הממונה על הנפט-גז אישר רק 3 בקשות: 2 מהן לישראמקו

לחברת ישראמקו אושר להעביר 40% מזכויותיה ברשיון "שמשון" לקבוצת ATP ■ רשיון "דניאל" שפג, שגם הזכויות בו שייכות לישראמקו ו-ATP, פוצל לשניים - מזרח ומערב, וניתן ל-3 שנים

הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות אישר אמש (ד') רק 3 בקשות מתוך ערימת הבקשות שנערמה על שולחנו במהלך חצי השנה האחרונה, בה עצר את כל עסקאות העברת הזכויות לחיפוש נפט וגז.

בהודעה שפרסם הערב משרד התשתיות הלאומיות על העסקאות שאושרו לא נכללת העסקה המסקרנת ביותר, לרכישת 50% מהזכויות ברשיונות פלאג'יק על-ידי המיליארדר בני שטיינמץ. מבדיקה עולה כי העסקה שנחשפה לראשונה ב"גלובס" לא אושרה על-ידי הממונה ככל הנראה כיוון שהבקשה הוגשה בשמן של חברות בת של הצדדים לעסקה שהוקמו במיוחד לצורך העברת הזכויות, אך לא עמדו בתנאי הסף הנדרשים מבחינת הניסיון בקידוחים קודמים.

ממשרד התשתיות נמסר כי הוחלט להעניק להצדדים בעסקה שהות נוספת של 30 יום לתיקון הבקשה ובסיומן תתכנס מועצת הנפט כדי לאשר את העברת הזכויות במידה והבקשה תעמוד בתנאים הנדרשים.

על פי הודעת משרד התשתיות הלאומיות, המליצה מועצת הנפט שהתכנסה ב-16 במארס לאשר את הבקשות, והאישורים ניתנו אתמול ע"י יעקב מימרן, הממונה על ענייני הנפט במשרד שבראשו עומד השר עוזי לנדאו.

שתי בקשות של חברת ישראמקו שאושרו הן: בקשת החברה להעביר 40% מזכויותיה ברשיון "שמשון" לקבוצת ATP כך שלאחר העברת הזכויות תחזיק ישראמקו ב-39% ברשיון זה, קבוצת ATP תחזיק ב-40% (בחלוקה פנימית ל-35% ול-5%), ח"נל ים המלח ונפטא חיפושים יחזיקו כל אחת ב-10% וחנ"ל חיפושי נפט תחזיק ב-1%.

הבקשה השנייה של ישראמקו שאושרה הינה בקשה לאישור רשיונות חדשים "דניאל מזרח" ו"דניאל מערב", זאת לאחר שבספטמבר 2010 פג תוקפו של ההיתר המוקדם עם זכות קדימה ברשיון "דניאל" בו החזיקה ישראמקו. האישור ניתן לתקופה של 3 שנים. גם ברשיונות אלו שותפתה של ישראמקו היא קבוצת ATP, והחלוקה הפנימית היא 59% לישראמקו, 40 לקבוצת ATP ו-1% לחנ"ל, חברת הנפט לישראל.

רשיונות "שמשון" ו"דניאל" מצויים בים התיכון בקרבת קידוח ים תטיס, ובכך ATP (נסחרת בנאסד"ק בסימול: ATPG) מצטרפת חברת חיפושי נפט וגז אמריקנית נוספת לנובל אנרג'י לפעילות בשטחים הימיים של ישראל.

האישור השלישי ניתן לחברת ציון אויל אנד גז אינק ובו נענה הממונה לבקשת החברה לאשר לה רשיון חדש שיקרא "עמק הירדן". לחברה היה היתר מוקדם עם זכות קדימה "יששכר-זבולון", אשר פג בחודש פברואר 2011. החברה הגישה בקשה לקבלת רשיון בחלק המזרחי של ההיתר. עם אישור הבקשה, יוענק לחברה רשיון בשטח הנכלל בהיתר המוקדם בלבד למשך 3 שנים.

בתגובה להחלטת מועצת הנפט מאתמול (ד') אומר פרנטיס טומלינסון מבעלי חברת פלאג'יק: "אנו מברכים על החלטת מועצת הנפט. החברה תעביר למועצה את החומר והנתונים הדרושים בהקדם על מנת להמשיך ולקדם את פיתוח הרישיונות. אנו מצפים לקבל בקרוב את תוצאות הסקר התלת מימדי שערכנו, ולהמשיך בתוכנית העבודה כפי שנקבעה".