דרוש נדבן לא מזויף

המעורבות החברתית מצד חברות וארגונים מתפתחת להנעת תהליכים גם בעולם השלישי

קבוצת IDEO, שהחלה את דרכה כבוטיק לעיצוב, היא כיום אחת המובילות בעולם בהטמעת חדשנות בתאגידים המובילים. שטחי הפעילות שלה כוללים חדשנות שיווקית, מיתוג ופיתוח פתרונות ייחודיים למוצרים ושירותים, שהמכנה המשותף לכולם הוא יציאה מהמשבצת וחריגה מכל כללי התכנון המקובלים.

אבל למייסד החברה, דייוויד קלי, מי שהקים גם את בית-הספר לעיצוב באוניברסיטת סטנפורד, יש פן חברתי ייחודי שבא לידי ביטוי בשורה של מיזמים שנועדו לסייע לקהילות במצוקה במדינות נחשלות. לפני כחודש נפל דבר, ו-IDEO הקימה את IDEO.org שמטרתו המוצהרת היא פילנתרופית מובהקת.

עיצוב כן, וילונות לא

קלי אומר כי המונח "עיצוב" הוא מטעה. רבים רואים את העוסקים בו ככאלה שניחנו בכישרון אומנתי, או כפי שקלי סיפר לפני מספר חודשים בראיון למגזין "פאסט קומפני", "הוזמנתי לארוחת ערב, ואמרתי למארחת שאני מעצב". 'יפה', היא ענתה ושאלה 'אז מה דעתך על הווילונות החדשים שלי?'" קלי מעיד שאכן המונח "עיצוב" הוא בעייתי, אך כיום, לאחר 30 שנות פעילות, לאיש אין ספק כי IDEO פיתחה מתודולוגיה ייחודית המאפשרת לה להגיע לפתרונות שאיש לפניה לא יכול היה להגיע אליהם.

במאמר שלי בנושא שהתפרסם ב"גלובס" לפני כ-6 שנים, הצגתי את היכולות הייחודיות של IDEO כפי שבאו לידי ביטוי באירוע לדוגמה. קופת החולים המובילה בארה"ב, Kaiser Permanente, פיתחה לפני מספר שנים תוכנית לגיוס חברים חדשים. במסגרת זו הועלה הרעיון לחסל חלק ממאות הקליניקות של קופת-החולים ובתי-החולים שלה ולהקים במקומם מתקנים משוכללים יותר, מה שהיה כרוך בהוצאה כספית משמעותית.

צוותים של IDEO הפכו לחלק בלתי נפרד של צוותי העבודה במרפאות ובתי-החולים והחלו לצפות ולעקוב אחר חולים העושים דרכם במסלול ההרשמה והבדיקות. הצוותים כללו מעצבים, ארכיטקטים, מהנדסים ומומחי שיווק שעד מהרה גילו חסרונות למכביר שבאו לידי ביטוי בתהליך הרישום לטיפול שהיה ארוך ומרגיז לחולים ומשפחותיהם שנאלצו לחכות בחדרי המתנה לא נוחים, ובכך שלא התירו את ליווי החולים על-ידי קרובים וחברים לחדרי הבדיקה. 7 שבועות בלבד לאחר כניסתם של צוותי IDEO לעבודה, הוגשו ההמלצות ששיפרו משמעותית את תדמיתה של קופת-החולים.

בתחילת חודש מארס השנה, הודיעה כאמור IDEO כי היא עומדת להשיק את הארגון IDEO.org, שיתמקד בצרכים החיוניים של קהילות דלות הכנסה במדינות עולם שלישי, במטרה לשפר את איכות החיים של אלה המתגוררים שם.

הארגון הוקם עקב העניין ההולך וגובר של עמותות וארגונים שלא למטרות רווח בפיתוח שירותים ומוצרים שיקלו על חייהן של קהילות רבות החיות בתנאים פרימיטיביים.

עיצוב של "בני אדם"

IDEO היא בעלת ניסיון רב בסיוע לקהילות נחשלות, שנרכש כאשר שימשה מדי פעם כיועצת לעסקים וארגונים וגם במסגרת פעילותו של קלי בפקולטה לעיצוב שבאוניברסיטת סטנפורד, שבה הוקמו צוותים מעורבים של סטודנטים מבתי-ספר שונים, שפעלו במדינות עולם שלישי כדי להעמיד לרשות התושבים פתרונות בעיקר בתחום טיהור מי שתייה מזוהמים.

הארגון החדש יתרכז בתכנון ועיצוב "ממוקד בני אדם" מבוסס על זיהוי הצרכים החשובים ביותר לאלה הרוצים לשפר את חייהם, אך אינם יודעים כיצד לעשות זאת. כמו לדוגמה פיתוח כישורי הקשבה ומתודות ליישום רעיונות המייצגים פתרונות לצרכים שלהם.

המיקוד יהיה בפיתוח פתרונות בתחומי הבריאות, חקלאות, מים, סניטציה ושירותים פיננסיים, כאשר שיטת העבודה של IDEO.org תהיה מבוססת על יצירת תקשורת בינאישית אשר תעשה שימוש בסיפורים, נטוורקינג ופיתוח פלטפורמות להקמת מיזמים חדשים.

אחד הפרויקטים המתוכננים על-ידי IDEO.org מיועד לסייע לנשים לחזק את מקומן בחברה הגברית בארצות העולם השלישי. לפני מספר ימים נערך בניו-יורק כנס בשם "נשים בעולם" בהשתתפות ג'וסלין וויט, המנכ"לית של הארגון החדש.

במהלך הכנס הוצגה מנורה חשמלית סולארית שפיתח ארגון Solar Sister, המיועדת לכפרים שאין בהם חשמל, שאמורה להחליף את מנורות הנפט שבהן משתמשים שם עשרות שנים.

בכנס הוצגו עדויות על לילדים המסתובבים עם אף שחור מפיח הנוצר ממנורות הנפט. השלב הבא הוא פיתוח של אמצעי חימום במטבח שיקלו על מצבן הקשה של הנשים באפריקה הסוחבות מידי יום ערימות של עצים שקוששו כדי להכין תבשילים לבני המשפחה.

חברת IDEO פיתחה בשנים האחרונות גם פתרונות חדשניים לבעיות שונות לקהילות במצוקה, כמו במסגרת פרויקט Ripple Effect לשיפור הנגישות למים בטוחים לשתייה, וכן פיתוח ערכת הדרכה (ערכת HCD) במימון קרן הצדקה של ביל ומלינדה גייטס, המיועדת להנחות מנהלי פרויקטים להקנות למקומיים כישורי הקשבה באמצעות סדנאות ורעיונות יישומיים.

בערכה, שניתן להוריד אותה ללא תשלום, מוצג אירוע המספר על איכר אתיופי המתגורר באזור שיש בו שני סוגי חלקות, כאלה שהחלקות המצויות בה ניתנות להשקיה ממקור מים גדול, וזו שחלקתו מצויה בתוכן, שאין אפשרות להשקותה. צוות של אחד מארגוני הסיוע, הגיע אליו וצירף אותו כחבר מן המניין אל הצוות שמטרתו לייצר פתרונות לאיכר. הקונספט עליו מבוסס תהליך ההדרכה, הוא שהצוות המיומן יודע איך להניע את האיכר להבין את צרכיו וגם להציע רעיונות.

האיכר שהיה במצב של ייאוש מתקדם, הבין לאחר מספר ימי פעילות כי הוא יוכל לפתור את בעיותיו אם יוכל לקבל הלוואה בסך 200 דולר. התברר לו כי בסכום זה הוא יוכל לחכור חלקה הניתנת להשקיה, לרכוש זרעים הדרושים לגידולים שונים וגם להחזיר לאחר-מכן את ההלוואה. הצוות העניק לו את ההלוואה מיד, לאחר שבמאמץ משותף הוכנה תוכנית מפורטת כיצד לבצע את המהלך.

מדעי החברה, גירסת IDEO

הקונספט של IDEO.org מייצג את השינוי המתחולל מזה שני עשורים במדיניות התאגידים העסקיים, שיצרו תוכניות למעורבות בקהילה, בתחילה כתרומה אמיתית ברמה אידיאולוגית, אך בשנים האחרונות הפכו תוכניות כאלה אמצעי לשיפור תדמיתם בקרב ציבור הצרכנים, שבסופו של יום גם אמור להגדיל את ההכנסות.

אלא שמאז משבר האשראי הגלובלי של שנת 2008 החל ציבור הצרכנים, שרוצה באמת ובתמים לחיות בעולם מוסרי ואכפתי יותר, להכתיב לעסקים את הקוד האתי האידיאולוגי. צרכנים רבים משנים את הרגלי הצריכה שלהם ומעדיפים היום מוצרים חקלאים שגדלו באזור המגורים שלהם כדי לצמצם את השימוש בדלק להובלתם ממקומות רחוקים, ובכך גם להפחית את הזיהום של הסביבה והאטמוספרה.

גם מספר הצרכנים המצמצמים את ההוצאות הכספיות שלהם גדל, ומסתמנת גם אפשרות כי במקרה שמספרם יגיע למסה קריטית, תהיה הורדת מחירים גורפת גלובלית של מוצרים ושירותים. תהליכים אלה מעצבים מחדש את הפרופיל האתי של הצרכן, המחפש אצל התאגידים פעולות אמיתיות ולא יחצניות. הקונספט שפותח על-ידי IDEO.org עונה במידה רבה על ציפיות ציבור הצרכנים, מאחר שהוא מציע פתרונות לבעיות מהותיות, לא רק ברמת הפתרון התיאורטי אלא בעיקר ביכולת המעשית ליישם אותו.

אחד הפרויקטים החדשים שיצא מ-IDEO.org הוא פיתוח תוכנית מלגות לבעלי מקצוע בתחום העיצוב התעשייתי, עסקי, שיווקי וחברתי לתקופת לימודים והתנסות במסגרת צוותים של IDEO.org. התוכנית תימשך 11 חודשים, כדי שבוגריה יוכלו להשתלב לאחר סיום ההכשרה בפרויקטים לשיפור איכות החיים של קהילות במצוקה במקומות שונים בעולם.

הלימודים וההכשרה מתבצעים במסגרת צוותים אשר כל אחד מהם כולל 3 מתכננים בכירים של IDEO, ואילו 4 האחרים, התלמידים, נבחרים ממקומות שונים בעולם לאחר שהוכיחו כישורי מנהיגות בתחומים הרלוונטיים לפרויקט. המועמדים צריכים להיות בעלי ניסיון מוכח של לפחות 3 שנים ובמידת הצורך מטפל IDEO גם בוויזות העבודה שלהם בארה"ב.

מנהלי IDEO מאמינים כי הארגון החדש, שיתחיל לפעול בחודשים הקרובים, ישמש גם כמודל לחיקוי ויהיה סמן ימני עבור מספר רב של חברות ועסקים. ימים יגידו.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com