הצונאמי הענק: אנליסטים צופים מיתון חריף כבר השנה ■ הכורים האטומיים לא מתפקדים כיאות והרשויות מבקשות לקצץ בצריכת החשמל ■ הסנטימנט ביפן בשפל שלא נראה מאז המשבר ב-2008-2009

"כלכלת יפן במצב חמור ולא נראית התאוששות מהירה בטווח זמן הנראה לעין", כך מסרה היום (ו') ממשלת יפן בדוח סיכום שפירסמה, לאחר האסונות שפקדו את המדינה בחודש האחרון - רעידת אדמה בעוצמה של 9.0 בסולם ריכטר שאירעה ב-11 במארס, ואחריה גל צונאמי ענק שגבה 28 אלף קורבנות ונעדרים, ואחרי כן רעשי משנה רבים שהותירו את הכלכלה השלישית בגודלה בעולם במצב קשה מאוד.

רעידת האדמה פגעה גם בכורים האטומיים בפוקושימה וקרינה רדיואקטיבית דולפת מהם. דיווחים מיפן מוסרים כי הרשויות הצליחו לעצור את הדליפה, אך באותה נשימה הן מבקשות ממפעלים ומעסקים לקצץ בצריכת החשמל כדי להימנע מהפסקות חשמל ברחבי המדינה, היות והכורים שאחראיים על אספקת החשמל, לא מתפקדים באופן רגיל - בלשון המעטה.

בעקבות האסונות, התיירות במדינה דעכה מן הסתם, מה שפוגע גם כן בכלכלה היפנית. אנליסטים מעריכים כי יפן תגלוש למיתון חריף כבר השנה בגלל שהתפוקה של המפעלים מגמגמת והייצוא קטן. תפוקת החשמל שנפגעה תביא לירידה בייצור המפעלים וכן בייצוא גם בחודשים הקרובים - מה שלא מבשר טובות לכלכלה.

הסנטימנט בקרב התושבים היפנים, בעלי המלונות, נהגי המוניות, וכלל עובדי המשק היפני - מצביע על המצב הקשה - מסקר שבוצע בימים האחרונים ביפן עולה כי היפנים פסימיים למצב הכלכלה בטווח הקרוב והבינוני - רמת הביטחון צנח לשפל שלא נראה מאז שלהי המשבר הפיננסי ב-2008-2009.