כמו מדינת עולם שלישי: האבטלה בספרד זינקה ל-21.3%

מניין המובטלים בספרד עלה ברבעון הראשון של השנה ל-4.9 מיליון איש ■ כלכלן בספרד: "אני מקווה שזה שיא האבטלה ומכאן תגיע ההתייצבות"

נתוני אבטלה עגומים שפורסמו היום (ו') בספרד ואשר מצטרפים לנתונים כלכליים חלשים נוספים שפורסמו לאחרונה במדינה מגבירים החששות באשר ליכולתה של ספרד לצאת מהקיפאון הכלכלי בו היא שרויה, בתקופה בה היא מתמודדת עם משבר החובות שלה.

לפי נתונים שפורסמו היום בספרד, שיעור האבטלה עלה ל-21.3% בחודש ברבעון הראשון של 2011, לעומת 20.3% ברבעון הרביעי של 2010. מדובר בשיעור אבטלה כפול מהממוצע באיחוד האירופי. מניין המובטלים הספרדים עומד על 4.9 מיליון איש.

ממשלת ספרד טוענת כי בסוף השנה יירד שיעור האבטלה ל-19.8%, בטענה שצפויה האצה בצמיחה הכלכלית במחצית השנייה של השנה, אשר תביא ליצירת מקומות עבודה. עם זאת, הבנק המרכזי של ספרד פחות אופטימי וצופה ששיעור האבטלה ייוותר מעל 20% גם בתחילת שנת 2012.

"אני מקווה שהנתונים היום מסמנים את שיא האבטלה", אמר לרשת CNBC כלכלן בחברת Unicredit Tullia Bucco. "אני לא צופה שיפור דרמטי באבטלה ברבעון הקרובים, אבל לפחות מקווה להתייצבות".

כלכלת ספרד נכנסה לסחרור כלכלי לאחר התפוצצות בועת הנדל"ן במדינה בשנת 2008. מחירי הבתים הגבוהים החלו לצנוח וכתוצאה מכך התפתח גם משבר פיננסי, שכן הבנקים נאלצו לבצע מחיקות עתק בשל נוטלי משכנתאות שלא עמדו בהחזרים החודשיים, כמו גם בשל פיטורים המוניים בענף הבנייה וירידה בביקושים הפנימיים.

לאחרונה פורסמו מספר נתונים כלכליים מדאיגים בספרד, כמו למשל המכירות הקמעונאיות שנפלו ב-8.6% בחודש מארס (בהשוואה לחודש המקביל אשתקד) ואינפלציה גבוהה שהסתכמה ב-3.5% בשנה שהסתיימה באפריל.