מיטב: פישר יעלה הריבית ב-0.25% ויקשיח התנאים לדיור

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב: ההתייקרויות בסעיפי המזון והדיור, הפעילות הערה בשוק המשכנתאות והציפיות האינפלציוניות בשוק ההון תומכים בהעלאת הריבית

בעקבות פרסום מדד חודש מארס, ביום שישי האחרון, מציין הבוקר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב, כי אמנם מדד המחירים לצרכן לא "הפתיע" כאשר נרשמה בו התייקרות של 0.2%, בדומה לרמה שהייתה בשנים האחרונות, אך מדד זה לכשעצמו הוא די מטריד, לאור מגמות המחירים במשק.

החשודים המיידיים בתקופה זו, קרי דיור ומזון, היו אלו אשר משכו את המחירים כלפי מעלה. מעבר לכך, לא ניתן לומר שמדד זה התאפיין בלחצים אינפלציוניים מיוחדים, בוודאי שלא מצד הביקוש.

הנתונים מתחום הדיור, אומר אייכל, ממשיכים להדאיג. חוזי שכר הדירה המתחדשים התייקרו בחודש שעבר בשיעור של 0.6%. יתר על כן, מחירי הדירות, לפי הלמ"ס, התייקרו בינואר-פברואר ב-1.7%, בהמשך ל-0.8% ו-3.2% בחודשים שלפני כן.

המדד עלה מראשית השנה ב-0.7% וב-4.3% ב-12 החודשים האחרונים. "באופן כללי, ניתן היה לצפות כי מדד זה יאפשר לבנק ישראל רגיעה, בכל האמור לריסון מוניטרי. אולם, על רקע ההתייקרויות בסעיפי המזון והדיור, הפעילות הערה בשוק המשכנתאות והציפיות האינפלציוניות משוק ההון, לאופק של שנתיים (שחזרו ל-3.5%) נראה כי בבנק ישראל יבחרו ביום ראשון הקרוב להעלות את הריבית ב-0.25% בתוספת מהלך מאקרו-יציבות מסוג הקשחת התנאים בשוק המשכנתאות", אומר אייכל.