הבנקים בארה"ב: עיכוב בתשלומי האג"ח יוביל לקטסטרופה

וול סטריט שולחת אזהרה לממשל אובמה: להגדיל את תקרת האשראי ובהקדם ■ לטענת הבכירים, כל בעיה קטנה יכולה להיות הרסנית לשוק הפיננסי ולכלכלה

חדלות פרעון אמריקנית ממשיכה להלחיץ את וול סטריט: קבוצה של הבנקים הגדולים בארה"ב ומנהלי קרנות אמריקניות בראשות מתיו זמנס, בכיר ב-JP מורגן, כתבו מכתב לשר האוצר האמריקני טימותי גייתנר בו הם קוראים לו להגדיל את תקרת האשראי האמריקנית כדי להימנע ממצב של חדלות פרעון, כך פורסם היום ב-CNBC.

לטענת הבכירים, כל בעיה קטנה יכולה להיות הרסנית לשוק הפיננסי ולכלכלה. "כל עיכוב בתשלומי האג"ח על ידי האוצר גם לתקופת זמן קצרה יכניס את הכלכלה האמריקנית למצב לא מוכר שיכול ליצור קטסטרופה כלכלית ולהביא למשבר נוסף", נכתב במכתב של זמנס.

זמנס כתב את המכתב כיו"ר הגוף המייעץ לאוצר בענייני הלוואות שכולל גופים גדולים וחזקים שמשקיעים באג"ח אמריקני, בין היתר בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, ופימקו.

מדובר באזהרה החמורה ביותר שהגיעה מוול סטריט בנוגע לתקרת התקציב עד כה והיא "מדגישה את הלחץ הגובר אצל משקיעים לגבי יכולתה של המערכת הפוליטית להגיע להסכמים בנוגע למדיניות הכלכלית", נכתב בכתבה ב-CNBC.

נזכיר כי הסוגייה האחרונה שמלחיצה את המשקיעים היא הצורך להגדיל את מסגרת האשראי של ארה"ב שכרגע עומדת על 14.3 טריליון דולר. ללא מהלכים פוליטיים מידיים, הממשל יגיע לתקרת התקציב כבר ב-16 במאי (עוד כ-3 שבועות בלבד).

זמנס הוסיף כי "אג"ח אמריקניות נתפסו במשך ההיסטוריה כנכס היציב ביותר העולם ולכן הם גם נפוצות מאוד מסביב לעולם".

במהשך היום, הבנק האמריקני המרכזי צפוי להכריז על הריבית החודשית. לפי ציפיות בשוק, הריבית תישאר על כנה בשפל היסטורי של 0%-0.25%. עם זאת, לראשונה יערוך הפד מסיבת עיתונאים לאחר שימסור את החלטתו, במסגרתו צפוי יו"ר הפד, בן ברננקי, לשאת דברים ולענות לשאלות העיתונאים.