מועדון הכדורסל באיירן מינכן

כולם מכירים את הסיפור של ריאל וברצלונה, מועדוני כדורגל גדולים ועשירים שמסבסדים את מחלקת הכדורסל במיליוני אירו ■ עכשיו מתרחש סיפור דומה בגרמניה

חמישה מחזורים לסיום הבטיחה באיירן מינכן את אליפות הליגה. היא עושה את זה תוך כדי שהיא קורעת את היריבות שלה ומעמידה רצף של 20 ניצחונות. למי שלא הבין, בקבוצה הזאת לא משחקים ריברי ורובן, ומדובר על מחלקת הכדורסל של מועדון FC באיירן מינכן. ו"האליפות" בסך הכל הבטיחה את העפלתה לבונדסליגה.

לא לחינם יותר ויותר כותרות מופנות לאחרונה לכיוון מחלקת הכדורסל של באיירן. קודם כל זו ההצלחה כמובן, ומשחקי שיא העונה בליגה השנייה (!) שמשכו מעל 10,000 צופים במקרים מסוימים. אבל גם החיבור הברור לתופעות דומות ממקומות אחרים שבהם מועדוני כדורגל מפוארים ועשירים נותנים גב כלכלי אדיר לקבוצות כדורסל, כפי שקורה עם ברצלונה וריאל מדריד.

האם באיירן מינכן עומדת לפתח מודל דומה לזה שבריאל ובברצלונה? האם לא ירחק היום ובאיירן תארח את מכבי ת"א למשחק יורוליג?

***

נתחיל מהחלק הניהולי. יש מי שאומר, שלנשיא המועדון אולי הנס קצת נמאס מהכדורגל. חוץ מזה, כנשיא יש לו הרבה יותר זמן פנוי ופחות מטלות מבעבר, וכדי שלא ייכנס עמוק מדי לעניינים בקבוצת הכדורגל ויפגע בסמכות של כריסטיאן נרלינגר הצעיר, החל הנס למצוא תחומי עניין חדשים. הנס מופיע באופן כמעט קבוע למשחקיה של קבוצת הכדורסל. יותר מזה, הנס הוא גם אוהד כדורסל, ושיחק בנבחרת הכדורסל של הגימנסיה בעיר אולם. כשהגיע למינכן הצטרף לקהל במשחקים של קבוצת USC, שם גם פגש בהורסט גשווינדנר, היום המנטור והסוכן של דירק נוביצקי. "הייתי טוב עם הכדור, עם ניתור גבוה וזריז, כך שהייתי מגיע לליי-אפ לפני שמגינים גבוהים יכלו להגיב", סיפר הנס ל"די וולט".

ברנד ראוך, סגן נשיא באיירן שאחראי על ענפי ספורט אחרים מכדורגל, החל לחזר אחרי הנס כדי שזה יתחיל להשקיע גם בכדורסל. השלב הראשון היה לבחון את השוק למהלך כזה: ראוך הוציא סקר בין 23 אלף חברי המועדון, ובו השיבו 75% בחיוב לגבי ההשקעה בכדורסל. הפרויקט של "באיירן באסקטבול" יצא לדרך.

באיירן מינכן כדורסל / צלם: רויטרס
 באיירן מינכן כדורסל / צלם: רויטרס

תוך חודשיים הגיע הנס להסכם עם אולם הקרח האולימפי, לפיו אחת לשבועיים הוא יכוסה ויחומם, ויונח פארקט על מנת לאפשר משחקי כדורסל מול קהל של 3,200 איש. הנס קיווה ליותר, אבל טכנית הניסיון נכשל. "אני רוצה ליצור בסיס אוהדים במינכן ובסביבה, להוכיח שיש לכדורסל מקום ולהגיע לממוצע קהל של ארבעת או חמשת אלפים", אמר הנס. "נשלב צעירים גרמנים בקבוצה ונשחק כדורסל טוב. זה לא הצלחה, אם נעלה עם קהל של 1,500 איש". במהלך החודשים האלה החתים את המאמן הלאומי דירק באורמן ושני שחקני נבחרת שהסכימו לשחק בבאיירן. לפחות לגבי באורמן צריך להבין את המשמעות: מאמן לאומי של אחת מהנבחרות הטובות בעולם, שמוכן לרדת ולאמן בליגה השנייה.

***

באיירן הקציבה לפרויקט בשנה הראשונה כמיליון וחצי אירו, סכום נכבד מאוד עבור קבוצה בליגה השנייה. מאיפה הכסף? "לא תהיה פה קבוצה שבנויה על תרומות של נדיבים. אני אומר בבירור - הכדורסל לא יחייה מהכיס של הכדורגל. אם הפרויקט לא יצליח, באיירן עוזבת את הענף הזה, וזה סופו במינכן. או במועדון לפחות". אבל הוא הצליח, כמובן. בליגה שממוצע הקהל שלה בשנה שעברה היה 1,200 צופים, הביאה באיירן בממוצע 3,900 צופים. כולל משחק העונה מול וירצבורג, המועדון השני בגודלו בליגה ויריבה אזורית, שהועבר לאולם האולימפי ושוחק מול יותר מ-12 אלף צופים שכללו סלבריטאים, ואת אנשי קבוצת הכדורגל - לואיס ואן חאל ושחקניו הצעירים פיליפ להאם, הולגר באדשטובר ומאריו גומז.

בעונה הבאה תשחק באיירן באולם סדלמאייר, שישופץ במימון המועדון בתמיכת העירייה "בשלושה וחצי עד ארבעה מיליון אירו", מעריך הנס את ההוצאות. האולם, הזכור מהסרט "רולרבול" יכיל כ-7,200 מקומות. "עכשיו צריך למצוא תקציבים, חוזי שידור וספונסרים כדי להעמיד תקציב, כולל השיפוץ, של שבעה מיליון אירו לעונה הבאה". אם יש משהו שהנס יודע לעשות, זה בדיוק זה. שבעה מיליון אירו, אגב, זהו תקציב ששם את באיירן לפני לא מעט קבוצות יורוליג. "המטרה," קבע אולי הנס בראיון עם העיתון TZ, "לסיים בין חמש הראשונות".

***

מה ההיגיון הכלכלי מאחורי התמיכה בכדורסל? כבר ב-2004 נערך עבור היורוליג מחקר של חברת השיווק SPORT MARKT שבו נבדקו תנאי הפתיחה של הליגה בעשר מדינות, בין היתר בישראל ובגרמניה. כמעט 48 אחוזים מהנשאלים הראו עניין בכדורסל, וכ-36 אחוזים הראו עניין ביורוליג. מתוך אלה, גדול במיוחד אחוז הצעירים, המשכילים, בעלי ההכנסה הגבוהה והמודעים במיוחד למותגים. מעבר לכך, אוהדי הכדורסל פעילים יותר ספורטיבית ויש להם יותר ילדים. חלומו הרטוב של כל ספונסר. היורוליג, שכוחה "בקבוצות פופולאריות ומצליחות כמו ברצלונה, מכבי, צסק"א, אלה הנכסים שלנו" לדברי הקומישינר ג'ורדי ברטומיאו, מנסה כבר שנים לרתום קבוצות מהכלכלות הבכירות באירופה בהן השוק עדיין רדום. באיירן בהחלט מכוונת ליורוליג.

עד היום היתה הכלכלה הבכירה באירופה, הגרמנית, שחקן זוטר בשוק הכדורסל. בייחוד ההכנסה מזכויות שידור עדיין בחיתולים - במברג הגרמנית ששיחקה העונה ביורוליג היא הקבוצה היחידה מבין 24 הקבוצות שלא הביאה אפילו אירו אחד מחוזה טלוויזיה. אבל באיירן היא שם גדול.

נושא שידורי הטלוויזיה אקטואלי בגרמניה. מחקר של IFM גילה שברשתות הממלכתיות בגרמניה כמות שידורי הכדורגל שווה לששת ענפי הספורט הבאים ברשימה ביחד, וכדורסל כלל לא נכנס לרשימת עשרת הענפים המשודרים ביותר. וזאת למרות פוטנציאל גבוה - בעיקר עקב העברת ה-NBA לערוצים בתשלום לפני מספר שנים. באיירן תנסה לפתוח את הדלת עבור הענף, ואם מישהו מסוגל לכך זה הנס. כבר היום מקיימת באיירן מינכן את ה'קואץ' קליניקס', בהם מודרכים מאמנים צעירים כעתיד הכדורסל הגרמני. כקבוצת ליגה שנייה חתמה באיירן חוזים עם ספונסר חולצות ראשי, חמישה ספונסרים בכירים ועוד 17 ספונסרים מקומיים. אדידס, שמנסה ליישר קו עם נייקי בכדורסל האירופי, כבר הכניסה את קבוצת הכדורסל של באיירן מינכן לקליפ במסגרת קמפיין הפרסומת החדש של החברה.

הנס אמנם מעריך את העבודה במועדונים שהוא מעריץ, כמו ריאל וברצלונה, אבל הוא יודע ששם הכדורסל מסובסד, בעיקר על-ידי הכדורגל, ולאורך זמן המודל הזה לא יחזיק. "יום אחד יגיע החשבון הגדול", מעריך הנס. סבסוד כזה הוא לא דרך פעולה אפשרי עבורו.