תחת מעקב: אפל וגוגל יודעות יותר מהממשל בארה"ב

שתי חברות הטכנולוגיה, כמו גם מיקרוסופט, RIM ונוקיה, יצטרכו להסביר לסנאט מדוע הן אוספות מידע על מיקומם של המשתמשים במערכות ההפעלה הסלולריות שלהן

אפל וגוגל לא חשבו שנושא הפרטיות והמעקב אחר המשתמשים במכשירי הסמארטפונים הפועלים עם מערכות ההפעלה שלהן, יגרום לרעש גדול כל-כך בימים האחרונים, ויוביל עד לשימוע בסנאט האמריקני. הרי הפיצ'רים הללו קיימים כבר חודשים רבים והנושא כולו כבר מוכר ולעוס. זו עובדה ידועה שפרטיות המשתמשים נשחקת בשנים האחרונות.

ובכל זאת, בכירי החברות יגיעו בחודש הבא לשימוע בוועדת משנה של ועדת הפרטיות והטכנולוגיה, תחת הנושא של הגנה על הפרטיות בשימוש בסלולר. ועדת המשנה תתכנס ב-10 במאי ויוזמנו אליה לא רק אפל וגוגל, אלא גם שאר יצרניות מערכות ההפעלה ובהן מיקרוסופט, RIM ונוקיה.

"אותה הטכנולוגיה שהביאה לנו את הסמארטפונים, הטאבלטים והטלפונים הסלולריים, מאפשרת למכשירים לאסוף מידע רגיש על משתמשים - כמו המיקום שלהם במהלך היום", אמר יו"ר ועדת המשנה, הסנטור אל פרנקן, ל"רויטרס".

נראה כאילו הממשל האמריקני התעורר מעט מאוחר מדי: הרי כבר עם השקת הסלולריים מהדור החדש היה ברור שהפרטיות נפגעת וכי משום שאינטרסים כלכליים מעורבים בסיפור, המצב לא ישתנה לטובת המשתמשים. כדאי היה כבר אז להציב את המגבלות הרגולטוריות ולא לחכות עד שהמפלצת שנוצרה תגיע לממדיה הנוכחיים. כך שבאיחור מסוים הממשל האמריקני גילה שהחברות המסחריות המובילות - כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט - יודעות הרבה יותר ממנו.

במכתב ששלחו נציגי הסנאט למנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, הם ביקשו להבין מדוע ההיסטוריה של המקומות שבהם מבקר המשתמש מאוחסנת במכשיר. מכתבים דומים נשלחו גם לנציגי גוגל ולחברות טכנולוגיה נוספות, במטרה שיבהירו איזה מידע מבוסס מיקום מאוחסן במכשירים שלהן, ובאילו אמצעים הוא מוגן.

פרשת איסוף המידע מבוסס המיקום יצאה את גבולות ארה"ב, ובינתיים שלוש מדינות באירופה - איטליה, צרפת וגרמניה - מתכוונות לחקור את הנושא, בעיקר כדי להבין אם אפל ואחרות עוברות על חוק הפרטיות.

המידע על כך שאפל אוספת את פרטי המיקום של המשתמש ומאחסנת אותם בקובץ מסוים פורסם על-ידי שני חוקרי אבטחה - פיט וורדן ואלסדייר אלאן, והם חשפו אותו בכנס שעסק בשירותים מבוססי מיקום בשבוע שעבר. על-פי הבדיקה שלהם, המידע נאגר כל כמה שניות במכשירי אייפון ואייפד החל מחודש יוני 2010.

אפל אוספת את המידע גם אם המשתמש כיבה את שירותי המיקום שלה, המופעלים כברירת מחדל. הקובץ עצמו מועבר למחשב באמצעות תוכנת הסנכרון של אפל, iTunes, כשההערכות הן כי המידע מיועד לצורך שירותים מבוססי מיקום שאפל עשויה להציע בעתיד.

כרגע המידע לא עובר לאפל או לחברות מצד שלישי, אך על-פי ההערכות, ייתכן שאיסוף המידע מיועד לשימוש עתידי בשירותים מבוססי מיקום שאפל עשויה להציע בהמשך.

הרעש סביב איסוף המידע לא נבע מהעברתו הלאה אלא מעצם העובדה שאפל לא עדכנה את המשתמשים על החדירה האפשרית לפרטיותם. שני החוקרים פיתחו תוכנה שניתנת להורדה ומאפשרת לכל דורש לקבל חיווי ויזואלי על-גבי מפה של היסטוריית המיקומים של המשתמש.

גם גוגל ומיקרוסופט אוספות מידע

אפל הגיבה הערב רשמית ואמרה כי הציבור מבולבל וכי היא לא עוקבת אחרי המשתמשים. ג'ובס, שנמצא כרגע בחופשת מחלה, נדרש להתייחס לנושא ועשה זאת אתמול גם באמצעות תגובה למייל פרטי שקיבל מלקוח של אפל ושפורסם בבלוג MacRumors. "האם תוכל בבקשה להסביר לי את הצורך ביכולת מעקב פסיבי על המיקום שלי באייפון?", שאל הלקוח. "זה קצת מעצבן לדעת שהמיקום המדויק שלי מוקלט כל הזמן. אולי תוכל להרחיב בנושא לפני שאני עובר לאנדרואיד של גוגל. הם לא עוקבים אחריי". בתגובה שנשלחה מהאייפון שלו כתב ג'ובס: "או, כן, הם עושים את זה. אנחנו לא עוקבים אחרי אף אחד. המידע שמסתובב בנושא הוא לא נכון".

במילים אחרות, ג'ובס הגיב למקרה בתגובה של "זה לא אנחנו, זה הם", ובכך צירף גם את גוגל לקלחת בנושא הפרטיות.

ג'ובס אולי לא דייק בכך שפסק כי אפל לא עוקבת אחרי המשתמשים שלה, אך דייק בטענותיו לגבי גוגל. ענקית האינטרנט משתפת מידע מבוסס מיקום באופן אנונימי על המשתמשים, אולם בשונה מהאייפון היא דואגת לציין זאת בהפעלה הראשונית של מכשירי האנדרואיד שלה.

בתחקיר שנערך על-ידי "הוול סטריט ג'ורנל" על האנדרואיד בתחילת השנה נמצא, כי טלפונים המשתמשים במערכת ההפעלה אוספים באופן קבוע מידע על מיקומו של הטלפון ומעבירים אותו לגוגל.

כמו-כן, המכשיר מעביר גם מידע על מיקום רשתות WiFi באזור. גוגל אוספת את המידע לצורך שיפור אפליקציות ייעודיות וגם כדי לאפשר מודעות פרסום מבוססות מיקום.

המחשב האישי היה ראשון העוקבים

אפל וגוגל לא לבד: אתר Cnet דיווח שגם מכשירי ווינדוס פון 7 עוקבים אחר המיקום של המשתמשים, בדומה לאייפון ולאנדרואיד, אולם מיקרוסופט אוספת את המידע רק כשהמשתמש מפעיל את השירות. המידע כולל פרטים על נקודות WiFi שבהן הלקוח משתמש, מיקום אנטנות סלולריות ומיקום מדויק יותר כשה-GPS פועל. המידע עצמו לא מאוחסן בטלפון והוא משמש על-פי מיקרוסופט למציאה מהירה יותר של מיקום המשתמש.

המעקב בטלפונים הסלולריים הוא לא הדבר היחיד שמטריד את קברניטי גוגל ואפל, שנטען נגדן כי הן אוספות מידע על מיקום המשתמש גם ממחשבים אישיים.

בעוד שאפל אוספת מידע ממשתמשי מערכת ההפעלה למק, גוגל אוספת את המידע ממחשבים בהם נעשה שימוש בדפדפן האינטרנט כרום או בסרגל הכלים של החברה. בשני המקרים הדבר נעשה כשגולשים ברשתות אינטרנט אלחוטיות. שתי החברות טענו שהמידע נאסף בצורה אנונימית וכי הוא לא מקושר לאף משתמש.

מוציאים את הסוללה

המידע על מיקום המשתמש מתרחש בדרך-כלל כשהמחשב סורק את האזור שבו הוא נמצא אחר רשתות אינטרנט אלחוטיות מקומיות. כך, המשתמש מאשר את איסוף המידע הזה, כאשר אתר אינטרנט מבקש לדעת את מיקומו.

טרם הכנסת אופציית המעקב התמידית לסמארטפונים, המכשירים עשו שימוש בזיהוי מיקום - דרך התקן ה-GPS או אנטנות סלולריות באזור - רק כשנדרשו לכך על-ידי המשתמשים. כך, אם המשתמש הפעיל תוכנת ניווט - רק אז בדק הטלפון את מיקומו. כיום, אפשר לאתר את מיקום המשתמש לצורך אפליקציות ייעודיות באופן מהיר יותר.

כל מי שהיה בצה"ל בתפקיד בכיר מכיר את נוהל ההתגוננות מפני זיהוי מיקום המכשיר, והיא פשוטה למדי: מוציאים ממנו את הסוללה. הסיבה היא שכל עוד הטלפון עובד, ניתן באמצעות מכשירי ריגול מיוחדים להקשיב באמצעות המיקרופון שלו לנעשה בחדר.

ההוראה הצבאית הזו לא הגיעה לעולם רק עם המצאתם של הסמארטפונים, היא תקפה כבר שנים רבות, עוד מהתקופה שבה המשחק הבולט בסלולרי היה סנייק. אפל וגוגל (עדיין) לא מקשיבות לשיחות שלנו, אבל כל מי שמחזיק טלפון סלולרי או גולש באינטרנט, צריך להבין שעם הקידמה הטכנולוגית, נושא הפרטיות מיטשטש.

כך, משתמשי תוכנות ניווט כמו זו של waze הישראלית נהנים ממסלולי נסיעה מהירים ומופחתי עומסי תנועה, אולם גם האפליקציה התמימה הזו לומדת את מסלולי הנסיעה של המשתמש, לצורך הכוונה טובה יותר בעתיד.

מלבד השירותים האלה, המפעילה הסלולרית תמיד יודעת איפה המשתמש נמצא בכל רגע נתון. האם צריך לחשוש מזה? אפשר, אבל קשה לעצור את הקידמה. אולם תמיד יהיו אנשים שיהיו חרדים לפרטיותם ואפילו לא יסכימו להתחבר לפייסבוק.

כך תגנו על הסמארטפון שלכם

סמארטפונים מכילים מידע אישי רב על המשתמשים, שהוא יותר רגיש מאשר המיקום שלהם. הטלפונים החכמים מאפשרים גישה למייל הפרטי והארגוני, צפייה באלבומי תמונות, היסטוריית הודעות SMS ואנשי הקשר ויומן השיחות האחרונות. כך, לפעמים המידע על הסלולרי הופך אותו למוצר רגיש יותר מאשר המחשב הנייד.

מי שחושש מחשיפת המיקום האישי שלו יכול פשוט לשנות את ההגדרות. כך, במכשירי אנדרואיד ניתן למנוע מלכתחילה מהמכשיר לאסוף מידע. בהפעלה הראשונית של המכשיר, המערכת שואלת את המשתמש אם הוא מעוניין למסור את המיקום שלו באופן אנונימי עם ספקי יישומים. מי שלא רוצה להסתכן, יכול לנטרל את התקן ה-GPS במכשיר.

יתרה מזאת, כשמשתמש מוריד אפליקציה מאחת מחנויות היישומים לסמארטפונים, מופיעה על המסך התראה בנוגע למידע שהאפליקציה מנסה למשוך. כך, ניתן לדעת אם האפליקציה תאסוף מידע על מיקום המשתמש. יש לקחת בחשבון שמרבית האפליקציות היום מבוססות מיקום, כמו איתור מסעדות או כספומטים. מי שלא ירצה לחשוף מידע על מיקומו, ייאלץ לוותר על שימוש באפליקציות כאלה.

מלבד האפשרות לשנות את הגדרות האבטחה בנוגע לאיסוף מידע מבוסס מיקום, הטלפונים מאפשרים גם להצפין את הגישה אליהם באמצעות סיסמה. מי שיאבד בטעות את הסמארטפון שלו, יוכל להשתמש בשירות שקיים אצל חלק מהיצרניות ובאמצעותו למחוק את כל התוכן של המכשיר מרחוק. למכשירים שאינם מגיעים עם שירות כזה, ניתן להוריד תוכנות הגנה שונות.

מידע מבוסס מיקום שאוספות אפל גוגל ומיקרוספט
 מידע מבוסס מיקום שאוספות אפל גוגל ומיקרוספט