מייסד פלסטין בנימין נתניהו

ביבי יממש הבטחתו לתמוך במדינה פלסטינית - מתאים לו שמישהו אחר מחליט בשבילו

כן מדינה פלסטינית, לא מדינה פלסטינית - כמה שנים בוססנו בביצת השאלה הזאת. אלפי שעות שידור, כמספר הזה מילים בדיונים אינספור באמצעי התקשורת, במאמרים, בכתבות. גורלן של בחירות כלליות נחרץ על בסיס השאלה הזאת, אנשים יצאו להפגנות המוניות. ומה קורה במציאות? ההחלטה בכלל לא בידינו; לנו כבר כמעט אין מה לומר בעניין הזה. הכול היה ועדיין דיבורים חסרי תוחלת.

ייהרג וכן יעבור

רוב שנות חייו היה ביבי נתניהו נגד מדינה פלסטינית. מה זה נגד? ייהרג ובל יעבור, דבר שבחברה ימנית הגונה לא מעיזים לדבר עליו. רק כשעלה לשלטון בפעם השנייה, הוא הביע לראשונה הסכמה למדינה פלסטינית, וגם אז לא מתוך הכרה שכך צריך להיות או לאחר חשבון נפש מעמיק, או אפילו לא מעמיק, אלא משום שאובמה ובלייר והאו"ם החליטו ללכת על זה.

לא רוצים להרגיז את ליברמן או את ישי, או לא חשוב מי, אז מרגיזים את מנהיגי העולם, ואלה עושים את העבודה בשביל ממשלותינו.

רק ממשלת הימין יכולה

כאשר הוקמה ממשלת נתניהו, הבעתי כאן תקווה שתהיה זו ממשלה על טהרת הימין, כדי שנדע אחת ולתמיד מה יכולה ממשלה כזאת לעשות. למרבה הצער, הלך הזרזיר ברק אל העורב נתניהו וקצת קלקל את התמונה הימנית. אבל לא בהרבה. הכיוון של הממשלה היה ימני וברק לא הצליח, בעצם לא ממש ניסה, להביא לשינוי כיוון.

כשנתניהו כבר הביע נכונות למדינה פלסטינית, הדבר נתפס כאירוע דרמטי. אבל איך אנחנו יודעים שמלכתחילה הוא לא התכוון להגיע לזה? כיוון שאף אחת מהמפלגות הימניות שבממשלתו לא פרשה, וכולן נמצאות שם עד עצם היום הזה. כלומר, אותן מפלגות הבינו שאין כאן שום דרמה, רק עוד טריק יחסי ציבור מבית היוצר הפורה של נתניהו.

פתאום זה לא עובד

אבל הפעם, ללא ספק לתדהמתו של נתניהו, זה לא עובד. הדיבורים שלו, שעושים כל כך הרבה רושם על "העם" בישראל, מתקבלים בביטול ובחוסר אמון בבירות העולם. במיוחד, כך נראה, אצל הנשיא אובמה. הוא קרא את נתניהו נכון והגיע אל המסקנה המתבקשת: באין שותף, יוצאים לדרך בלעדיו.

רק נתניהו יכול

מה עושים עם ההתפתחות הזאת? נראה מיותר לבזבז אנרגיות על עצירת המהלך לפלסטין עצמאית. הסיפור הזה מתפשט כמו אש בשדה קוצים, והוא תופס אותנו, שוב, בלי אמצעי כיבוי יעילים. פעם נוספת התעורר נתניהו מאוחר מדי, כי זה מה שקורה כאשר פוחדים מקבלת החלטות.

וכך, באופן האבסורדי ביותר, נתניהו כן יממש את הבטחתו לתמוך במדינה פלסטינית - אותה הבטחה שלא התכוון לקיים. ואל תחשבו שזה מפריע לו במיוחד. נראה שנתניהו דווקא מרוצה שמישהו אחר מחליט בשבילו. זה עושה את החיים, את חייו, הרבה יותר פשוטים. ובאשר לחיים שלנו...