האקזיט של דויטש ובירם: קיבלו מהפניקס עוד 96.6 מ' ש'

צמד מייסדי אקסלנס רחוקים שני תשלומים ממכירת כל מניותיהם בחברה, בתמורה לסכום כולל של כ-900 מיליון שקל

קבוצת הביטוח הפניקס, מקבוצת דלק של יצחק תשובה, דיווחה היום כי רכשה "מנה" נוספת של מניות בית ההשקעות אקסלנס שבשליטתה, מידי מייסדיו ובעלי השליטה הקודמים - רוני בירם וגיל דויטש.

הפניקס שבניהול אייל לפידות שילמה לבירם ודויטש 96.6 מיליון שקל עבור 5.11% ממניות אקסלנס, וכעת היא מחזיקה ב-73.3% מהחברה. התשלום מהווה את המנה השלישית מבין חמשת התשלומים שנקבעו בהסכם הפשרה שנחתם בין הצדדים ביוני אשתקד.

לפיכך, להפניקס נותרו עוד שני תשלומים בגין 15% מהמניות, כך שבסופו של דבר היא תחזיק ב-88% ממניות אקסלנס. על פי ההסכם, שני התשלומים הבאים ינועו סביב 70-90 מיליון שקל כל אחד, והם מבוססים על המנגנון שנקבע בהסכם המקורי בין הצדדים, בתוספת מדד ותוך התאמות שונות של הגדרת הרווח לפיו יחושבו הסכומים.

בסך הכול יגרפו בירם ודויטש, הממקדים כיום את פעילותם בחברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר, כ-900 מיליון שקל ממכירת כל מניותיהם באקסלנס להפניקס.

אקסלנס שווה היום מיליארד שקל

ההסכם המקורי לרכישת החזקות בירם ודויטש באקסלנס על ידי הפניקס נחתם בנובמבר 2005, ועל פיו רכשה קבוצת הביטוח כ-16% ממניות אקסלנס שהחזיקו השניים תמורת 124 מיליון שקל, והגיעה להחזקה של 41% בבית ההשקעות (לאחר שרכשה גם את חלקו של בנק מזרחי-טפחות בחברה). מלבד הסכם השליטה בין הצדדים, ניתנה לחברת הפניקס אופציה לרכישת יתרת החזקותיהם של דויטש ובירם באקסלנס, ולשניים אופציית מכר למניותיה.

בתחילת 2009 הודיעו השניים על הפעלת האופציה, והמנגנון שנקבע בהסכם שיקף אז לאקסלנס שווי של 1.7 מיליארד שקל - פי 4 משוויה בבורסה באותה עת. לאור המחיר הגבוה, שנקבע בתקופת הגאות בשוק ההון, הפניקס קיוותה להפחית את תג המחיר, מה שהוביל לסכסוך מר בין הצדדים שהגיע אף לכותלי בית המשפט.

לבסוף הגיעו הצדדים להסכם פשרה, שקבע כי התמורה בגין 40.88% מהמניות, בגובה 620-730 מיליון שקל (שווי מקסימלי של כ-1.8 מיליארד שקל), תשולם בחמישה תשלומים. התשלום הראשון, בגין 20.44% ובגובה 340 מיליון שקל, שולם באוגוסט 2009. על התשלום השני שוב התעורר ויכוח, ולאחר בוררות אצל רו"ח ראובן שיף שילמה הפניקס 104 מיליון שקל - כ-27 מיליון שקל יותר ממה שהתכוונה לשלם טרם הבוררות. כעת כאמור שולם התשלום השלישי, על בסיס תוצאות אקסלנס לשנת 2010.

התשלומים הבאים ישולמו 35 ימים לאחר פרסום דוחות 2011 ו-2012. אקסלנס נסחרת כיום בשווי של מיליארד שקל.