דוח מקינזי: "ירידה מתמדת ברמת הריכוזיות בישראל"

בכירי קבוצת אי.די.בי הציגו את הדוח בפני "ועדת הריכוזיות": "המשק מאופיין במוביליות ודינמיות; הדיבורים על ריכוזיות רחבה - פופוליזם"

רמת הריכוזיות בישראל הולכת וקטנה באופן מתמיד ורמת הריכוזיות המשקית בארץ ממוצעת בהשוואה למדינות אחרות בעולם - כך טענו בכירי אי.די.בי, שהופיעו ביום חמישי האחרון מול הוועדה להגברת התחרותיות, המכונה "ועדת הריכוזיות" - לקראת גיבוש המלצותיה בחודש הבא. ביום חמישי הופיעו בפני הוועדה נציגי כמה מהחברות הגדולות במשק והציגו את עמדותיהן על הטענות לבעיית הריכוזיות.

מנתוני דוח מקינזי שהוצגו בידי יו"ר דסק"ש ובכיר באי.די.בי, עמי אראל, מנכ"ל הקבוצה, חיים גבריאלי, ועו"ד רם כספי ויאיר כספי עולה כי לריכוזיות הענפית השפעה מהותית על התחרות, אך זו נתונה לפיקוח. לטענתם ריכוזיות משקית לא משפיעה כלל על התחרות. הואיל וסוגיית הריכוזיות המשקית לא מטופלת באמצעות רגולציה בעולם - אין צורך להחיל מדיניות כזו בישראל, לטענתם.

מוביליות במשק

בכירי אי.די.בי הציגו את נתוני הפורום הכלכלי העולמי, שדירג את רמת התחרותיות של ישראל במקום ה-24 מבין 139 מדינות. לנתון זה, צירפו אראל וגבריאלי ציטוט מפיו של מזכ"ל ה-OECD, אנחל גוריה, בסוף 2010, לפיו: "אשלח לכאן צוותי מומחים מטעמנו כדי שיילמדו מכם איך מטפחים ומעודדים את התחרותיות ואיך שומרים על רמתה הגבוהה".

בסקירה המפורטת שמסרו גבריאלי ואראל לחברי הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ומנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, הם טענו כי 54% מהחברות במדד ת"א 100 נחשבות לחברות חדשות, ולא הופיעו במדד זה באמצע שנת 1998; יותר ממחצית מהחברות במדד ת"א 100 עברו שינוי שליטה במהלך העשור האחרון ויותר מ-30% מאנשי העסקים הנחשבים משפיעים לשנת 2009, לא נכללו כלל ברשימות כאלה ב-2006. נציגי אי.די.בי טענו כי הנתונים מעידים על המוביליות והדינמיות של המשק, שמעידות על מצב הפוך לקיבעון שהייתה יוצרת ריכוזיות רחבה "כפי שנטען בשיח הפופוליסטי".

מעדויות שהגיעו לידי "גלובס" ניכר כי השימוע ביום חמישי התנהל באווירה טובה. טרם המצגת המפורטת של אי.די.בי, הופיעו בפני הוועדה מוזי ורטהיים וצדיק בינו. הקבוצה השלישית היא דלק, שבשליטת יצחק תשובה, המנכ"ל אסי ברטפלד ומנכ"ל הפניקס, אייל לפידות. ורטהיים, בינו ונציגי דלק השמיעו בנפרד את משנתם בנוגע לטענות על הריכוזיות הפושה בישראל במשך כ-20 דקות. חברי הוועדה, כך סיפר ל"גלובס" גורם שהשתתף בדיונים, הקפידו להקשיב, לשאול שאלות ולא לחשוף עמדות ברורות שיש בהן כדי להסגיר את נטיית לבם של חבריה. "הם שמרו על הבעת פנים קפואה", אמר אחד מהם.

רמת הריכוזיות בישראל ממוצעת ביחס לעולם
 רמת הריכוזיות בישראל ממוצעת ביחס לעולם

"לא לשרוף את המועדון"

באי.די.בי סירבו להתייחס לנתונים שמסרו בכיריה לוועדה וסירבו לספר אם מתגבשות דרכי פעולה להילחם במסקנות גרועות עבורה.

בכירים בקבוצה הגיבו לטענות שמקורן במה שהגדירו בשיחות סגורות כ"פופוליזם" על אופי השליטה של דנקנר באי.די.בי באמצעות "שברי אחוזים": טבלת נתונים שחולקה בין חברי הוועדה מפרטת את אופן האחזקה הכלכלית בחברות של אי.די.בי - תוך הבהרה שמדובר באחזקה גבוהה שתואמת את קיום השליטה בחברות אלה. מהנתונים עולה כי ברוב המוחלט של החברות, השליטה של אי.די.בי נאמדת ביותר מ-25%, נתון שלפי אנשי אי.די.בי שומט את השטיח מתחת לרגלי הטוענים.

בכירי אי.די.בי התייחסו גם לסוגיית מיסוי הדיבידנד בין החברות. לטענתם, מיסוי כזה לא רק שלא ישרת את בעלי מניות המיעוט בחברות, אלא יפגע בהם. בנוסף לטענתם המיסוי יפגע קשות בחוסן של חברות האחזקה במשק ובמחזיקי האג"ח של החברות ותערער בכל את היציבות המשקית. אלה הדגישו כי מאז חודש מאי 2003 קיבלו בעלי המניות מהציבור בחברות מקבוצת אי.די.בי דיבידנד בהיקף מצטבר של יותר מ-14.7 מיליארד שקל.

אראל, גבריאלי ועו"ד כספי הוסיפו וטענו כי מלבד ארה"ב שהטילה לפני כ- 80 שנה מס על הדיבידנדים, אף מדינה בעולם לא מצאה לנכון להנהיג גישה כזו. אחוז המס על דיבידנד בארה"ב הוא 7%: "אם יש פינה חשוכה, אפשר להתקין בה נורה ולחזק את עוצמת האור אבל אסור לשרוף את המועדון", התריע אראל במהלך הדיון בוועדה בייחס לטענות על הריכוזיות המשקית והציע כי במקרה שיעלה צורך לפעול בהיבט זה, מוטב להסתפק בהרחבת הפיקוח הקיים.