אינטרנשיונל בלי חסויות: "גישה ישראלית אופיינית שאי-אפשר בלי"

דנה אינטרנשיונל, נציגת ישראל לארוויזיון 2011, מזהירה כי היא "50% נציגת ישראל ו-50% מייצגת את עצמי ואת השיר שכתבתי והלחנתי"

"שואלים אותי כל הזמן על אירוויזיון 98', אבל אני כמעט לא זוכרת מה קרה לפני 13 שנים. גם לא רציתי להתמודד בתחרות הזו פעם נוספת. המנהל האישי שלי שי כרם עבד קשה כדי לשכנע אותי", טוענת הזמרת דנה אינטרנשיונל במסיבת עיתונאים שקיימה על סט הצילומים לקליפ לשיר "דינג דונג" אותו כתבה והלחינה, שייצג את ישראל בתחרות אירוויזיון 2011 בחודש הבא בדיסלדורף בגרמניה.

יותר מ-100 אלף דולר הושקעו בצילומי הקליפ, אותו ביים אורי שיצר, כאשר את רוב הסכום גייסו עצמאית דנה ומנהלה האישי שי כרם. השניים נחושים בדעתם לגייס עצמאית גם את יתרת הסכום למימון הנסיעה לאירוויזיון, העשוי על פי ההערכות להגיע לבין 300 ל-400 אלף דולר.

כידוע, רשות השידור דואגת אך ורק להוצאות טיסה ומלון עבור ראש המשלחת מטעמה, וכן לדנה ולחמש זמרות הליווי שיופיעו איתה על הבמה. כל ההוצאות הנוספות החל ממימון נסיעת הצוות המקצועי מטעמה (מנהל אישי, איש יחסי ציבור, במאי, מעצב שיער, סטייליסט וכו') ועד הכנת תיקי עיתונות וסינגלים לנציגי התקשורת העולמית הן במימון פרטי. נציגי ישראל לאירוויזיון בשנים עברו פתרו את בעיות המימון בגיוס חסויות מחברות מסחריות, אך כאמור דנה ומנהלה שי כרם החליטו נגד.

"גם ב-98' גייסנו את כל התקציבים לבד", מסביר שי כרם, "זו גישה ישראלית אופיינית להאמין שאי אפשר לתפקד בלי חסויות, אבל זה אפשרי גם אם הרבה יותר קשה ויקר. החיים שלנו היו יכולים להיות קלים בהרבה, במיוחד בתקופה לחוצה כל כך, אבל אנחנו רוצים לצלם קליפ ברמה בינלאומית ל'דינג דונג' וזה בלתי אפשרי כאשר לכל פריים שני נדחסים מוצרים מסחריים שאין להם קשר לקונספט רק בגלל שהספונסר דרש".

אורי שיצר, במאי פרסומות מיומן שהופקד לראשונה על קליפ לאמן, צילם את "דינג דונג" על סט בו הוקמו שבעה רקעים שונים, בכל אחד מהם מונצחת דנה בלבוש ובסטיילינג שונים. התוצאה תשלח לכל מדינות אירופה מיד בסיום העריכה, בניסיון להעלות ככל הניתן את רף הסקרנות הגבוה ממילא לקראת שובה של האינטרנשיונל לתחרות בה כבר זכתה בשיר "דיווה" שכתב יואב גינאי והלחין צביקה פיק.

"עברו שנים רבות, אני אדם שונה כיום, וגם ההתייחסות שלי לתחרות שונה", אומרת דנה. "ב-98' היה לי חשוב להיות ייצוגית בשם המדינה. הפעם אני חמישים אחוז נציגת ישראל וחמישים אחוז מייצגת את עצמי ואת השיר שכתבתי והלחנתי כחלק חשוב בביסוס מעמדי כיוצרת. אני רוצה ליישר קו עם מה שהכי עכשווי כיום באירופה, גם במראה ובהופעה וגם בסאונד. עדיין, אם ישאלו אותי על פוליטיקה אומר את דעתי גם אם לאנשים מסוימים בארץ יהיה לא נעים לשמוע. בוא נאמר שלאנשי ימין קיצוני לא יהיה נוח עם כמה מדעותיי, אבל אני אומרת תמיד מה שעל ליבי בלי לחשוש".

- עד כמה התמיכה בקרב הקהילה הגאה באירופה תהיה מכרעת, לדעתך, בקביעת המיקום הסופי אליו תגיעי בתחרות?

"לפני התחרות של 98' אמרו לי: 'אם הרקע האישי שלך אין סיכוי'. אחרי התחרות אמרו: 'בגלל התמיכה מהקהילה הגאה זכית'. תמיד יטענו שנסיבות חיצוניות שחקו לטובתך, אבל לא איכות השיר וההופעה שלך. עד כמה שקהילה הגאה יקרה לליבי, כאחוז מכלל המצביעים בכל מדינה הם מספר קטן ונטול השפעה בסדר גודל שיכריע בעד או נגד זכייה. בכל שנה חצי מהמתמודדים בכל אירוויזיון הם גייז, חלקם מאד מוחצנים וצבעוניים על הבמה, ועדיין רבים מהם דורגו במקומות האחרונים".

- הסקרים מנבאים לך מיקום נמוך יחסית. זה מלחיץ אותך?

"רוב מכריע של הסקרים טועים בכל שנה. בסופו של דבר, ניצחון באירוויזיון נקבע רק לפני מה שקורה על הבמה בשלוש הדקות בהן האמן מופיע. לפני כמה שנים השתתפה זמרת שוודית שכבר זכתה ב 99' וכל ההימורים נבאו לה זכייה. היה לה שיר מצוין, היא שרה נהדר, אבל כל הבוטוקס שדחפה לפנים הצטלם זוועה והיא סיימה במקום ה-17 אז מה עזרו לה הסקרים? באשר לציפיות האישיות שלי, אני רוצה ליישר קו עם הממוצע של שירים אחרים שייצגו את ישראל באירוויזיון בשנים עברו, ואם ירצה אלוהים שאשיג יותר מזה אשמח. שנים חלמתי לזכות בקדם אירוויזיון בארץ, עוד יותר מאשר בתחרות הבינלאומית, ועל ההישג הזה כבר עשיתי 'וי'. זה העניק לי המון".

- אילו גימיקים את מתכננת לגרמניה?

"עשרים שנה אני במקצוע ומהיום הראשון אני שומעת את המילה 'גימיק'. לא הגיע הזמן לרדת מזה? אתן את ההופעה הכי טובה ומקצועית ואקווה לטוב. באשר לבגד, בשבוע הבא אני טסה לפגישה עם המעצב ז'אן פול גוטייה לבחור שמלה. הוא איש יקר שאני אוהבת, ואני מקווה שיהיה סבלני איתי כי אני מתכוונת למדוד מאה שמלות לפחות לפני שאחליט".

אירוויזיון 2011 בדיסלדורף יהיה ה 56 במספר וישתתפו בו 43 מדינות. חצי הגמר הראשון יתקיים ב-10 במאי ויתמודדו בו נציגים מ 19 מדינות. יומיים מאוחר יותר יתקיים חצי הגמר השני, בו תופיע דנה אינטרנשיונל עם "דינג דונג" כשיר מספר 12 מתוך 19 מתמודדים נוספים. גמר האירוויזיון יתקיים ב 14 במאי, ודנה תיטול בו חלק אם תצליח להתברג בעשירייה המובילה בחצי הגמר השני.