סיוט בעלי המשכנתאות: "הריבית תזנק ל-5% תוך שנה"

אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון מעלה את תחזית הריבית שלו לשנה הקרובה וטוען כי בנק ישראל יאיץ את העלאות הריבית עקב התחממות האינפלציה

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי ריבית הבסיס במשק תזנק ל-5% תוך שנה, לעומת 3% היום. גוזלן הגיב היום (ג') להחלטת הריבית של בנק ישראל השבוע וטוען כי האינפלציה במשק תחייב את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להעלות את הריבית בקצב מהיר, ולפיכך הוא העלה את תחזית הריבית שלו ל-5% מ-4.5%.

"איננו שותפים להערכת בנק ישראל כי האינפלציה תתמתן בחודשים הקרובים", כותב גוזלן בסקירה. "הפיגור של השפעת המדיניות המוניטרית מוערך על ידנו בכ-3-4 רבעונים. כמו כן, השפעת ייסוף השקל במצב המשק הנוכחי היא שניחה ונבלעת, בין היתר בשל העלייה החדה במחירי הסחורות".

גוזלן מציין כי ישנם גורמים רבים הפועלים לחימום האינפלציה, ובכללם הצמיחה המהירה במשק, שיעור האבטלה הנמוך המייצר לחצים לעליית שכר, עליית מחירי הסחורות והריבית הנמוכה במשק שאינה מעודדת חיסכון.

פישר החליט להותיר החודש את הריבית במשק על כנה, לאחר 3 העלאות רצופות. הסיבה לכך היא התחזקות השקל מול הדולר בכ-4% בחודש אחרון, אשר מגבירה החשש לפגיעה בייצוא ובצמיחה. מנגד, ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עדיין נמצאות מחוץ ליעד הממשלתי ועומדות על 3.1%, ומחירי הדיור לא עוצרים גם כן. פישר צפוי להודיע היום או מחר על הגבלות נוספות בשוק המשכנתאות במטרה לצנן את הביקושים בשוק הנדל"ן. אך לדברי גוזלן, הדרך האפקטיבית ביותר להתמודד עם האינפלציה ועם בועת הנדל"ן היא רק באמצעות העלאת הריבית במשק.

"דחיית העלאת הריבית החודש רק תוביל את הבנק המרכזי להעלאות חדות יותר בהמשך", טוען גוזלן.