מתנה לחג למפעילים החדשים: נבחן ביטול קישור הגומלין

ועדת חייק בודקת שינוי משטר הפיקוח על התעריפים בשוק התקשורת ■ שנהנות היום מדמי השיחה הנכנסת בין חברות התקשורת הן החברות הגדולות והוותיקות

משרד התקשורת אינו מסתפק בהקלות שנתן עד כה לחברות הסלולר החדשות שזכו במכרז בשבוע שעבר, וכעת הוא עומד לסייע להן - יחד עם יתר חברות התקשורת הקטנות בישראל - ולהציע מודל תעריפים חדש שמבטל את דמי קישור הגומלין, אותו תשלום שממנו נהנות בדרך כלל המפעילות הגדולות.

ועדת חייק, בראשות אמיר חייק, בודקת את שינוי משטר הפיקוח על התעריפים בשוק התקשורת, באופן שבו המפעילים (והצרכנים) יפסיקו להעביר תשלומים בינם לבין עצמם עבור שיחות נכנסות. ל"גלובס" נודע שחייק ביקש מחברת הייעוץ פרונטיר, אשר מלווה את הוועדה בעבודתה, להכין ניתוח כלכלי של ההשפעות על מהלך כזה.

כיום, במרבית התוכניות בסלולר ובנייח, הלקוח משלם תעריף אחיד וכולל לכל דקת שיחה, כלומר הוא אינו יודע כמה מעלות השיחה שלו משולמת עבור קישור הגומלין - דמי השיחה הנכנסת למפעיל התקשורת שאליו הוא התקשר. בפועל, כל מפעיל שממנו יוצאת השיחה, מעביר למפעיל שאליו נכנסת השיחה, תעריף שיחה נכנסת. מטבע הדברים, הנהנות העיקריות ממודל זה הן חברות התקשורת הוותיקות והגדולות, שלהן לקוחות רבים והן נהנות מתנועה בהיקף גדול.

מעבר למשטר תעריפים חדש (שמכונה "חייב ושמור" או Bill and keep) נחשב למודל יעיל ומתאים יותר לעידן התקשורת שמבוססת על אינטרנט, והוא מסייע יותר בקידום כניסה של מפעילים חדשים וקטנים לשוק, ולכן הוועדה בוחנת ברצינות להמליץ לשר התקשורת על יישום מבנה תעריפים חדש.

היום הוגשו לוועדת חייק תגובותיהן של חברות התקשורת לשימוע שפירסמה הוועדה, ובו היא קבעה מתווה עתידי להסדרת שוק התקשורת. ועדת חייק ממליצה באופן עקרוני על יצירת שוק סיטונאי בתמורה לביטול הפיקוח על תעריפי בזק, וביטול ההפרדה המבנית הנהוגה אצלה, לכשייווצר השוק הסיטונאי או כשמיזם התקשורת של חברת חשמל יחל לפעול. השוק הסיטונאי משמעו פירוק רשת בזק למקטעים, כך שחברות תקשורת יוכלו להשתמש ברשת של בזק על מנת להתחרות בה, והמחיר שירכשו את השירותים מבזק יהיה מפוקח.

באופן לא מפתיע, מרבית החברות בשוק דורשות להחמיר את התנאים שקבעה הוועדה לעניין ביטול הפיקוח על המחירים של בזק, ומתנגדות בתקיפות לביטול ההפרדה המבנית, כמטרה בפני עצמה, או כהטבה שאמורה בזק לקבל כל עוד לא השתנו תנאי יסוד בשוק, ומיזם חברת חשמל לא חדר בצורה אפקטיבית.

חברות ייעוץ בינלאומיות גויסו לטובת המענים לשימוע, והוועדה תתחיל בקרוב ללמוד את התגובות הכתובות, ולאחר מכן תתחיל לזמן את המגיבים להצגות פרונטליות מולה.

בלי הסברים

עיקרי הטענות שמופנות לוועדה נוגעות לכך שהיא שגתה כאשר פירסמה את עמדותיה מבלי שהציגה הנמקות, ביסוס או ניתוח -והסתפקה בהמלצות קצרות בלבד. לטענת מפעילים רבים, הוועדה הייתה חייבת להציג ניתוח המסביר כיצד הגיעה למסקנותיה וכיצד הפתרונות שהיא מציעה אמורים לפתור את הבעיות שבהן היא עוסקת.

טענה נוספת היא שהוועדה נמנעה מלקבוע את תעריף השיחה הנכנסת לרשת בזק (ולכל השוק הנייח). תעריף השיחה הנכנסת לבזק עומד על כ-4 אגורות, והוא נחשב גבוה מאוד ואינו משקף את העלות האמיתית של בזק. להערכת גורמים רבים בשוק, אם עלות שיחה נכנסת בסלולר נקבעה על 7.2 אגורות לאחר ירידה חדה מ-25 אגורות (במסגרת הפחתת דמי הקישוריות), הרי שעלות השיחה הנכנסת בבזק היא קרובה מאד לאפס. זוהי עוד סיבה לכך שיש לשקול מעבר למבנה תעריפים חדש.