שוב פיצוץ במסוף הגז במצרים - האספקה לישראל הופסקה

כך מסר גורם בטחוני במצרים ■ מדובר בהתקפה השנייה על אותו צינור גז הנמצא בסמוך לעיר אל-עריש ■ גורמים בישראל אישרו את הדיווח על הפסקת אספקת הגז

שוב פיצוץ בצינור העברת הגז ממצרים לישראל: מוקדם בבוקר (סמוך לשעה חמש בבוקר)דווח על פיצוץ מיסתורי בצינור לאספקת הגז ממצרים לישראל, אספקת הגז נעצרה. על פי הדיווח של גורמים ביטחוניים במצרים, צינור הגז הותקף ע"י כנופייה חמושה של אלמונים. "כנופייה בלתי מזוהה תקפה את הצינור המספק גז לישראל ולירדן, להבות עלו מהצינור שהושבת ", כך נמסר בהודעה. מדובר בהתקפה השנייה על אותו צינור גז הנמצא בסמוך לעיר אל-עריש הנמצאת כ-30 ק"מ מהגבול עם ישראל.

עוד נמסר מאותם גורמים רשמיים במצרים כי התושבים הגרים בסמוך לאזור נמלטו מבתיהם בשל הלהבות שעלו מהמקום לאחר הפיצוץ בעקבות להבות ענק המשתוללות עדיין במיצבור הגז.

גורמים במשק האנרגיה בישראל אישרו את הדיווח של הגורמים הבטחוניים במצרים לגבי הפסקת אספקת הגז. מקורות בטחוניים ישראליים מעריכים הבוקר כי קבוצת חמושים היא שביצעה את החבלה המכוונת. כמו כן, מדובר באזור חשוף ולא מאובטח ולכן קל לבצע בו חבלה. גורמים שונים במשק האנרגיה ישראל אישרו את הפרטים.

על-פי ההערכות מי שביצע את החבלה הבוקר הם אותה קבוצה שביצעה את הפגיעה הקודמת בצינור הגז. מדובר בבדואים או בפלסטינים מאזור אל-עריש ורפיח - שלהם כוונות לפגוע בתייריות בסיני, בקשר עם ישראל ובקשר בין ישראל ומצרים.

זאת הפעם השנייה בה נפגע הצינור מאז ההפיכה במצרים בחודש פברואר, אז אלמונים ניסו לחבל באספקת הגז לישראל, אך פגעו בצינור המוביל גז לירדן. כזכור, אספקת הגז הופסקה סמוך לפרוץ המהומות במצרים, ב-5 בפברואר, לאחר פיגוע חבלני באחת מתחנות המדידה לאורך הצינור המוביל גז מתעלת סואץ לאל-עריש שבצפון סיני.

חידוש אספקת הגז נדחה חמש פעמים. הגז לישראל הופסק ל-38 ימים, וגרם לעלויות כבדות למשק האנרגיה הישראלי. כמו כן, נרשמה עליה חדה בזיהום האוויר, מכיוון שעל מנת להתגבר על המחסור נאלץ שוק האנרגיה להשתמש בדלקים מזהמים כמו מזוט וסולר על מנת ליצר חשמל. בנוסף, נאלץ שוק האנרגיה להגביר את השימוש בגז מהמאגר הישראלי ים טטיס, בו מתדלדלות כמויות הגז מוקדם מהצפוי.

EMG הקימה צינור גז מאל-עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. את המניות ב-EMG רכשה אמפל מידי מימן עצמו בשנים 2005-2006 תמורת כ-260 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל ל-EMG. זאת, בנוסף לכ-90 מיליון דולר, שהזרימו לידיו גופים מוסדיים, תמורת 4.3% מהמניות.

נזכיר כי המתיחות במסוף הגז המוביל גז לישראל ולירדן הוגברה בימים האחרונים על רקע החקירה המתנהלת נגד נשיא מצריים לשעבר, חוסייני מובארק והמקורבים לו בחשד כי מעלו בכספי הגז.