מאמינים שהדולר ימשיך לרדת? "כיל היא השקעה מעולה"

גלעד אלפר, מנהל מחקר במיטב ברוקראז': "השקעה במניות כיל ובכל המגזר החקלאי היא למעשה, בהיבט מרכזי, השקעה בהמשך החולשה של הדולר

משרד החקלאות האמריקאי פרסם ביום שישי האחרון דו"ח מלאים שאכזב מעט את השוורים של התירס. בעוד הקונצנזוס היה שמלאי התירס בארה"ב ייחתך ל- 589 מיליון בושל (לעומת 1.7 מיליארד בושל לפני כשנה), הדו"ח השאיר את המלאי ברמה של החודש הקודם, כלומר 675 מיליון בושל.

בגבהים שמחיר התירס נמצא בהם כיום, אכזבה מסוג זה הייתה אמורה להביא לירידה במחירים (ואמנם הציפיה הראשונית הייתה לירידה של 15 סנט) אולם למרבה ההפתעה התירס עלה ביותר מאחוז וסגר ב-7.68 דולר לבושל. מחירי שאר הגרעינים עלו גם הם.

גלעד אלפר, מנהל מחקר במיטב ברוקראז', אומר בסקירה שפרסם כי ככל הנראה ההסבר הוא ירידת שער הדולר מול כמעט כל המטבעות העיקריים, מה שגם הביא לעליית מחיר הנפט, הזהב והכסף. הדבר מאיר נקודה מהותית בכל מה שקשור לכיל ומגזר החקלאות העולמי - מעבר למשוואת הביקוש-היצע הפונדמנטלית של הגרעינים, כיל היא השקעה מעולה למי שמאמין שהדולר ימשיך לרדת.

יש לציין, כי התירס מראה, לפחות בינתיים, עוצמה אף יותר מרשימה מאשר ב-2008. בעוד שב-2008 התירס נסחר מעל 7 דולר לבושל פחות מחודש ימים, השנה התירס נסחר ברמה הזו מאז ה-11 לפברואר (עם הפסקה קצרה בדרך בעת שיא המשבר ביפן כאשר המחיר ירד אל סביב 6.5 דולר לבושל). גם בהסתכלות על רמת 6 דולר לבושל, הביצועים של התירס השנה נראים משכנעים יותר.

לעוצמה המרשימה יותר השנה אפשר לתת שני הסברים. ראשית, אומר אלפר, מלאי התירס בארה"ב צפוי להיסגר השנה ב-675 מיליון בושל, בעוד שבשנת 2008, המלאי עמד בערך על 1.6 מיליארד בושל. כלומר, מבחינה פונדמנטלית התירס יותר נדיר היום. ההסבר השני הוא שמצב הדולר היום יותר חמור מאשר בשנת 2008.

כיום, לאחר QE1, QE2 ואולי לפני QE3 הבא עלינו לרעה, הדולר האמריקאי נסחר בשפל היסטורי מול הפרנק השוויצרי, הדולר האוסטרלי, והזהב.

מסקנה: "השקעה במניות כיל ובכל המגזר החקלאי (להוציא כמובן נושאים הקשורים לחברות עצמן כמו למשל רגולציה ותמלוגים) היא למעשה השקעה בהמשך החולשה של הדולר, כלומר השקעה בכיל חייבת להיות פועל יוצא של דעה מאקרו כלכלית".