שיבושים ברדיו בישראל בשל תחנות פלסטיניות פיראטיות

150 תחנות רדיו פלסטיניות משבשות את קליטת השידורים בישראל ■ ‎‎יו"ר התאחדות הרדיו האזורי: "אם התחנות לא מפריעות לרשויות הביטחון או לשדה-התעופה, צה"ל לא מתערב"‏

‎‎‏150 תחנות רדיו בלתי חוקיות מהרשות הפלסטינית משבשות את קליטת שידורי הרדיו בישראל - כך מעריכים מומחים בתחום השידורים. דווקא ריבוי התחנות הוא שמונע לפי ההערכה את הטיפול בתופעה, שהולכת ומתפשטת. במינהל האזרחי תולים את האשמה ברשות הפלסטינית, אשר אינה שמה קץ לתופעה.

‏לאור העובדה כי התחנות משדרות מעומק הרשות, נושא הטיפול בהפרעות הוא בטיפולו של המינהל האזרחי, הגוף האמון על ניהול העניינים האזרחיים מעבר לקו הירוק. זה מעביר את הפניות לרשות דרך משרד התיאום והקישור. רק במקרים שבהם יש סכנה בשידורי הרדיו, מתקיימת פעילות ישראלית יזומה לסגירת תחנות.

"על אף הסיכומים והתחייבות הפלסטינים להקמת תת-ועדה לטיפול בהפרעות הרדיו, טרם הוקמה ועדה זו. אנחנו מצפים מהרשות הפלסטינית להילחם בתופעת שידורי הרדיו הפיראטי", אמר ל"גלובס" מתאם הפעולות בשטחים, רס"ן גיא ענבר.

‏לדברי יו"ר התאחדות תחנות הרדיו האזוריות, דוד בן-בסט, "התחנות מפריעות לנו מאוד. לי יש הפרעות בכל התדרים של התחנות שבבעלותי".

לדברי בן-בסט, בעלי "רדיוס 100FM", "רדיו לב המדינה" ו"פירוויה רדיו", הפגיעה ממשית בעיקר במרכז הארץ ובשפלת יהודה. "אין לי טענות למשרד התקשורת", אומר בן-בסט, "קשה לו מאוד לפעול מול הפלסטינים. העניין הוא שאם התחנות לא יוצרות הפרעה של ממש לרשויות הביטחון או לשדה-התעופה, אז צה"ל לא מתערב, ובצד השני עוצמים עין".

‏‏גם אייל פאר, מנכ"ל "רדיו ללא הפסקה 103FM‎‏", מתאר הפרעות יומיומית לשידורי התחנה. ‏‎"‎במשך תקופה ארוכה היו לנו שיבושי קליטה מצד 3 תחנות מעזה, בית-לחם ורמאללה", הוא מספר, "היום, אחרי שהתלוננו על הבעיה ואף נפגשתי עם שר התקשורת, המצב הרבה יותר טוב, אבל הפרעות הקליטה פגעו בנו קשות בסקר‏TGI ‎‏ האחרון".

‏גם דני נישליס, מנכ"ל "רדיו תל-אביב 102FM", מתאר בעיה דומה של הפרעות בקליטה. "באזור ראשון-לציון לא מצליחים לשמוע טוב את השידור, וזה מאוד מוזר, כי שומעים היטב תחנה רדיו אזורית אחרת שמשדרת מאותו המקום כמונו. אנחנו עדיין לא יודעים אם זה קשור לתחנות הפלסטיניות", מספר נישליס.

‏‏בתגובה לדברים נמסר ממשרד התקשורת כי "הפעילות נגד שידורי רדיו משטחי הרשות הפלסטינית מתבצעת בתיאום ובסיוע של המינהל האזרחי באזור יהודה ושומרון. גם הרשות הפלסטינית החלה לפעול מצידה בנושא זה, אם כי עליה להעביר לוועדה הטכנית, המשותפת לישראל ולרשות הפלסטינית, תוכנית להסדרת השידורים". ‏‎‎‏