שר האנרגיה המצרי נעצר על רקע עסקת הגז עם ישראל

התובע הכללי של מצרים הורה על מעצרו של סאמח פהמי, וכן של שני קודמיו בתפקיד, במסגרת חקירה ממשלתית בנוגע לחוזה הגז עם ישראל ■ פהמי: "הנושא באחריות מובארק"

התובע הכללי של מצרים הורה על מעצרו של שר האנרגיה המצרי, סאמח פהמי, וכן שני קודמיו בתפקיד, וזאת במסגרת חקירה ממשלתית בנוגע לחוזה אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל.

כידוע, יותר מ-40% מהגז הטבעי בישראל מגיעה ממצרים במסגרת הסדר שנחתם בסמוך להסכם השלום בין המדינות ב-1979.

קבוצות אופוזיציה מלינות מזה זמן רב על כך שהגז הטבעי נמכר לישראל במחירים מועדפים שאינם תואמים את המחירים בשוק - באופוזיציה טענו אף לאחרונה גורמים שונים כי תמורת המחיר המוזל שהוענק לישראל ע"י הממשלה המצרית - זכה מובארק עצמו לשוחד מבכירים בישראל. קבוצת EMG, ספקית הגז המצרית, כבר עצרה בחודשים האחרונים לאחר ההפיכה במצרים את האספקה לישראל - בין היתר בשל פיצוץ שאירע סמוך לצינור הגז.

במסגרת החקירות, מואשם שר הנפט לשעבר, סאמח פהמי, באחריות להסכמים לייצוא גז ל-7 מדינות, כולל ישראל, במחירים נמוכים מדי. "ההסכם למכירת גז לישראל הוא באחריות מובארק עצמו - אין לי שום קשר לזה", אמר פהמי אתמול על רקע הדיון הנמשך במצרים בסוגייה.

מעצרו של פהמי הוא חלק מגל מעצרים נרחב המבוצע במצרים בימים האחרונים כחלק מהמשך החקירה המאסיבית של משפחת מובארק, מקורות ההון שלה והתנהלות השלטון ב-30 השנים האחרונות במדינה.