"קידומים לכולם": כך שודרגה רקפת רוסק עמינח בלאומי

המידור היה קפדני, נושא הישיבה נשמר בסוד, המתנגדים הפוטנציאלים קיבלו סוכריות ■ מינויה של רוסק עמינח לתפקיד המשנה הבכיר למנכ"ל מסמן אותה כמובילה במירוץ להחלפת גליה מאור

"אני לא עוסקת בשאלה מי המחליף שלי בגלל לחץ העבודה", אמרה מנכ"ל לאומי, גליה מאור, בראיון ל"מעריב" לא מכבר. "מי שאחראי למינוי המנכ"ל הבא הוא הדירקטוריון ובכל מקרה אין לי מועמד מועדף", ציינה מי שמנהלת את לאומי ביד רמה כבר 16 שנים.

המציאות שונה במקצת. לפני שבועיים, למחרת פרסום הדוח השנתי, התכנס דירקטוריון לאומי לישיבה שגרתית. חוץ מיו"ר הבנק, דוד ברודט, וקומץ ממקורבי מאור, אף אחד לא ידע מה עומד להתחולל. בתוך לאומי נשמר מידור קפדני בעניין, ונושא הישיבה - סבב המינויים בהנהלה - אפילו לא הופיע על סדר היום.

זה היה סופו של מהלך מתוחכם אותו הובילו ברודט ומאור, ובו קודמה ראש החטיבה העסקית, רקפת רוסק עמינח, למספר 2 בבנק לאומי, קיבלה את תואר המשנה הבכיר למנכ"ל וממלא מקומה, ובכך סומנה כיורשת בעלת סיכויים מועדפים של מאור. החלטת הדירקטוריון לקדם את רוסק עמינח, הציבה אותה בעמדת יתרון כשוועדת האיתור תצטרך להחליט בעתיד על זהות המחליף של מאור.

סוכריות לכולם

פרישתו הצפויה לגמלאות של מספר 2 היוצא בבנק לאומי, המשנה הבכיר למנכ"ל וממלא מקומה זאב נהרי, הייתה ידועה. גם רצונה של רוסק עמינח בתואר "המשנה הבכיר", תואר המהווה הכרזה פורמלית על היותה הבכירה מבין חברי ההנהלה ומקפצה מצוינת לתפקיד המנכ"ל, לא היה סוד. סטלה קורין ליבר פרסמה את זה ב"גלובס" כבר לפני שמונה חודשים. כי זאת יש לדעת, בלאומי, בניגוד לבנקים אחרים, יש רק משנה בכיר וממלא מקום אחד. אבל מאור ידעה היטב שקידומה של רוסק עמינח אינו טריוויאלי.

הגוורדיה הוותיקה של מאור, שמעולם לא השלימה עם הצנחתה של רוסק עמינח לתפקיד ראש החטיבה העסקית, לא הייתה בולעת בקלות את מינויה למחליפתו של נהרי - מינוי שכולם הבינו את משמעותו. מאור ידעה זאת והפתרון היה פשוט: לתת קידום לכולם. מי ייצא נגד סבב מינויים בו הוא מקודם? כך קרה שבישיבת הדירקטוריון קודמו תשעה מעשרת חברי ההנהלה. כל אחד קיבל סוכריה. סמנכ"לים הפכו לסמנכ"לים בכירים, סמנכ"לים בכירים הפכו למשנים למנכ"ל ורוסק עמינח קיבלה את תואר ה"משנה הבכיר וממלא המקום".

הדילמה של חזקיהו

האיום העתידי הגדול ביותר על רוסק עמינח בדרכה לכס המנכ"לות הוא רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים לשעבר. לאחר שסיים בדצמבר קדנציה מוצלחת באופן יוצא מהכלל כמפקח על הבנקים, וזכה לשבחים מקיר לקיר, מתכונן חזקיהו לחזור למגזר העסקי. חזקיהו, בנקאי ותיק ומנוסה, שואף להחליף את מאור, והתמודדות שלו מול רוסק עמינח - בייחוד כאשר הוא צפוי ליהנות מתמיכתו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר - עשויה להסתיים בניצחונו. המינוי של רוסק עמינח מכניס את חזקיהו לדילמה.

עד סוף 2011 נמצא חזקיהו בצינון. מבחינתו המהלך האידיאלי היה להמתין עד שמאור תפרוש, ואז להתמודד. לו היה יודע מתי מאור צפויה לפרוש היה יכול לכלכל את צעדיו. אבל מאור אינה מודיעה על מועד פרישתה. להיפך, היא מפזרת ערפל קרב, מסבירה בנחרצות ש"אני פה" ורומזת שלפני 2013 אין לה כוונה לסיים.

חזקיהו לא יכול לשבת בבית ולהמתין לעד למאור. ואם היא תפרוש עוד שנתיים? זה הרי פרק זמן לא סביר להמתין. הוא מוצף כעת בהצעות לתפקידים משמעותיים ביותר, אבל אם יקבל אחד מהם איך יוכל להתמודד על מנכ"ל לאומי כשמאור תפרוש. ואם אכן יעביר מסר למעסיקיו הפוטנציאלים שבכוונתו להתמודד על תפקיד המנכ"ל בלאומי, מי ייקח אותו לתפקיד לשנה או שנתיים? מה עוד שחזקיהו הוא אדם עם אינטגריטי, ולא יקבל על עצמו תפקיד בכיר כעבודה זמנית בהמתנה עד לפרישת מאור. כך שהוא ניצב בפני החלטות קשות, כשברור כי אם יתמנה לתפקיד משמעותי הוא למעשה מוציא את עצמו מההתמודדות.

הדירקטוריון מסמן לוועדת האיתור

כשדירקטוריון לאומי בחר את רוסק עמינח כממלאת מקום למנכ"לית שנמצאת בשלב כזה של הקריירה שלה, הוא ביטא אמירה שמקשה על ועדת האיתור לכשתוקם.

התרחיש הוא כזה: מאור מודיעה על פרישה, קמה ועדת איתור, רוסק עמינח מתמודדת כמועמדת הפנימית המובילה, כשרבים נוספים מציגים מועמדות. או אז תגלה ועדת האיתור שהיא עלולה להיות בבעיה. ראשית, כאשר יש מועמד פנימי ראוי ועדות איתור נוהגות לתת לו עדיפות, כדי להחליק את השינויים ולייצב את המערכת. שנית, כאשר מספר 2 מתמודד על תפקיד המנכ"ל ומפסיד, בדרך כלל הוא עוזב לאחר מכן.

כך שכל החלטה שתתקבל שאינה בחירתה של רוסק עמינח, תגרום לכך שבבת אחת יעזבו את לאומי גם מספר 1, המנכ"לית הוותיקה, וגם מספר 2, ראש החטיבה העסקית, עזיבות שאינן רצויות בכל גוף עסקי. מאחר שרוסק עמינח היא מועמדת ראויה ביותר, קיים סיכוי סביר שוועדת האיתור תנוע בנתיב שסומן לה.

חם במטבח

"אם אינך יכול לסבול את החום, התרחק מהמטבח", נהג נשיא ארצות הברית, הארי טרומן, לומר בזמן קרבות פוליטיים קשים. רוסק עמינח לא אוהבת להתחכך בתקשורת, היא מסרבת להתראיין, וממעיטה בשיחות רקע עם עיתונאים. "לא מועיל להיות בעיתון" היא נוהגת לומר. מעתה היא תגלה שזה כבר לא בשליטתה.

כמספר 2 בלאומי תעבור רוסק עמינח לפרונט, והפרופיל שלה יעלה. לפתע יצוצו יותר כתבות עליה, על חברותה ארוכת השנים ומושכת האש עם עידן עופר, על אופייה, אישיותה, התנהגותה וקשריה החברתיים, ומתחרים וקולגות ינסו לפעול נגדה. זה לא יהיה לה קל. לאחר שהצליחה עד היום לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך, עתידה רוסק עמינח לגלות שבמטבח חם. חם מאוד.