מי צייץ ראשון על בן לאדן?

אלפי אמריקנים ידעו על החיסול ממקור אמין, בזמן שאובמה עוד כתב את הנאום לאומה

העולם כולו געש לנוכח ההצהרה שכולם חיכו כל-כך הרבה זמן לשמוע וכבר הפסיקו לצפות לה. אבל עבור כמות לא ידועה של אמריקאים, ההודעה הרשמית על מותו של בן-לאדן שניתנה על-ידי הנשיא אובמה קרוב לחצות לפי שעון וושינגטון לא היתה בגדר הפתעה - אלא רק אישור לחרושת השמועות.

והשמועות הגיעו לאנשים לא דרך קשרים אישיים לפנטגון או ללשכתה של מזכירת המדינה האמריקאית. הן הגיעו מטוויטר ומפייסבוק.

העיתון "ניו-יורק טיימס" חשף הבוקר (ב') גם את שמו של האדם הראשון שלו מיוחסת הודעת הטוויטר על החיסול המוצלח: קית' אורבן, לשעבר ראש לשכתו של שר ההגנה ראמספלד בממשל בוש. אמש (א') בשעה 22:15 (שעון החוף המזרחי) שחרר אורבן לאוויר העולם את הציוץ הבא:

יואב פרידור בן לאדן טוויטר
 יואב פרידור בן לאדן טוויטר

באותו רגע, 3,500 עוקבים של אורבן נחשפו למסר הזה. האמינות של המקור, לנוכח משרתו הקודמת, הפכה את הציוץ הזה לבשורה הכי חמה ברשת, שהופצה באופן ויראלי ושוטף והגיעה גם למערכות החדשות. באותה שעה, אגב, ישב אובמה ספון בלשכתו כדי לכתוב את הנאום שלו לאומה.

חצי שעה קודם לכם, ב-21:45, פרסם בטוויטר מנהל התקשורת של הבית הלבן ציוץ שיצר דריכות בקרב אנשי תקשורת בארה"ב: "הנשיא יישא נאום לאומה הערב ב-22:30". הודעה לא שגרתית בערב יום המנוחה שחותם את סוף השבוע בארה"ב.

הציוץ של אורבן היה אולי נבלע ונעלם בים התגובות להודעת הנשיא, אם אכן היה מתייצב מול האומה בשעה המיועדת. הבעיה היתה שמסיבת העיתונאים נדחתה שוב ושוב, ולבסוף אובמה התייצב מול המיקרופונים רק בשעה 23:35.

בשעה ורבע שחלפה בין ההדלפה הראשונית בטוויטר ועד לתחילת מסיבת העיתונאים החלה חרושת השמועות לעבוד במלוא הקצב. ה"ניו-יורק טיימס" מדווח כי בפרק הזמן הזה הוזכר שמו של בן-לאדן בסטטוסים בפייסבוק בקצב של 12 פעמים בשנייה.

וזה, כמובן, לפני שמישהו אמור לדעת משהו על המתחרש. מיותר לציין כי לאחר ההצהרה הדרמטית הפך המבוקש מספר אחד בעולם לדמות המוזכרת והמטוקבקת ביותר במדיה החברתית בשעות האחרונות.

סטטוס אחד שכתבה אחת החברות האמריקניות שלי בפייסבוק ביטא את הלך-הרוח שמנשב בארצות-הברית בשעות האחרונות:

I've never "liked" so many status updates…

גם בישראל הפך החיסול לנושא המדובר ביותר במדיה החברתית. בדיקה שערכה חברת Buzzilla, המתמחה בניטור וניתוח של תוכן במדיה החברתית, גילתה כי שמו של בן-לאדן עלה בלא פחות מ-1,050 דיונים ברחבי הרשת ביום שני, יותר משליש מהם (37%) עדכוני סאטוסים בפייסבוק.

טוויטר אחראית ל-29% מהשיח על בן-לאדן ביממה האחרונה, ואחריה - לא אתרי החדשות אלא דווקא פורום רוטר, המזוהה עם הימין והמגזר הדתי, עם 5% מהדיונים. אחד מהם מבטא את הקונפליקט שנוצר בקרב הציבור בישראל היום:

יואב פרידור בן לאדן תגובות ישראל
 יואב פרידור בן לאדן תגובות ישראל

הדלפות לתקשורת הן חלק מהנוף הפוליטי, וכך היה כבר שנים. אבל הכוח של ערוצי המדיה החברתית והעובדה שהם מיידיים ונגישים כל-כך שינו את כללי המשחק.

בעבר ההדלפות היו יוצאות מקומץ פוליטיקאים או קצינים בכירים, ומגיעים באופן ממוקד לעיתונאי שהכיר את המקור, טיפח מערכת יחסים איתו ורצה לשמור עליו. ההדלפה היתה מדודה, מתוכננת, ממוקדת. והיום? סטטוס אחד של אדם שנחשב אמין, בנושא חשוב ואקטואלי, שולח תבערה ברחבי הרשת.

אז נכון שכולם רצו לשמוע את הנשיא אובמה אומר את זה בקולו, אבל עבורם זה היה לא יותר מאישור לדבר שהם כבר שמעו ברשת.

הכותב הינו מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרי תוכן במדיה החברתית.