גידול של 13% במשרות חדשות לעורכי דין ברבעון

לפי סקר קודקס, כמות המשרות החדשות הגדולה ביותר היא במשרדי עורכי דין קטנים ובחברות ■ התחומים המבוקשים: ליטיגציה ומשפט מסחרי

בשלהי 2008 הגיעה השפעתו של המשבר הכלכלי העולמי לישראל. המיתון הכלכלי הביא לצמצומים בכל ענפי המשק, ובין היתר גם לצמצומים משמעותיים במשרדי עורכי הדין, להפחתות שכר ולפיטורים רבים.

לפי סקר שערכה בזמנו חברת קודקס, חברת ההשמה למשפטנים המובילה בארץ, הרבעון הראשון של 2009 התאפיין בירידה משמעותית בביקוש לעורכי דין ובהקפאה של גיוסים חדשים.

שנתיים חלפו מאז, ולפי נתונים חדשים שמציגה קודקס בנוגע לרבעון הראשון של 2011, המשבר בענף עריכת הדין חלף כלא היה.

לפי הסקר החדש, ברבעון הראשון של 2011 גדלה כמות המשרות החדשות שנפתחו לעורכי דין בישראל ב-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לדברי מנכ"ל קודקס, אלינור סיטבון, מדובר בגידול שמראה על המגמה החיובית שהחלה אשתקד עם היציאה של המשק מהמשבר הכלכלי. "הגידול בביקושים לעורכי דין הוא תגובה ישירה לפרמטרים כלכליים של צמיחה ושיפור בכל ענפי המשק", מסבירה סיטבון.

עוד עולה מהסקר כי כמות המשרות החדשות הגדולה ביותר לעורכי דין ברבעון הראשון של השנה היא במשרדי עורכי הדין הקטנים - 36% מהמשרות החדשות נפתחו במשרדים הללו, ומדובר בעלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

החברות הן הגורם השני בגודלו מבחינת ביקוש לעורכי דין - 21% ממשרות עורכי הדין החדשים נועדו לאיוש בחברות (גידול של 4% לעומת אשתקד); 15% מהביקושים הגיעו מהמשרדים הבינוניים, ומיד אחריהם המשרדים הגדולים והגדולים מאוד; המגזר הציבורי אחראי ל-2% מהמשרות החדשות של עורכי דין בשוק.

מהסקר גם עולה כי עורכי הדין הצעירים (עד 5 שנים) הם המבוקשים ביותר: 25% מהמשרות שנפתחו יועדו מלכתחילה לעורכי דין שזו להם המשרה הראשונה בקריירה.

סיטבון מסבירה כי משרות עורכי דין בחברות הן "החיישן הרגיש ביותר למגמות ביקוש לעורכי הדין". זאת, מכיוון שהחברות הן הראשונות שמצמצמות תקנים כשהמשק עובר זעזוע.

לדבריה, "ניתן לראות הצטרפות של חברות חדשות שלא גייסו בעבר עורכי דין וייצוג רב יותר מבעבר לחברות טכנולוגיה וחברות סטארט-אפ".

מובילים: ליטיגציה ומסחרי

ככל שמדובר בביקוש לעורכי דין לפי תחומי עיסוק, עולה מהסקר כי התחומים שבהם נוסף מספר המשרות הרב ביותר לעורכי דין היו הליטיגציה (ייצוג בבית משפט) והתחום המסחרי (19% ו-18% בהתאמה); 12% מהמשרות החדשות נפתחו בפני עורכי דין שיעסקו בתחום הנדל"ן; 7% לעורכי דין "נזיקיסטים"; 6% בתחום האזרחי; 5% למשרות עורכי דין המתמחים בשוק ההון; ו-4% מהמשרות לעורכי דין בתחום דיני העבודה והמשפט המינהלי. בתחומים כגון מיסוי, בנקאות, ביטוח ודיני משפחה נפתחו משרות מועטות בלבד.

לדברי סיטבון, התחומים שתרמו במיוחד לגידול בכמות המשרות הם התחום הבינלאומי, שכמות המשרות בו הכפילה את עצמה; ותחום שוק ההון, שכמות המשרות המוצעות בו גדלה ב-24%. גם התחום המסחרי שגדל ב-16%, ותחומי ההייטק והנדל"ן שגדלו ב-15% תרמו לגידול בכמות המשרות החדשות של עורכי דין.

"לא קשה לראות כי המשותף לתחום הבינלאומי, שוק ההון, המסחרי, ההיי-טק והנדל"ן הוא שכולם תחומים שהביקוש לעורכי דין בהם נגזר ישירות מכמות העסקאות במשק. הגידול בביקוש לעורכי דין המתמחים בתחום הבינלאומי מעיד על פעילות מתגברת בשווקים בינלאומיים, בעוד הגידול בביקושים בתחום הנדל"ן משקף את הצמיחה שעובר התחום, וכך גם לגבי תחומי ההיי-טק ושוק ההון".


ביקוש
 ביקוש