לראשונה: בכיר בבנק ישראל חושש ממשבר בבנקים עקב התפוצצות בועת נדל"ן וצניחה במחירי הדירות

הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של בנק ישראל חושפים: הבנק היה קרוב להכריז את הגבלה נוספת של המשכנתאות - אך נסוג ברגע האחרון ■ כל בכירי בנק ישראל תמכו בהחלטה להעלות את הריבית ב-0.5% במפתיע ■ הביעו חשש מהיחלשות הדולר בשל העלאת הריבית

לראשונה מתחילת גל עליות מחירי הדירות במאי 2007, בכיר בבנק ישראל מביע חשש למשבר במערכת הפיננסית בישראל בעקבות ירידה חדה במחירי הדירות, וזאת נוכח הגידול במתן משכנתאות. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפרסם היום (ב') בנק ישראל. באותה ישיבה, כזכור, החליט הנגיד סטנלי פישר להעלות במפתיע את הריבית ב-0.5% ל-3%.

"אחד מחברי ההנהלה הביע חשש ליציבות הפיננסית במידה ובעתיד ירדו מחירי הדירות באופן חד, נוכח הגידול הניכר באשראי לדיור, אף על פי שמדובר בתרחיש שהסיכויים להתממשותו נמוכים. לפיכך, נדון צעד מאקרו יציבותי בתחום האשראי לדיור", נכתב בפרוטוקולים.

מחירי הדירות בישראל עלו ב-16.3% בשנה האחרונה וב-60% מתחילת גל העליות במאי 2007. בנק ישראל החל להעלות את הריבית במשק מאוגוסט 2009, אז היא עמדה על 0.5% בלבד. בנוסף, הבנק נקט בצעדים "מאקרו יציבותיים", קרי הגביל את שיעורי המימון במתן משכנתאות והטיל בעיקר מגבלות על משכנתאות בריבית משתנה (פריים). זאת, עקב החשש כי נוטלי משכנתאות לא יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים בעתיד, כאשר הריבית תעלה.

הפרוטוקולים חושפים כי עיקר הדיון האחרון בבנק ישראל נסב סביב השאלה האם להעלות את הריבית ב-0.5% או ב-0.25%. בסופו של דבר, כל 4 חברי ההנהלה תמכו בהעלאת הריבית ב-0.5%. כמו כן, בכירי בנק ישראל דנו בנקיטת צעד נוסף בשוק המשכנתאות, אולם לפי שעה החליטו להשאיר את הצעד במגירה ולא הכריז עליו החודש.

בנוסף, הביעו בכירי בנק ישראל חשש כי העלאה חדה של הריבית תביא לייסוף של השקל, בשל הרחבת פער הריביות של ישראל מול ארה"ב. בנק ישראל הביע גם דאגה נוכח עליית האינפלציה וציין כי בחצי השנה האחרונה חלה האצה באינפלציה.

"בין הגורמים שתרמו לאינפלציה נמצאים סעיף הדיור וכן מחירי המזון והאנרגיה", לשון הפרוטוקול.