הרשימה: אילו 6 מניות עיקריות נמצאות בתיקי המוסדיים?

"שש הגדולות": בזק, הפועלים, לאומי, כיל, טבע והחברה לישראל ■ מחבבים הרבה פחות מניות תקשורת ובנקים בינוניים ■ ניכרת רתיעה ממניות זרות

שש מניות ישראליות בולטות הרבה מעל לאחרות בצמרת תיקי המניות בארץ ובחו"ל של הגופים המוסדיים בישראל, והן בזק , פועלים , לאומי , כיל , טבע והחברה לישראל .

למעשה, מבדיקת "גלובס" את תיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים של ארבע קבוצות הביטוח הגדולות וקופות הגמל המרכזיות של כמה בתי השקעות בולטים, עולה שהמניה המשמעותית ביותר בתיקי החוסכים לטווח ארוך בישראל, נכון לסוף 2010, היא כיל - אליה חשופים המוסדיים ישירות ובאמצעות החזקה בבעלת השליטה בה, החברה לישראל. הנתונים מלמדים עוד, כי הרחק אחרי המניות הדומיננטיות ביותר בחיסכון הפנסיוני של הציבור, ניצבת במקום השביעי מניית אלביט מערכות.

את הבדיקה ביצענו על פי נתוני הנכס הבודד לסוף 2010 בתיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים של מגדל, כלל ביטוח, הראל והפניקס, לצד בחינת קופות הגמל המרכזיות לתגמולים של פסגות, אקסלנס, דש ומיטב.

פחות חיבה לסלולר ובנקים בינוניים

באופן צפוי, המוסדיים הגדולים יותר - ארבע קבוצות הביטוח ופסגות - מתאפיינים בהתמקדות במניות של חברות גדולות שמספקות להן גם סחירות רבה. אצל חברות הביטוח, בזק היא המניה האהודה ביותר, כשמניית בנק הפועלים נמצאת בתיקיהן בשיעור דומה מאוד. כיל וטבע הן השלישית והרביעית, בהתאמה, מבחינת 'אהדת' המוסדיים. במקום החמישי ניצבת מניית בנק לאומי, ואחריה החברה לישראל.

האחרונה, נזכיר, היא חברת החזקות השולטת בצים ובזן, מחזיקה בטאואר ובבטר-פלייס, וכן גם ב-52.4% ממניות כיל.

אותן שש מניות הן גם הבולטות ביותר בתיקי בתי ההשקעות, ולא במפתיע. ואולם, הגם שמדובר במניות גדולות שצפוי שיאכלסו את המקומות הראשונים בתיקי ההשקעה המגה-גדולים שמנהלים המוסדיים עבור המבוטחים והעמיתים שלהם, הרי שהסדר בין המניות די שונה ביחס למשקלות השונים שלהן במדדי המניות המובילים בבורסה.

נכון להיום, לטבע המשקל הגדול ביותר במדד ת"א 100 - 9.99%, כשאחריה ניצבות מניית לאומי (9.22%), כיל (9.21%), בזק (7.64%), פריגו (7.32%), הפועלים (6.62%) והחברה לישראל (2.92%). מניית אלביט מערכות זכתה למקום ה-12 בהיבט זה אחרי נייס, סלקום, פרטנר, המזרחי-טפחות ודיסקונט.

מכאן, שלא רק שהסדר של המניות בתיקים של המוסדיים הגדולים לא תואם אחד לאחד את סדר המשקלות בשוק (למעשה, בדיוק כפי שאנו מצפים ממנהלי החסכונות שלנו - שלא יעקבו אחר השוק "כמו קופים", אלא ישיגו עבורנו תשואה עודפת על השוק באמצעות זיהוי נכון וזהיר של כיוונים בתוך השוק!), אלא שניתן לראות שהמוסדיים פחות נמשכים (בהסתכלות מצרפית) למניות חברות הסלולר סלקום ופרטנר ולבנקים מזרחי-טפחות ודיסקונט.

קסם חו"ל לא עובד במניות, עדיין

לצד הדומיננטיות הברורה והצפויה של המניות 'כחול-לבן' המוכרות לנו מהבורסה באחד העם, הרי שהמוסדיים הישראלים ברובם עדיין נרתעים מלהשקיע במניות זרות בשיעורים ניכרים מנכסיהן. כלומר, למרות שהם משקיעים במניות ישראליות גם בחו"ל, הרי שהם ממעטים להשקיע (יחסית לגודלם) מעבר לים במניות שאין להן כל קשר לישראל.

כך, נכון לסוף 2010 המניה הזרה הגדולה ביותר בתיקי המניות הסחירות בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של כלל, הייתה ענקית התעשייה ג'נרל אלקטריק, שהיא לא פחות ולא יותר המניה ה-22 בלבד בתיק של החברה מבחינת היקף ההשקעה בה. במגדל מדובר במניית חברת הטכנולוגיה טקסס אינסטרומנטס (שהייתה המניה ה-33 בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים), ובהראל זו CVS CAREMARK (רשת פארמה אמריקנית), שהיא למעשה המניה ה-35 בגודלה בתיק האמור.

מנגד, הפניקס, כמו גם אקסלנס, מציגות נוכחות מרשימה יותר למניות 'גויות' בתיק המניות הכולל שלהן: בתיק המשתתפות ברווחים של הפניקס המניה ה-8 בגודלה היא של חברת התרופות פייזר.

מניות ישראליות
 מניות ישראליות

מניות ישראליות
 מניות ישראליות