תמי 4 מפתחת מכשיר לסודה ומים בטעמים

בכך תתחרה שטראוס בסודה סטרים ■ הצלחת המהלך עלולה לפגוע בקטגוריית המים בטעמים ■ בשטראוס רואים את עיקר הפוטנציאל של הפיתוח בשווקים בחו"ל, אך הוא ישווק גם בישראל

שנה וחצי אחרי שרכשה את חברת תנה תעשיות, בעלת המותג תמי 4, קבוצת שטראוס בדרך להשקת מתחרה לסודה סטרים.

ל"גלובס" נודע כי שטראוס מפתחת מכשיר מתקדם של תמי 4, שבו ניתן יהיה להפיק מי סודה, מים בטעמים וכן סודה בטעמים. מהלך שכזה ייצור תחרות ישירה לחברת סודה סטרים, והצלחתו עלולה לפגוע גם במכירת המשקאות הקלים, הן בקטגוריית המים בטעמים והן בקטגוריות משקאות מוגזים וקלים.

בשטראוס מבקשים לשווק אמנם את המכשיר בישראל, אבל את עיקר הפוטנציאל שלו רואים דווקא בשווקים בחו"ל.

בהקשר זה יצוין כי הצלחתה של חברת סודה סטרים בשווקים הבינלאומיים לא נעלמה מעיניה של שטראוס, שרואה פוטנציאל רב בהתפתחותה בתחום המשקאות בעולם.

קבוצת שטראוס רכשה את תמי 4 באוקטובר 2009 תמורת 303 מיליון שקל. לאחר הרכישה מוזגה פעילותה של תמי 4 לתוך חברת שטראוס מים, המרכזת גם את מיזם המים של החברה H2Q, שאמור להוות מנוע צמיחה משמעותי בעולם.

מאז רכישת תמי 4 מכירותיה של החברה גדלו בקצב מרשים. בשנת 2010 רשמו מכירות תמי 4 גידול של 20.8% והסתכמו ב-382 מיליון שקל. ברבעון הרביעי של 2010 קצב הצמיחה במכירות עלה ל-32.4%' ואלה הסתכמו ב-103 מיליון שקל' לעומת מכירות של 78 מיליון שקל ברבעון הרביעי 2009.

עיקר מכירותיה של תמי 4 הן בשוק המקומי' אם כי לחברה יש פעילות גם באנגליה, פעילות ששטראוס משקיעה בה מאמץ רב על מנת לבסס אותה ולהעתיק את המודל למדינות נוספות.

כבר לאחר הרכישה הצהירה שטראוס כי בכוונתה ליצור בעתיד אינטגרציה בין הטכנולוגיה שפותחה ב-H2Q לבין היכולות של תמי 4, כתשתית לפעילות שטראוס בתחום מי השתייה בארץ ובעולם. כוחה של הטכנולוגיה של H2Q היא באפשרות לטהר מים לא מטופלים למי שתיה.

טכנולוגיה זו מעניקה לשטראוס פוטנציאל רב במדינות מתפתחות שבהן יש בעיה עם איכות המים, כמו למשל סין, שבה שטראוס הקימה מיזם משותף עם הענקית הסינית האייר. ככל הידוע, שטראוס מתכוונת להרכיב בעתיד את המטהר המתקדם על מכשירי תמי 4, אולם לפי שעה קשה לצפות מתי זה יקרה.

שוק המים נתחי שוק
 שוק המים נתחי שוק

נעשה ניסיון בעבר

בינתיים, כאמור, פועלת החברה ליצירת אב-טיפוס חדש לתמי 4. הטכנולוגיות ששטראוס נדרשת אליהן קיימות בשוק, ועיקר העבודה היא ליצור אינטגרציה ביניהן למכשיר קומפקטי ונוח.

בהקשר זה יצוין כי תמי 4 שיווקה בעבר בר לסודה לשתייה שיועד ליצוא בלבד, אולם הבר לא נחל הצלחה עקב הסרבול. בניגוד למכשירים המשווקים היום תחת המותג תמי 4, שהינם מכשירים קטנים המונחים על השיש במטבח, בר הסודה היה בר רצפתי וגדול שבתוכו הוצב בלון הגז.

ככל הידוע, יצירת המים בטעמים והסודה בטעמים תתבצע באמצעות קפסולות שיוצבו במכשירים, בדומה לאופן שבו פועלים היום מכשירים להכנת קפה.

לפי הערכות, יעברו עוד חודשים עד ששטראוס תוכל לשווק את המכשיר בשוק. לבד מהפיתוח, תמי 4 תצטרך ליצור מערך מתאים של מכירת בלוני גז.

בתמי 4 כבר בחנו את הפוטנציאל של שווקים רבים בעולם ובדקו את הפוטנציאל במדינות אירופה כמו גרמניה, שבדיה ושוויץ, שבהן שותים הרבה סודה, וכן במדינות סקנדינביה והולנד. גם באנגליה, שבה תמי 4 כבר פעילה, יש צריכה גבוהה יחסית של סודה.

סודה סטרים זוכה להצלחה מיוחדת בארה"ב, ולא ברור אם שטראוס תראה בה יעד ראשוני להתפתחות, בעיקר בשל ההערכות כי הפיתוח הנוכחי ייקר את המכשיר בעשרות אחוזים ויקשה על שיווקו בשוק האמריקני.

תמי 4 משווק כמותג נוחות, גם בגלל היצע המים החמים שלו במכשיר. דווקא הפיתוח הנוכחי עשוי לסייע לחדירה של המכשיר למדינות שבהן יש צריכה גבוהה של מים מהברז והמודעות למים מטוהרים נמוכה במיוחד.

"באירופה זו יכולה להיות הצלחה היסטרית. בכלל, הצעה כזאת עשויה לפגוע במכירת המשקאות. חלק מהאנשים שקונים היום הביתה מים בטעמים ומשקאות מוגזים, עשויים להפסיק לקנות", אומר גורם בענף.

שטראוס מסרה בתגובה כי היא אינה נוהגת להתייחס לתוכניותיה העתידיות.