"יש בלימה בשוק הדיור; העסקאות והמשכנתאות יירדו"

חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד, מרגיש ששוק הנדל"ן מתקרר ■ מציין: "בנק ישראל עצר פעילות של קבוצות רכישה, לא צופה משבר כשהריבית תעלה והחזרי המשכנתאות יתייקרו"

לנוכח זעקות השבר על עליית הריבית והשפעתה על לווי המשכנתאות, מנכ"ל בנק אגוד, חיים פרייליכמן, לא מתרגש. פרייליכמן, לשעבר מנכ"ל בנק טפחות ומוותיקי השוק, מנסה להכניס את הריבית לפרספקטיבה: "עליית הריבית משפיעה על הלווים שלקחו משכנתאות צמודות פריים, אבל עדיין תוספת של 150 שקל בחודש לא תשפיע על אנשים שלא ישלמו משכנתא או שלא יקנו דירה. במונחים היסטוריים מדובר בריבית נמוכה. החזר המשכנתא האבסולוטי עלה מאוד, אבל מצד שני גם יכולת ההחזר של האנשים עלתה והתעסוקה השתפרה".

- יש תרחיש למסה של לקוחות שלא עומדים בהחזרים?

"אני לא חושב. אפילו בתקופות קשות ובשיעורי ריביות גבוהים בהרבה, הלקוחות שילמו ושיעורי הדיפולט נותרו לא גבוהים יחסית לעולם. בניגוד לארה"ב, בישראל יש מחויבות אישית של הלווה והבנקים בודקים יכולת החזר והשתכרות. יהיו דיפולטים, אבל בשוליים. לא קטסטרופה לאומית".

- מה שיעור המימון הממוצע שאתם נותנים?

"כיום ה-LTV (הלוואה מול ערך הנכס) מתחת ל-60%, כך שצריכה להיות קטסטרופה כדי שזה ישפיע על הבנק. בכל מקרה המבחן הוא יכולת השתכרות ולא מול שווי הנכסים".

- הנגיד נקט השנה מספר צעדים לצנן השוק. הוא נכשל?

"אם הכוונה הייתה שדרך המשכנתאות הם ישפיעו על הנדל"ן, התשובה היא שבנק ישראל לא הצליח. אבל בפרספקטיבה רחבה נוצרה עצירה של פעילות כמו קבוצות רכישה או פגיעה ברוכשי דירות להשקעה. גם התחדדה ההקפדה על שיעור מימון וראינו ירידה בשיעורי מימון גבוה. כשכל אלו מצטברים, זה משפיע".

- היקף המשכנתאות אשתקד עמד על 60 מיליארד שקל. מה יקרה בשנת 2011?

"יש הצטננות מסוימת ולקראת סוף השנה נרגיש אותה יותר. יש בלימה במחירים וכבר לא מתנפלים על כל פרויקט. בהמשך השנה נראה ירידה בהיקף עסקאות ובהיקף המשכנתאות החדשות".