הפתח והחמאס מרמים אותנו

עזה היא ישות אסלאמית שלא תניח באמת לפתח לחזור, וההיפך הוא עם יו"ש הערבית

שלא יהיו כאן שום אשליות: השנאה והעימות הקיומי בין פתח לחמאס נותרו בעינם, אלא שכאן מדובר בתרגיל הונאה, שנועד לעיניים מערביות תמימות. אלא שבאופן פרדוקסלי מחזקים הפלסטינים בתרגיל שלהם דווקא את ישראל, ומעניקים לה כלים חדשים לבלום את המהלך החד-צדדי של הקמת מדינה פלסטינית.

מנהיגי חמאס כבר מבינים שבקרוב ייאלצו להימלט מדמשק, שכן הסונים המורדים לא רוצים אותם שם, והם מחפשים פטרונים חדשים ולגיטימציה, מה גם שהם נתפסים ברחוב הערבי כתומכי הרודן הסורי.

גם אבו מאזן מחפש לגיטימציה, לאחר שערוץ אל-ג'זירה חיסל אותו, כשהציג אותו כמשת"פ של ישראל, כאשר מכר את הפלסטינים. כך, מסיבות של אינטרס קיומי ופחד, מצאו אלה את אלה, חמאס את הפתח, וההיפך.

אלא שזו רק הונאה של אחדות. עזה היא כבר ישות אסלאמית שלעולם לא תניח באמת לפתח לחזור לשם, וההיפך הוא עם יו"ש הערבית.

מדובר בהסכמה של שתי ישויות שונות להתקרב, כדי להציג חזות של מדינה אחת, לקראת ההחלטה באו"ם בחודש ספטמבר. זו הונאה של המערב, להראות לו שהמדינה הפלסטינית מגובשת בתוכה, אך גם של הציבור הפלסטיני, שסולד משתי ההנהגות גם יחד. הרי שתיהן מפחדות שהפלסטינים יזרקו אותן, כפי שההמונים עשו בלוב בסוריה ובמקומות אחרים באזור.

מה הם סיכמו? שקודם כל ייקחו ביחד מדינה, ואחר כל יריבו. הרי כל ממשלה אפשר לפזר, אבל מדינה היא כבר לנצח. לצורך כך שכחו את הצד הישראלי, התעלמו בהתרסה מאובמה, מההבטחות המלוקקות שפיזר כאן סלאם פיאד, והתחברו. אבו מאזן רץ לזרועות הטרור של חמאס, וחמאס אץ לעבר יריבו, שרק בשנת 2007 זרק את פעיליו מן הקומות הגבוהות בעזה.

אלא שהתקווה שלהם שהמערב יספוג את המהלך הזה עלולה להתבדות. הם מניחים שהמערב כבר מותש מטרדת המזרח התיכון, ויקבל בלית ברירה את המהלך. ככה הם יקבלו מדינה, בלי להתייחס כלל לישראל, ועוד יציגו זאת כניצחון של ההתנגדות הפלסטינית על ישראל.

נראה שכמו תמיד בהיסטוריה, הפלסטינים אינם מצליחים להתאפק, והם מעידים על כוונותיהם רגע לפני שיקטפו את הפירות, ובכך הם מאבדים את ההישג הצפוי.

במו ידיהם פתחו עכשיו את נתיב ההצלה של ישראל כנגד המהלך הבינלאומי הצפוי. כל עוד העמידו פנים של שוחרי שלום, וכמי שמוכנים כבר למדינה מסודרת, לישראל היה קשה להתעמת עם הכרזת המדינה. אך אבו מאזן חשף כבר עכשיו כיצד תיראה המדינה שלו, ומה הוא באמת חושב על השלום עם ישראל, שנזנח באחת. נזרק סלאם פיאד, נזרקו ההסדרים עם ישראל, ועל זה טענו באו"ם שהפלסטינים כבר מוכנים למדינה.

אלו נכסים לדיפלומטיה הישראלית, שיכולה עכשיו לפתוח באסטרטגיה אופנסיבית ויעילה. מי ייתן עכשיו את ידו להקמת מדינה שעוד לא קמה והיא כבר פועלת נגד רוח של שלום? שממשלתה תכלול ארגון המוכר בעולם כארגון של טרור פעיל? ואפילו אם לא תקום הממשלה המשותפת הזו, עצם הנכונות להקימה, כבר צריך להעמיד בספק את המדינה הזו כולה, שעלולה להיות מדינת טרור.

וכך, בחוכמתם הכניסו עכשיו הפלסטינים את עצמם במו ידיהם למבצר. ניקולו מקיאוולי כבר הזהיר את "הנסיך" מפני מנטליות של בידוד ומבצר, שכן בכך הוא יכול להפוך למטרה נוחה לאויבים לנגח את המבצר המבודד. המבצר נבנה כדי להגן עליך, הזהיר מקיאוולי, אך למעשה הוא מנתק אותך מכל עזרה אפשרית ופוגע קשה בגמישותך. מבצרים נראים עמידים ובלתי חדירים, אך הם דווקא נוחים לפגיעה. כולם הרי יודעים שאתה שם, וכך הופך המבצר לכלא.

ובכן, לישראל נולדו עכשיו כלים בינלאומיים להפוך את המבצר הפלסטיני החדש הזה - גם לכלא.

הכותב הינו מזרחן ומשפטן, ובעל אתר האינטרנט www.Gplanet.co.il