"מובארק נאשם שפגע במצרים כשאיפשר מכירת גז לישראל"

(עדכון) - כך טוען עו"ד מוחמד אל-חז'אזי, חבר באיחוד שהוביל את ההפיכה במצרים ■ ‎נשיא מצרים לשעבר ובניו נעצרו ל-15 ימים ‏‎■ אתמול אושפז מובארק בבית-חולים בשארם א-שייח

‎‎נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, הושם במעצר ל-15 ימים - כך מסרו היום (ד') אנשי התביעה הציבורית במצרים, זמן קצר לאחר שאמצעי התקשורת דיווחו על מעצרם של שני בניו של מובארק.

בהודעה שהועלתה לעמוד הפייסבוק של התובע הכללי אמר אחד מדובריו כי התובע הכללי, עבד אל-מגיד מחמוד, אישר את המעצרים "במסגרת חקירת השימוש בכוח נגד מפגינים במהלך התסיסה בינואר ובפברואר".‏

מובארק ובניו, גמאל ועלא, מואשמים בהסתה לירי על המפגינים במהלך ההתקוממות העממית שנמשכה מה-25 בינואר עד 11 בפברואר, היום שבו התפטר מובארק בעל-כורחו. קרוב ל-800 בני אדם נהרגו במהלך ההתקוממות. מקור ביטחוני אמר כי שני האחים נמצאים בדרכם משארם א-שייח לכלא טורא שבקהיר.

רשת אל-ג'זירה מסרה כי מסוק צבאי נחת בבית-החולים בשארם א-שייח כדי להטיס את מובארק לקהיר.

"האשמות פוליטיות"

על-פי דיווחים, מובארק נאשם גם כי סייע לחברו, איש העסקים חוסיין סאלם, לתפוס שטחי מדינה בשארם א-שייח ובאסואן, ונתן לו הקלות בעסקה שחתם ליצוא גז ממצרים לישראל במחירים נמוכים.

עו"ד מוחמד אל-חז'אזי, חבר באיחוד שהוביל את ההפיכה במצרים, אמר בראיון ל"אילאפ", אתר חדשות מוביל בעולם הערבי, כי "ההאשמות נגד מובארק הן קודם כול פוליטיות ואחר-כך פליליות, כי השחיתות הפוליטית הרסנית בהרבה מהשחיתות הכספית".

אל-חז'אזי אמר כי "מה שמובארק עשה בשנים שעברו הוא לא להגן על העם המצרי - אלא להגן על גבולות ישראל ולספק לה גז שהפעיל את מכונת הקרב שלה נגד ערבים, ולכן הוא בגדר משתף פעולה".

לדבריו, מובארק הסכים לייצא גז לישראל במחירים שנמוכים ב-15% מהמחירים בשוק העולמי.

‏אל-חז'אזי הוסיף כי ישנם כל מיני שיבושים בחקירה וניסיונות לחלץ את מובארק ממנה בתואנה שהוא חולה ושאי-אפשר לחקור אותו ולהעמידו לדין, אבל הבטיח כי מובארק יעמוד לדין.

‏אתמול (ג') דווח כי מובארק אושפז בבית-חולים לאחר שלקה בלבו. מצבו הבריאותי של מובארק הידרדר במהלך חקירה בסוגיית הריגת מפגינים בהפיכה שהביאה להדחתו וכן בחשדות לשחיתות בממשלו.‏

‏‏הדיווחים לגבי מצבו של מובארק סותרים. באחד הדיווחים נאמר כי נמצא מובארק בטיפול נמרץ לאחר "התקף לב" שקרה במהלך החקירה. בדיווח אחר נאמר כי מצבו טוב דיו כדי לאפשר עריכת חקירה בבית-החולים שבו הוא מאושפז, באתר הנופש שארם א-שייח שעל חוף הים האדום.

‏‏הגנרלים המצריים, ששולטים במדינה מאז פרישתו של מובארק ב-11 בפברואר, מתמודדים עם דרישות שקולניותן הולכת וגוברת מהמפגינים בכיכר א-תחריר בקהיר להעמיד לדין את מובארק ובני בריתו.

‏מובארק בן ה-82 הודח בעקבות ההתקוממות העממית נגד הדיכוי והשחיתות ב-30 שנות שלטונו. יותר מ-380 בני אדם נהרגו בהפגנות ההמוניות שאותן ניסו לדכא המשטרה ובריונים תומכי מובארק.

‎‎מובארק מכחיש

‏ביום ראשון השבוע זימן התובע הכללי את מובארק לחקירה בסוגיית הריגת המפגינים והחשד למעילה בכספי ציבור. שמותיהם של שני בניו של מובארק צורפו לרשימת שרים ופקידים לשעבר שנגדם מתנהלת חקירה, ולאחר מכן הודיעה הטלוויזיה הממלכתית כי השניים נמצאים במעצר.

‏‏מקור משפטי אמר כי גמאל ועלא נחקרים בדרום סיני. גמאל בן ה-47, הצעיר מבניו של מובארק, החזיק במשרה בכירה במפלגה השלטת, ורבים מתושבי מצרים מאמינים כי הוא היה בהכשרה לתפקיד שלטוני בכיר.

‏בהצהרה הפומבית הראשונה שבה יצא מובארק מאז פרישתו, וששודרה ביום א' ברשת "אל-ערביה", הכחיש מובארק כי עבר על החוק.

‏‏עיתוי ההידרדרות במצב בריאותו של מובארק עשוי לעורר ספקנות בקרב המפגינים הלוחמניים, שמתלוננים כי הצבא עדיין לא העמיד לדין את מובארק ובני בריתו, וטוענים כי הגנרלים מגינים על מובארק מכיוון שהוא אחד משלהם.‏

‏רבים בממסד המצרי טוענים כי יש להתיר למנהיג הקשיש לפרוש בכבוד לאחר שהביא לארצו שנים של יציבות, אך המפגינים מותחים ביקורת על אופן שלטונו של מובארק באמצעות חוקי חירום, וטוענים כי הוא קידם את הפער בין עשירים לעניים.‏

‏"אנחנו רוצים את הכסף שלנו. אנחנו רוצים שהגנב יעמוד לדין", קראו עשרות בני אדם שהתאספו בקרבת בית-החולים, באתר הנופש הזוהר שבו בילה מובארק פרקי זמן גדלים והולכים לפני פרישתו. ‏‏‎‎‏